انتشار این مقاله


روغن‌های کاربردی برای یبوست

برخی از داروهای طب طبیعی برای درمان یبوست از جمله تغییرات رژیم غذایی، ورزش، و مکمل‌های فیبر را شامل می‌شود.

یبوست یک مشکل رایج است که بسیاری از افراد را درگیر می‌کند. یبوست ممکن است خفیف و یا پیچیده‌تر مانند سندرم روده تحریک‌پذیر باشد. برخی از داروهای طب طبیعی برای درمان یبوست از جمله تغییرات رژیم غذایی، ورزش، و مکمل‌های فیبر را شامل می‌شود. اما با افزایش محبوبیت و استفاده از روغن‌های کاربردی برای یبوست، بسیاری از مردم به این عصاره‌های گیاهی قوی برای تسکین یبوست و سایر شکایات گوارشی روی آورده‌اند.

رژیم غذایی که فیبر ندارد، شایع‌ترین علت یبوست است. تحقیقات نشان می‌دهد اسانس‌ها و روغ‌های معطری که از گیاهان خاص استخراج می‌شوند می‌توانند راه حلی برای درمان یبوست باشد.

موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیه یبوست را این گونه تعریف می كند:

  • داشتن کمتر از ۳ حرکات روده در طی هفته
  • مدفوع که سخت، خشک بوده و دفع آن دشوار است.

فرد مبتلا به یبوست ممکن است متوجه شود که :

  • حرکات روده‌ای به همان اندازه که معمولا انجام می‌شود، اتفاق نمی‌افتد.
  • اجابت مزاج دشوار است، باعث درد و گرفتگی می‌شود.
  • معده دچار درد یا نفخ می‌شود.

تغییرات روتین رژیم غذایی یا مصرف کم مایعات اغلب باعث یبوست می‌شود و معمولا خودبه‌خود نیز به حالت طبیعی باز می‌گردد. با این حال گاهی اوقات یبوست هفته‌ها، ماه‌ها یا بیشتر ادامه می‌یابد که به معنای یبوست مزمن است و افرادی که در معرض این بیماری هستند باید به پزشک مراجعه کنند.

انواعی از روغن‌ها از قرن‌های پیش برای درمان انواع بیماری‌ها، از جمله مشکلات گوارشی استفاده می‌شود. درمان یبوست با روغن‌های خاصی امکان‌پذیر است. این روغن‌ها بسیار غلیظ هستند، بنابراین هرگز نباید با غلظت زیاد استفاده شوند، قبل از قرار دادن روی پوست آن‌ها را با روغن حامل مانند نارگیل یا روغن زیتون رقیق کنید. یا می‌توانید آن را با یک محصول موجود، مانند لوسیون بدن، مخلوط کرده و به کمک دستمال مرطوب و گرم، استفاده نمایید.

قبل از استفاده از این روغن‌ها با یک متخصص آروماتراپی مشورت کنید. آروماتراپیست‌ها دارای دانش تخصصی در مورد استفاده و ایمنی روغ‌ها هستند و می‌توانند بهترین راه حل را براساس علائم فرد و تاریخچه سلامت توصیه کنند.

باکتری‌های روده هنگامی که از تعادل خارج شوند، مشکلاتی مانند یبوست و اسهال ممکن است رخ دهد. گرچه ممکن است ارتباط بین روغن‌های کاربردی برای بهبود یبوست، باکتری‌ها و یبوست نیاز به تحقیق بیشتری داشته باشد، اما مطالعه ای در مجله بین‌المللی Food Microbiology نشان داد که این روغن‌ها دارای خواص ضد باکتری بوده و روده را از باکتری‌ها و قارچ‌های نامطلوب محافظت می‌کنند. محققان معتقدند این می‌تواند برای سیستم گوارش انسان نیز مفید باشند.

حال به بررسی ۵ روغن مناسب جهت درمان یبوست می‌پردازیم:

روغن زنجبیل

زنجبیل به طور گسترده‌ای در غذاها به دلیل طعم مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین یک درمان شناخته شده برای حالت تهوع و ناراحتی‌های گوارشی است. مزایای آن برای سلامت گوارشی از قرن‌ها پیش به عنوان بخشی از داروهای چین و هند به اثبات رسیده است. بهتر است از روغن برای گرم کردن و کمپرس آرام بخش معده استفاده کنید. ۲ قطره را به حوله‌ای که در آب گرم خیس شده است بزنید دراز بکشید و حوله را به مدت چند دقیقه به شکم بمالید. هنگامی که حوله خنک شد، شکم را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در جهت حرکت عقربه های ساعت ماساژ دهید.

روغن نعنا

روغن نعناع حاوی منتول است و مولفه‌ای است که اثر “خنک‌کننده” دارد.

برای تسکین ناراحتی معده و یبوست ملایم، یک قطره روغن نعناع را با ۳ تا ۴ قطره روغن حامل گرم کرده و شکم را ماساژ دهید. به آرامی روغن را روی پوست در ناحیه ناراحتی در حرکت دایره‌ای کار کنید. برای بهترین نتیجه، فرد باید این ماساژ را تا ۳ بار در روز انجام دهد. با این حال، منتول موجود در نعنا ممکن است باعث بروز برخی ناراحتی‌های پوستی شود. در صورت احساس قرمزی یا سوزش، باید پوست را شست‌وشو داده و از آن استفاده نکرد.

روغن رازیانه

مقاله‌ای که در BioMed Research International منتشر شده نشان می‌دهد که رازیانه به چندین بیماری گوارشی، از جمله یبوست، کمک می‌کند. مخلوط ۲ قطره روغن رازیانه با روغن حامل و ماساژ شکم را در یک حرکت چرخشی در جهت عقربه‌های ساعت انجام دهید. ماساژ را با حلقه‌های کوچک‌تر اطراف ناف شروع کنید، به تدریج اندازه حرکات را افزایش دهید. برای تسکین اضافی، چند قطره روغن رازیانه را به پارچه‌ای بزنید و همزمان با انجام ماساژ آن را نفس بکشید.

روغن اسطوخدوس


خواص آرام بخش اسطوخودوس از قدیم برای کمک به آرامش و کاهش استرس استفاده شده است. می‌تواند برای مشکلات گوارشی مانند درد معده، گاز و یبوست مفید باشد.

با ماساژ شکمی که حاوی اسانس اسطوخودوس رقیق شده است، این کار را انجام دهید.

روغن بابونه

استفاده از بابونه به تنهایی یا در ترکیب با اسطوخدوس برای کمک به استراحت ماهیچه‌ها در منطقه شکمی می‌تواند به حرکت روده کمک کند و فرد را از نفخ و درد روده باریک رهایی دهد.

روغن را به نوک انگشت اشاره و انگشت وسط بزنید و ماساژ در ناحیه معده را در یک جهت و در جهت عقربه‌های ساعت تا ۳ بار در روز انجام دهید.

سحر سیدی مقدم


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. با سلام
    دکتر همتی هستم، مدت ۲۰ سال است که در زمینه درمان با گیاهان دارویی تحقیق میکنم. ترکیب گیاهی برای درمان یبوست تهیه نموده که شدیدترین یبوست ها رو به صورت تضمینی درمان می کند (تست برای بار اول تقریبا به صورت مجانی ست).
    همراه: ۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶

دیدگاهتان را بنویسید