انتشار این مقاله


تولد در ماهی خاص افراد را بیشتر در معرض ابتلا به برخی بیماری‌ها قرار می دهد

در نوزادانی که در زمستان متولد می‌شوند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر است. این در حالی است که نوزادان متولد پاییز در خطر ابتلا به افسردگی مزمن در بزرگسالی هستند.

مطالعات نشان داده‌اند، در نوزادانی که در زمستان متولد می‌شوند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر است. این در حالی است که نوزادان متولد پاییز در خطر ابتلا به افسردگی مزمن در بزرگسالی هستند.

چه چیزی می‌تواند علت این ارتباطات عجیب بین ماه تولد و خطر ابتلابه بیماری را توجیه کند؟ محققان با بررسی داده‌های سلامت بیش از ۱۰ میلیون بیمار از ۳ کشور مختلف که در ۵ نوع اقلیم متفاوت زندگی می‌کنند به این نتیجه رسیدند که فصول مشخص یا عوامل محیطی دیگر در طول دوران حاملگی می‌تواند احتمال ابتلای نوزاد تازه متولد شده به بیماری‌های خاصی را در طول زندگی‌اش تحت تاثیر قرار دهد. این یافته‌ها به صورت آنلاین در نسخه سپتامبر Journal of American Medical Information Association منتشر شده‌اند.

رفته‌رفته بیشتر مشخص می‌شود که شرایط محیطی دوران پیش از تولد و ابتدای تولد می‌تواند سلامتی فرد در بزرگسالی را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه مطالعه روی ارتباطات دوران کودکی و بزرگسالی مشکلات خاص خود را دارد. دکتر نیکولاس تاتونتی، استاد انفورماتیک پزشکی مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا (CUMC) می‌گوید:

مطالعاتی که به آیندۀ فرد مربوط می‌شوند بسیار طولانی، پرهزینه و از همه مهم‌تر غیراخلاقی هستند. اما ما می‌توانیم به پرسش‌های‌مان دربارۀ ارتباط بین ماه تولد (به عنوان نمونه‌ای از تاثیر محیط) و نتایج مرتبط با سلامت موجود، از طریق آنالیز داده‌های ثبت شده پاسخ دهیم.


مقاله مرتبط : رابطه‌ی رژیم غذایی سرشار از چربی در بارداری با مشکلات سلامت‌ روان نوزاد


در سال ۲۰۱۵ دکتر تاتونتی و دکتر Boland که هم اکنون در دانشکدۀ پزشکی پرلمان دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به کارند، اطلاعات پزشکی ۱/۷ میلیون بیمار درنیویورک را آنالیز کرده و روابط جالبی را بین ماه تولد و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را یافتند. به طور مثال آن‌ها دریافتند آسم در کودکان متولد شده در جولای و اکتبر (مرداد ماه و مهرماه) بیشتر دیده می شود. اما این در این مطالعه به مادران توجهی نشده است. این که در شرایط محیطی مختلف چه عواملی بر خانم‌های باردار تاثیر می‌گذارد و خطر ابتلا به بیماری‌های خاصی را در کودک افزایش می‌دهد. دکتر تاتونتی می گوید:

برای پاسخ به سوالات فوق لازم بود به بررسی بیمارانی از کشورهایی متفاوت با آب وهوا های متفاوت بپردازیم.

مطالعه جدید اطلاعات پزشکی الکترونیکی را شامل می‌شود. این اطلاعات مربوط به ۱۰/۵ میلیون بیمار از سه کشور ایالات متحده، کره جنوبی و تایوان است. با استفاده از روش‌هایی که دکتر تاتونتی و دکتر Boland به کاربردندُ مشخص شد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در نوزادانی که مادرشان در سه ماهه سوم حاملگی نور کمتری دریافت کرده بود، بیشتر است. در نوزادانی که در نیویورک و در بین دسامبر و مارس به دنیا می آیند، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر است؛ زیرا نیویورک در این ماه‌ها پایین‌ترین میزان نور خورشید را دارد.

توجیه علمی ارتباط زمان تولد و دیابت

اگر مادری در سه ماهه اول بارداری به مقدار زیاد در معرض ذرات آلاینده هوا قرار گیرد، احتمال ابتلای نوزاد به فیبریلاسون دهلیزی (Atrial fibrillation) افزایش می‌یابد. فیبریلاسیون دهلیزی خطری بالقوه است که باعث ضربان قلب نامنظم می‌شود. در تابستان آلاینده های هوا در نیویورک به اوج خود می‌رسند. در نتیجه نوزادانی که در زمستان به دنیا می‌آیند (سه ماهه اول حاملگی در تابستان بوده) بیشتر احتمال دارد به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا شوند. برای توضیح این موضوع گفته می‌شود ذرات آلاینده هوا موجب فشار خون بالا در مادر می‌شوند، که با فشار خون جنین مرتبط است. فشار خون بالا در جنین نیز با افزایش خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی ارتباط دارد.

به طور مشابه مادرانی که مقادیر بالایی کربن مونواکسید (CO) را در سه ماهه اول حاملگی تجربه می‌کنند کودکانی با خطر ابتلای بیشتر به افسردگی و اضطراب به دنیا می‌آوردند.

همه این یافته‌ها که ارتباط الگوهای فصل تولد با شرایط محیطی مختلف را نشان می‌دهند با مسیرهای طبیعی شناخته شده متناسب است. این موضوع اهمیت زیادی دارد و تاکیدی بیشتر بر اهمیت تاثیر شرایط محیطی بر تکامل است. دکتر Boland می‌گوید:

در حال حاضر ما از این داده‌ها برای تکمیل تکه‌های پازل استفاده می‌کنیم تا با مشخص شدن ارتباطات یاد شده، راه‌های جدیدی برای پیشگیری از بیماری‌ها پیدا کنیم. به عنوان مثال با افزودن برخی داروهای فصلی به بعضی از مکمل‌ها پیش از تولد می‌توان از بعضی بیماری‌ها پیشگیری کرد.

هم‌چنین مطالعات نشان می‌دهند خطرابتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی (ADHD) به شرایط فصلی در دوران بارداری مربوط نیست. اما نشان داده شد که کودکانی که هنگام ثبت نام در مدرسه نسبت به هم سن و سالان خود سن کمتری دارند ۱۸ درصد بیشتر از بقیه به این اختلال دچار می‌شوند.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید