انتشار این مقاله


تماشا کنید: محصولات غذایی؛ تازه یا یخ‌زده؟

از نظر طعم، تنوع و کیفیت، مسلماً محصولات تازه‌تولیدشده بهترین انتخاب هستند، اما اگر به هر دلیلی به محصولات تازه دسترسی ندارید، باید گفت میوه‌ها و سبزیجات یخ‌زده هم منبعی غنی از مواد غذایی مورد نیاز بدن هستند. در حقیقت تفاوت بین محصولات تازه و محصولات یخ‌زده آن‌قدر که به نظر می‌آید زیاد نیست. محققان […]

از نظر طعم، تنوع و کیفیت، مسلماً محصولات تازه‌تولیدشده بهترین انتخاب هستند، اما اگر به هر دلیلی به محصولات تازه دسترسی ندارید، باید گفت میوه‌ها و سبزیجات یخ‌زده هم منبعی غنی از مواد غذایی مورد نیاز بدن هستند.

در حقیقت تفاوت بین محصولات تازه و محصولات یخ‌زده آن‌قدر که به نظر می‌آید زیاد نیست. محققان دانشگاه California-Davis به این نتیجه رسیده‌اند که محصولات تازه و یخ‌زده به یک اندازه کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و مواد معدنی دارند، اما غذای تازه، پس از انبار شدن یا طبخ، نیمی از ویتامین‌ها و مواد شیمیاییِ مفیدِ مشتق از گیاهانِ خود را از دست می‌دهند، که در مورد این فرآیند هم ویتامین‌های محلول در آب، مثل ویتامین C، نسبت به ویتامین‌های محلول در چربی، مثل ویتامین‌های A و E، بیشتر هدر می‌روند.

نکتۀ قابل ذکر دیگر این است که تمام محصولاتی که با عنوان “تازه” به فروش می‌رسند، واقعا تازه نیستند. کاهوهای پژمرده و فلفل‌های لکه‌دار در گوشه و کنار میوه‌فروشی‌ها مهر تائیدی بر این مدعا هستند.
با این حساب عملاً راه دسترسی به محصولات “تازه”، خرید مستقیم از باغ‌ها و مزرعه‌داران است!

freshvsfrozenدکتر Michelle Hauser معتقد است که قسمتی از محصولات به صورت نارس (کال) برداشت می‌شوند، در نتیجه می‌توان آن‌ها را برای چند ماه انبار کرد. در گام بعدی، هنگام انتقال به قفسه‌های فروشگاه‌ها، ممکن است این محصولات به صورت مصنوعی و به سرعت “رسانده” شوند. در نتیجه نسبت به انواع مشابه که به‌طور طبیعی رسیده‌اند، مواد مغذی کمتری دارند.

در پایان باید گفت تازه یا یخ‌زده بودن محصولات مصرفی مسئلۀ چندان مهمی برای ایجاد مشغلۀ ذهنی نیست. اگر میوه‌ها و سبزیجات یخ‌زده به شما کمک می‌کنند به ایده‌آل “۵ تا ۹ وعده میوه/سبزی در روز” برسید، هرگز رهایشان نکنید!


در پایان توجه شما را به ویدئویی در این زمینه از کانال AsapSCIENCE جلب می‌کنیم.

http://www.aparat.com/v/Jbg70
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *