انتشار این مقاله


۴۹ درصد زایمان‌ها در ایران به صورت سزارین انجام می‌گیرد!

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: براساس استاندارد‌های سازمان بهداشت جهانی که باید حدود ۱۵ درصد زایمان‌ها به صورت سزارین باشد، در کشور ما این رقم ۴۹ درصد است که رقم قابل توجه‌ای است. به گزارش دکتر مجازی و به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر خدا کرمی که ریاست انجمن علمی مامایی کشور را عهده […]

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: براساس استاندارد‌های سازمان بهداشت جهانی که باید حدود ۱۵ درصد زایمان‌ها به صورت سزارین باشد، در کشور ما این رقم ۴۹ درصد است که رقم قابل توجه‌ای است.

به گزارش دکتر مجازی و به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر خدا کرمی که ریاست انجمن علمی مامایی کشور را عهده دار می‌باشد در حاشیه پانزهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران بیان کرد:

طبق استاندارد های جهانی ۸۵ درصد زایمان‌ها می‌تواند به صورت طبیعی و بدون هیچ مداخله‌ای انجام شود و ۱۵درصد باقی‌مانده، اگر متخصص مربوطه احتمال خطر برای مادر و جنین را داد باید به صورت سزارین باشند.

ایشان افزودند: طی سالهای اخیر با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی‌هایی که از راه‌های مختلف انجام شد، درصد سزارین که بالای ۵۰ درصد بود را به ۴۹ درصد رساندیم ولی این رقم باز با در نظر گرفتن سطح پزشکی کشور که بسیار پیشرفته است، خوشایند نبوده و آمار سزارین کشور با استاندارد های جهانی تفاوت زیادی دارد.

دکتر ناهید خداکرمی در ادامه گفت‌وگو ابراز داشتند: هم اکنون بیش از ۲۰۰ مرکز در سراسر کشور در مورد زایمان طبیعی و اقدامات قبل از بارداری به صورت تخصصی مشاوره داده و آموزش های لازم را ارائه می‌دهند و مادران قبل از باردار شدن می‌توانند مشاوره‌های مورد نیاز را دریافت کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید میزان سزارین در کشور کاهش یابد، گفت:

برای رسیدن به این هدف علاوه بر اینکه تجهیزات و زیرساخت‌های لازم پزشکی تأمین شود، باید فرهنگ‌سازی نیز در این زمینه مخصوصاً از طریق رسانه صورت گیرد.

خداکرمی در آخر اضافه کردند: سزارین باعث عوارض زیادی مانند آسیب به سیستم ادراری و مشکلات ناشی از داروهای بیهوشی می‌شود که اگر این سزارین قبل از تمام شدن موعد مقرر و دوره کامل بارداری باشد ممکن است مشکلاتی مانند مشکلات ریوی مثل آسم، نیز برای نوزاد به وجود آید.

لازم به ذکر است که پانزدهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران از ۱۳ مهر در مرکز همایش های رازی در حال برگزاری است و امروز به کار خود پایان خواهد داد.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید