انتشار این مقاله


رابطه بیماری‌های قلبی-عروقی نوزاد و زایمان زودرس

تصورات بر این بود که زایمان زودرس در هفته‌های پایانی معمولا عوارضی ندارد. نتایج تحقیقات جدید این باور را به چالش کشیده است.

براساس تحقیقی که در Experimental Physiology منتشر شد، نوزادان زودرسی که در هفته ۳۵ بارداری به دنیا می‌آیند نسبت به سایر نوزادان با تولد به موقع در بزرگسالی بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی هستند.


مقاله مرتبط: دوز بالاتر ویتامین D و سلامت استخوان‌های نوزادان زودرس


محققان انسیتیتو تحقیقات پزشکی Hudson و دانشگاه Monash واقع در استرالیا دریافتند که بره‌هایی که زودتر از پایان دوره‌ی طبیعی بارداری به دنیا آمدند بیشتر احتمال دارد که در اثر بخشی از سیستم عصبی زیر نظر کنترل غیرارادی (سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک) تغییرات کنترلی قلب را نشان دهند.

زنان جوانی که به صورت زودرس و بین هفته‌های ۳۴ تا ۳۶ متولد شده‌اند بیشتر احتمال دارد که فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک قلبشان کاهش یابد. این یک نشانگر اولیه برای بیماری‌های قلبی-عروقی است و در نوزدان سالم به شکلی دیگری اتفاق می‌افتد. در مردان نتایج متفاوت است؛ مردان بزرگسالی که به صورت زودرس متولد شده‌اند آن دسته از واکنش‌هایی که در نوسانات فشاری، فشار را به مقدار طبیعی برمی‌گردانند، ندارند.

محققان به مدل‌های پیش کلینیکی که مربوط به متولدین زودرس (درماه‌های پایانی) درمیان گوسفندان بود پرداختند. به گوسفند داروهایی داده شد تا مجبور به زایمان زودهنگام شود و یا اجازه داده شد تا به صورت طبیعی زایمان کند. گوسفند برای مدت یک سال تحت نظر قرار گرفته شد و سپس آزمایشات گسترده‌ای بر برای عملکردهای متابولیکی و قلبی-عروقیش انجام شد. در ادامه تحقیق اندام‌های این حیوانات از بدنشان خارج شد تا بفهمند که آیا ممکن است این تغییرات منجر به نتایج مشاهده شده باشد یا نه.

مولف اصلی این مقاله دکتر بت آلیسون گفت:

نکته مهم این است که این بره‌ها خیلی زودتر از موعد طبیعی به دنیا نیامده‌ بودند و هنگام تولد معادل جنین ۳۵ هفته‌ای انسان بودند. نوزادانی که در زمان مشابهی به دنیا آمده‌ می‌آیند عموما دارای خطر پایین ابتلا به بیماری و مرگ بعد از تولد در نظر گرفته می‌شوند.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید