انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۲۲)

محققان آلمانی با روشی بر پایه‌ی ژن درمانی توانستند پوست کودک مبتلا به بیماری پروانه‌ای (EB) را بازیابی کنند.


۳ – ۱۰ نوامبر ۲۰۱۷


ترمیم پوست کودک مبتلا به بیماری پروانه‌ای (EB) برای اولین بار

نوعی روش درمانی جدید توانسته پوست سالم را به بیمارانی با نوعی بیماری ژنتکی نادر (EB) هدیه دهد.
نوعی روش درمانی جدید توانسته پوست سالم را به بیمارانی با نوعی بیماری ژنتکی نادر (EB) هدیه دهد.

پسربچه‌ی هفت ساله‌ای که بر اثر بیماری نادر ژنتیکی اپیدرمولیز بولوزا (EB) بیشتر قسمت‌های پوست خود را از دست داده بود، پس از دریافت ژن درمانی آزمایشی بازیابی فوق‌العاده‌ای نشان داد.

سلول‌های بنیادی اپیدرمال که با عنوان هولوکلون‌ها (صورتی) شناخته می‌شوند، مسئول بازیابی پوست کودک مبتلا به اپیدرمیولیز بولوزا هستند. بقیه‌ انواع سلول‌ها با گذشت زمان از بین می‌روند. News & Views/Nature©
سلول‌های بنیادی اپیدرمال که با عنوان هولوکلون‌ها (صورتی) شناخته می‌شوند، مسئول بازیابی پوست کودک مبتلا به اپیدرمیولیز بولوزا هستند. بقیه‌ انواع سلول‌ها با گذشت زمان از بین می‌روند. News & Views/Nature©

این درمان، (پیوندی از سلول‌های بنیادی تغییر ژنتیکی یافته برای کل بدن) بلندپروازانه‌ترین گام برای بهبود شکلی از بیماری پروانه‌ای است که عوارض کشنده‌ای می‌تواند به وجود بیاورد.

جایزه برای تحقیقاتی که شکست خورده‌اند!

یک سازمان داده محور برنامه‌ای به راه انداخته که به گفته‌ی خودش اولین جایزه در جهان برای نتایج علمی منفی است. انجمن دیتای پیش‌بالینی کالج اروپایی نوروسایکوفارماکولوژی هدف از این کار را تشویق محققان برای انتشار اطلاعاتی بیان کرده که نتوانسته‌اند فرضیات اولیه‌ی خود را اثبات کنند. احتمال انتشار چنین مقالاتی بسیار کمتر است و این به آن معناست که شاید دانشمندان دیگر با بی‌خبری وقتشان را برای ایده‌هایی صرف کنند که قبلاً تست شده و به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. این اعلان برای کسب جایزه‌ی ۱۰,۰۰۰ یورویی ابتداءً فقط برای تحقیقات در زمینه‌ی علوم عصبی و سپس عمومی خواهد بود.

فاجعه‌ی انسانی پناهنجویان روهینگیایی

بررسی انجام گرفته بین پناهجویان روهینگیایی در بنگلادش پیشنهاد می‌کند که ۷.۵ درصد از کودکان با سوءتغذیه‌ی خطرناک روبه‌رو هستند. صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) سوم نوامبر این گزارش را منتشر کرد. بیش از ۲,۷۰۰ کودک در کمپ آوارگان بخاطر سوءتغذیه‌ی حاد مورد درمان قرار گرفته است. انتظار می‌رود به دلیل بهداشت ضعیف و ازدحام جمعیت این روند بدتر هم بشود. از آگوست سال گذشته، بیشتر از ۶۰۰,۰۰۰ مسلمان روهینگیایی به دلیل حملات پلیس این کشور به بنگلادش فرار کرده‌اند.

پیشرفت در درمان هپاتیت

تعداد افرادی که توان دسترسی به درمان هپاتیت C ویروسی دارند، در سال ۲۰۱۶ تا ۱.۷ میلیون رسیده است. این یعنی رشد ۶۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ که در گزارش ۳۱ اکتبر سازمان بهداشت جهانی به چشم می‌خورد. ۲.۸ میلیون نفر دیگر هم در حال دریافت درمان هپاتیت B در سال ۲۰۱۶ بودند که نسبت به ۲۰۱۵، جهشی ۶۵ درصدی محسوب می‌گردد. ارزیابی‌های سازمان بهداشت جهانی نشان از آن دارد که شش تا ۱۰ میلیون مورد جدید هپاتیت بی و سی ویروسی در سال ۲۰۱۵ باید به وجود آمده باشد. این آژانس درمان ۸۰ درصد موارد تشخیص داده شده را تا سال ۲۰۳۰ در هدف‌گذاری‌های خود قرار داده است.

دادگاه آمریکا خوستار مسدود کردن Sci-Hub از طرف موتورهای جستجوگر و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی شد

شکست خوردن Sci-hub در دادگاه شاید دسترسی به این صقحه را کمی سخت کند!

انجمن شیمی آمریکا (ACS) برنده‌ی دادگاه اعاده‌ی حقش از Sci-Hub شد؛ وبسایتی که امکان دسترسی غیرقانونی را برای میلیون‌ها مقاله‌ی علمی پولی فراهم می‌کند. انجمن شیمی آمریکا دلایل شکایت خود را مخدوش کردن قانون کپی رایت، تجارت جعلی و نقض آن دانست. به همین دلیل دادگاه ویرجینیا سوم نوامبر Sci-Hub را محکوم به پرداخت غرامت ۴.۸ میلیون دلاری به انجمن شیمی آمریکا کرد.

با انقراض دایناسورهای، تدریجاً بسیاری از از جانوران از پس پرده‌ی شب بیرون آمدند

پستانداران هم‌عصر دایناسورها، مثل کاینتاتریوم Kayentatherium، با احتمال زیادی در شب‌ها فعالیت می‌کردند.
پستانداران هم‌عصر دایناسورها، مثل کاینتاتریوم Kayentatherium، با احتمال زیادی در شب‌ها فعالیت می‌کردند. Mark Witton©

بسته شدن پرونده‌ی دایناسورها قطعاً خبر خوبی برای پستانداران بود؛ چون اگر چنین نمی‌بود تعداد آن‌ها پس از این انقراض چندین برابر نمی‌شد. اکنون مطالعه‌ای جدید پیشنهاد می‌کند که رفتار پستانداران هم در این بازه تغییر کرده. شاید جد پرموی ما در این زمان علاوه بر شب‌ها، روزها هم بیرون آمده و دنبال ماجراجویی رفته است. شاید این تغییر از شب به روز کلید تکامل نهایی نوع بشر بوده باشد.


این مجموعه برگزیده‌ای از برترین وقایع علمی هفته‌ی نشریه‌های science و nature است.
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید