انتشار این مقاله


توصیه‌ جدید برای زنان باردار؛ روغن ماهی یا خود ماهی؟

زنان بارداری که به جای مکمل های روغن ماهی، خود ماهی را می خورند، بیشتر می‌توانند از فرزندان خود دربرابر آسم محافظت کنند.

زنان بارداری که به جای مکمل های روغن ماهی، خود ماهی را می خورند، بیشتر می‌توانند از فرزندان خود دربرابر آسم محافظت کنند. 

محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی در تامپا با بررسی دو مطالعه به این نتیجه رسیدند کودکانی که مادرانشان در طول سه ماهه سوم بارداری، اسید های چرب امگا ۳ با دوزهای بالا مصرف می کنند، کمتر احتمال دارد این چنین مشکلات تنفسی را ایجاد کنند.

با این حال دکتر ریچارد لکی و چن هیسان لین توصیه می‌کنند که زنان باردار با مصرف ۱۲-۸ اونس (۳-۲ وعده) ماهی با جیوه کم در هفته می‌توانند از فوایدی مشابه با مصرف امگا ۳ بهره‌مند شوند.


مقاله مرتبط: کمبود اسید چرب امگا-۳ در زنان باردار


این بررسی که در ژورنال Allergy and Clinical Immunology منتشر شده است در عمل دو مقاله را مورد بررسی قرار داده است. در یکی از این مطالعات ۳۴۶ زن باردار که در سه ماهه سوم خود بودند، روزانه اسیدهای چرب امگا ۳ را دریافت کردند. به ۳۴۹ نفر هم دارونما داده شد. محققان همچنین جمعیت مورد آزمایش را به سه گروه بر اساس میزان اسیدهای چرب امگا۳ خون آنها تقسیم کردند. جمعیتی که کمترین میزان امگا۳ را در خون خود داشتند، از مکمل های روغن ماهی بیشترین بهره را می‌بردند.

ژورنال Allergy and Clinical Immunology زنان بارداری را که در ۳ ماهه سوم خود بودند، به طور تصادفی بین سه گروه روغن ماهی، دارونما و گروه بدون روغن پخش کرد. محققان دریافتند گروه‌های روغن ماهی و بدون روغن که به جای روغن ماهی از خود ماهی استفاده می کردند، در سن ۲۴ سالگی کمترین میزان استفاده از داروهای آسم را داشتند. پس یعنی کمتر به آسم دچار می شدند. دکتر لین در این‌باره می‌گوید:

اسیدهای چرب امگا ۳ نمی‌توانند توسط انسان تولید شوند و بنابراین مواد مغذی ضروری هستند که منحصرا از منابع دریایی استخراج می‌شوند.

دکتر لکی می‌گوید:

 مصرف ۱۲-۸ اونس (۳-۲ وعده) ماهی در هفته نه تنها می‌تواند موجب حفاظت دربرابر آسم شود، بلکه باعث تقویت مزایای تغذیه‌ای برای رشد و تکامل نوزادان می‌شود.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید