انتشار این مقاله


در ماه‌های انتهایی بارداری، لازم است بر پهلو بخوابید

خوابیدن به پشت در ماه‌های انتهایی بارداری، برای جنین مشکل‌آفرین خواهد بود.

بر اساس مطالعه جدید منتشر شده در ژورنال Physiology، خوابیدن به پشت در ماه‌های انتهایی بارداری، برای جنین مشکل‌آفرین خواهد بود. این بررسی اولین مطالعه در باب بررسی جنین در رحم و همزمان با وضعیت خواب مادر است.

وضعیت خواب زنان در ماه‌های انتهایی بارداری با میزان به دنیا آمدن جنین مرده (بعد از هفته‌ی ۲۸ام حاملگی) در ارتباط است. محققین دانشگاه Auckland بدین منظور دوربین‌هایی را در محل خواب تعبیه نمودند. آنان وضعیت دراز کشیدن زنان باردار را در طول خواب ضبط کردند. هم‌چنین به کمک دستگاه نوار قلب، میزان ضربان قلب آنان و جنین را در طول شب ثبت نمودند. زمانی که مادر بر پشت دراز کشیده باشد؛ فعالیت جنین کم‌تر خواهد بود و همان‌طور که می‌دانیم، میزان تحرک جنین یکی از فاکتور‌های نشان‌گر سلامتی آنان است. جنین تنها زمانی که مادر بر پهلوی راست یا چپ دراز کشیده باشد فعال‌تر است. زمانی که مادر در طول خواب از وضعیت درازکش به پهلو به پشت تغییر موقعیت می‌دهد؛ فعالیت جنین به سرعت کاهش یافته و ثابت خواهد بود. این تحقیق به بررسی ۳۰ زن حامله سالم در هفته‌های ۳۴ الی ۳۸ هفتگی و دارای جنین برخوردار از سلامتی کامل، پرداخت. حال محققین به موشکافی موارد دیگر زمینه ساز تولد جنین مرده هم‌چون؛ رشد ناکافی و کاهش تحرک پرداخته‌اند.


مقاله‌ی مرتبط: رابطه بیماری‌های قلبی-عروقی نوزاد و زایمان زودرس


Peter Stone یکی از محققین این بررسی می‌گوید:

در مواردی که جنین تاب تحمل وضعیت خواب مادر را نداشته باشد به سلامتی او لطمه وارد خواهد شد. حال با توجه به اطلاعات و شواهد کامل در دست لازم است مادران باردار را از وضعیت خوابیدن بر پشت در ماه‌های انتهایی بارداری بر حذر داشت.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید