انتشار این مقاله


معمای دوشنبه‌شب گاردین (۱): این معمای سیب ردخور ندارد!

آیا می‌توانید به این معما پاسخ دهید؟

سری معماهای الکس بلوس (Alex Bellos)، محتوای انحصاری وب‌سایت The Guardian می‌باشد که دوشنبۀ هر هفته منتشر می‌شود. پاسخ این معما را فردا شب در دکتر مجازی دنبال کنید.

سلام دوستان.

چه شباهتی بین یک معمای منطقی و سیب وجود دارد؟ خب، نظرتان چیست؟ بریم سراغ معمای‌مان.

شما و دو نفر از دوستان‌تان به نام‌های “پیپ” و “بلاسوم” توسط گروهی خلافکار منطق‌دان، گروگان گرفته شده‌اید. سرکردۀ گروه، “کرت”، پاسخ به معمای زیر را شرط رهایی‌تان قرار داده است.

شما سه نفر در سه سلول مجاور هم زندانی شده‌اید. در هر سلول، تعدادی سیب وجود دارد. هر یک از شما می‌توانید سیب‌های سلول خود، و نه سلول دوستان‌تان، را بشمارید. تنها سر نخی که در دست دارید این است: در هر سلول حداقل یک و حداکثر ۹ سیب وجود دارد. و تعداد سیب‌های موجود در هیچ دو سلولی، برابر نیست.

  • قانون این بازی هم به شرح زیر است:

هر یک از شما سه نفر حق این را دارید که یک سوال از کرت بپرسید. و او نیز با صداقت تمام به صورت “بلی” یا “خیر” به شما پاسخ خواهد داد. هر سه نفر، سوال و جواب‌ها را خواهید شنید. شما در صورتی آزاد خواهید شد که یک نفرتان تعداد صحیح مجموع سیب‌های موجود در سه سلول را به کرت اعلام کند.

پیپ: آیا تعداد کل، یک عدد زوج است؟

کرت: نه!

بلاسوم: آیا تعداد کل، یک عدد اول است؟

کرت: نه!

شما ۵ سیب در سلول‌تان دارید. حال نوبت شماست. چه سوالی باید از کرت بپرسید؟


راهنمایی: اعداد اول را که فراموش نکرده‌اید؟ این اعداد فقط بر ۱ و خودشان بخش‌پذیرند. ۲، ۳، ۵، ۷، ۱۱، ۱۳، … .


امتیاز این معما متعلق به پرم پراکاش (Prem Prakash)، مهندس برق بازنشستۀ هندی، است. وی هم‌اکنون در حال توسعۀ طرح ورک‌شاپ‌های “آموزش مبتنی بر معما” می‌باشد.

شما می‌توانید پاسخ خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید