انتشار این مقاله


ویتامین D: راهی ساده برای بهبود درمان سوختگی

این مطالعه برای اولین بار نقش ویتامین D را در درمان سوختگی مورد بررسی قرار می‌دهد.

بر اساس یک مطالعهT در میان بیمارانی که دچار سوختگی شدید شده‌اند افرادی که مقادیر بالاتری از ویتامین D دارند نسبت به افرادی که ویتامین D کمتری دارند، بهتر به درمان پاسخ می‌دهند.

این مطالعه برای اولین بار نقش ویتامین D را در درمان سوختگی مورد بررسی قرار می‌دهد و نشان می‌دهد که استفاده از مکمل‌های ویتامین D راهی ساده و ارزان قیمت برای بهبود درمان سوختگی است. علیرغم پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر در زمینه‌ی درمان سوختگی انجام گرفته‌اند, همچنان برخی از بیماران  به طور کامل مداوا نمی‌گردند. بیمارانی که دچار سوختگی شدید شده‌اند به شدت در خطر بیماری‌های عفونی قرار دارند که ممکن است منجر به عفونت‌های کشنده می‌شوند. ویتامین D به داشتن فعالیت های آنتی باکتریال معروف است که می‌تواند به جلوگیری از عفونت و بهبود زخم‌ها در بیماران سوختگی کمک کند.

برای بررسی نقش ویتامین در درمان آسیب‌های حاصل از سوختگی, دکتر جنت لرد و دکتر خالد الطراح در مرکز التهاب بیرمنگام, به مدت یکسال بیماران دچار سوختگی شدید و مقادیر ویتامین D خون آنها را مورد ارزیابی قرار دادند. این مطالعه نشان داد که بیمارانی که میزان ویتامین Dشان بالا بود, بهتر به درمان جواب دادند و بهبود بهتری در زخم‌هایشان دیده شد, دچار مشکلات کمتری شدند و نیز اسکار(اثر زخم)کمتری در آنها دیده شد. این یافته‌ها هم چنان نشان دادند که بیشتر افراد دچار سوختگی ویتامین D کمتری دارند. این یافته‌ها نشان می‌دهند، استفاده از مکمل‌های ویتامین D بلافاصله پس از سوختگی می‌تواند اثرات مفیدی بر سلامت بیمار داشته باشد؛ مثل فعالیت ضد میکروبی بهتر برای جلوگیری از عفونت و بهبود بهتر در زخم ها.


مقاله مرتبط: با انواع سوختگی و راهکارهای آن آشنا شوید


پروفسور لرد می‌گوید:

سوختگی‌های بزرگ به شدت مقدار ویتامین D را کم می‌کند و اضافه کردن آن به بدن می‌تواند روشی ساده, امن و ارزان قیمت برای بهتر کردن نتیجه‌ی درمان بیماران سوختگی باشد.

میزان اثربخشی استفاده از ویتامین D برای بهبود درمان بیماران سوختگی باید در کارآزمایی بالینی به اثبات برسد. پروفسور لرد و تیم او در حال حاضر بر این موضوع تمرکز کرده‌اند که چرا میزان ویتامین D بدن بلافاصله پس از سوختگی به شدت کاهش می‌یابد و امیدوارند بتوانند در آینده از این موضوع پیشگیری کنند. کاهش میزان ویتامین D خون بیماران ارتباطی با شدت سوختگی نداشت, پس میزان ویتامین D خون بیماران با سوختگی‌های کوچک نیز ممکن است کاهش یابد.


مقاله مرتبط: کمک‌های اولیه ۲۶: سوختگی شیمیایی


پروفسور لرد می‌گوید:

مقدار کم ویتامین در خون ارتباط مستقیمی با نتایج بدتر در بیماران؛ مثل عفونت‌های کشنده، مرگ، طولانی شدن زمان بهبودی زخم‌ها و همچنین بدتر شدن اسکارها در ارتباط بود ولی سطح ویتامین خون موردی است که به صورت کلی توسط پزشکان بالینی مورد بررسی قرار گرفته است.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید