انتشار این مقاله


کتامین ممکن است به تسکین درد ناشی از میگرن کمک کند

کتامین، ممکن است موجب تسکین درد میگرن بیمارانی شود که روش‌های دیگر بر روی آن‌ها کارآمد نبوده‌ است.

کتامین، دارویی‌ست که معمولا برای تسکین درد استفاده می‌شود. به مقدار زیادی از این دارو می‌توان در درمان افسردگی نیز بهره برد. کتامین ممکن است موجب تسکین درد میگرن بیمارانی شود که روش‌های دیگر بر روی آن‌ها کارآمد نبوده‌ است. مطالعاتی در نشست سالانه Anesthesiology 2017 در باب این موضوع‌ ارائه شده‌ است.

مطالعه بر روی ۶۱ بیمار نشان می‌دهد که پس از ۳ تا ۷ روز دوره درمانی با کتامین، تقریبا ۷۵ درصد بهبودی در شدت میگرن افراد حاصل شده‌ است. این دارو برای ایجاد بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. همچنین از آن برای کنترل درد های شدید بیماران در بسیاری از شرایط دردناک، در دوزهای پایین می‌توان به جای استفاده از بیهوشی، بهره برد.

Eric Schwenk، کارشناس ارشد اعصاب، مدیر بیهوشی ارتوپدی در بیمارستان دانشگاه Thomas Jefferson در فیلادلفیا می‌گوید:

کتامین ممکن است به عنوان درمان برای سردرد میگرنی در بیمارانی که درمان‌های دیگری را قبول نکرده‌اند، موثر باشد. مطالعات ما تنها بر تسکین کوتاه مدت متمرکز بود. اما دل‌گرم‌کننده است، چرا که این درمان ممکن است برای کمک به بیماران در درازمدت نیز مناسب باشد. کار ما مبنایی برای آینده می‌باشد. مطالعات آینده‌نگری که تعداد زیادی از بیماران را شامل می‌شود.

حدود ۱۲ درصد از جمعیت ایالات متحده از میگرن رنج می‌برند. (حملات تکراری، ناگهان و یا دردهای متوسط ​​تا شدید.) دسته‌ای از این بیماران، همراه با کسانی که از دیگر انواع سردرد رنج می‌برند، به درمان پاسخ نمی‌دهند. در طی بیماری میگرن، افراد حساسیت زیادی به نور و صدا دارند. و حتی ممکن است این حساسیت موجب تهوع و استفراغ شود. میگرن در زنان سه برابر بیشتر از مردان است.

محققان شواهدی را به بیماران نشان دادند که بیان می‌کرد تزریق کتامین موجب پیشگیری از سردردهای میگرنی می‌شود. (برای میگرنی که تمام درمان‌های دیگر را شکست داده‌ است.)در مقیاس ۰ تا ۱۰، میانگین شدت درد در سردردهای میگرنی ۷/۵ می‌باشد. در مقایسه با این عدد میانگین شدت درد بعد از تزریق به ۳/۴ می‌رسد. متوسط ​​زمان تزریق ۵/۱ روز بوده‌است و کمترین میزان درد در روز ۴ رخ داده‌ است. و بهطور کلی عوارض جانبی خفیف بوده‌ است.

دکتر شونک (Dr. Schwenk) می‌گوید که هرچند که بیمارستان وی از کتامین برای درمان میگرن غیر قابل درمان استفاده می‌کند، اما این درمان هنوز به طور گسترده ای در دسترس نیست. بیمارستان دانشگاه Thomas Jefferson مرکز تزریقات جدیدی را پاییز این سال افتتاح خواهد نمود. در آن‌جا بیشتر بیماران مبتلا به سردرد با استفاده از کتامین درمان خواهند شد. وی خاطر نشان می‌کند:

ما امیدواریم در آینده استفاده از این درمان برای بیماران بیشتر و در شرایط های بیشتر گسترش یابد. با توجه به ماهیت گذشته‌نگر این مطالعه، ما نمی‌توانیم قطعا بگوییم که کتامین به طور کامل موجب تسکین درد می‌شود. اما مبنایی برای مطالعات بیشتر در این مورد ارائه شده است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید