انتشار این مقاله


آیا می‌توانیم بوی آفتاب را بفهمیم؟

آیا هر چیزی بویی دارد؟ آیا واقعا آفتاب، فکر خلاف یا طمعکارانه بوی خاصی می‌دهد؟ از خرافه تا واقعیت! حتما چیزی وجود خواهد داشت که بتوانیم آن را به عنوان بوی آفتاب تفسیر کنیم! شما می‌توانید هر چیزی را بو کنید و آن را درک کنید؛ مثلا رنگین‌کمان، بچه گربه‌ها، ایده‌های خوشایند. تنها دلیلی که شما […]

آیا هر چیزی بویی دارد؟ آیا واقعا آفتاب، فکر خلاف یا طمعکارانه بوی خاصی می‌دهد؟ از خرافه تا واقعیت!

حتما چیزی وجود خواهد داشت که بتوانیم آن را به عنوان بوی آفتاب تفسیر کنیم! شما می‌توانید هر چیزی را بو کنید و آن را درک کنید؛ مثلا رنگین‌کمان، بچه گربه‌ها، ایده‌های خوشایند. تنها دلیلی که شما چنین بو‌‌هایی را درک می‌کنید این است که شما ارتباطی بین این بوها و مطلب حقیقی برقرار کرده‌‎اید. و این که این بوها دقیقا مربوط به خود آن چیز نیستند. مثلا معمولا افراد رنگین‌کمان را با بوی باران می‌شناسند. دلیل این مسئله هم این است که معمولا رنگین‌کمان بعد از بارش باران بوجود می‌آید. و این که اگر شما به کسی پولی قرض بدهید و او آن پول را به هر شیوه‌ای از دست بدهد، در نظر او قرض گرفتن پول بویی شبیه آتش زدن کاغذ خواهد داشت!


مقاله مرتبط: بوی شما برخی ویژگی‌های شخصیتی را آشکار می‌کند!


خوب اگر ما به این مسئله به شیوه بیان شده نگاه کنیم، پس بنابراین برای آفتاب حتما بویی وجود خواهد داشت؛ مانند بوی لباس‌های پهن شده زیر آفتاب، بوی بچه برادرتان، یا همان بوی کاغذ آتش گرفته! چرا که نه؟ این مسئله تنها درک شما از این مسئله است. یک محقق از یک سری از افراد خواست که محتویات یک کاسه را بو کنند و به آن‌ها گفت که داخل این کاسه پنیر وجود دارد، آن‌ها بوی خوشایندی را احساس کردند. در اواخر آن هفته دوباره همان ازمایش را انجام داد ولی این بار به آن‌ها گفت که داخل این کاسه استفراغ شده است، این بار همه منزجر شدند و بوی ناخوشایندی را استشمام کردند، در حالی که دقیقا همان بوی قبلی بوده است و تغییری در محتویات کاسه رخ نداده بوده است.

اما حقیقت این است که آفتاب به تنهایی بویی ندارد، حال اگر هم داشته باشد، ما قادر به درک آن نیستیم. پس در واقع بویی که ما به آفتاب نسبت می‌دهیم، بیشتر مربوط به بویی است که در اطرافمان در زمان تجربه آفتاب وجود دارد. اما داستان جداب تازه دارد شروع می‌شود! این مسئله شاید به نظرتان جالب باشد که دمای هوا و میزان رطوبت هوا می‌تواند تاثیر زیادی در درک بوها در شما داشته باشد. البته این مسئله مستقیما مربوط به خورشید نمی‌شود و در عوض مربوط به حرکت مولکول‌های بودار هست. در هوای گرم، مولکول‌های آزادانه حرکت می‌کنند، در حالی که در هوای سرد، آرام‌‌تر حرکت می‌کنند.

به عبارت دیگر، یک روز گرم می‌توانند منجر به تولید بوهای بیشتر شود. این مسئله خیلی دور از ذهن هم نیست و تنها با فکر کردن به قهوه‌ای که صبح خوردید می‎توانید به همین نتیجه هم برسید. می‌توان با گذاشتن یک فنجان قهوه داغ روی میز، بوی آن را تا فاصله زیادی احساس کنید. حال اگر بروید بیرون و بعدازظهر برگردید، دیگر آن بو را به آن شکلی که احساس می‌کردید، درک نخواهید کرد. به همین دلیل است که شما تنها با استفاده از قوه‌ی بویایی خود می‌تواند تغییر فصل‌ها را درک کنید. مثلا اگر بعد از تابستان که دمای بالایی دارد، ناگهان هوا سرد شود، شما می‌توانید تنها با کم شدن میزان بویی که احساس می‌کنید بفهمید که فصل تغییر کرده است.

ولی بگذارید یک قدم به عقب برگردیم و بیشتر در مورد فضا صحبت کنیم. هر چند که ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که خورشید بو دارد ولی محققین متوجه شده‌اند که که مطالب جالبی وجود دارد که شاید انتظار آن‌ها را نداریم. در مرکز کهکشان راه‌شیری ابر عظیمی از گاز و غبار وجود دارد؛ محققین امیدوار بودند که بتوانند در آن‌جایی شواهدی مبنی بر وجود آمینواسیدها پیدا کنند، که بتوانند با ان شواهدی در مورد چگونه بوجود آمدن حیات در دنیا بدست بیاورند. اما به جای آمینواسیدها، آن‌ها اتیل‌فورمات(ethyl formate) پیدا کردند؛ ماده شیمیایی که بوی تمشک و رام(عرق نیشکر) را ناشی می‌شود.


مقاله مرتبط: آیا می توان بوی جذابیت را حس کرد؟!


محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید