انتشار این مقاله


درمان سوختگی پوست با پوست ماهی تیلاپیا

اخیرا از پوست ماهی تیلاپیا در درمان سوختگی پوست انسان و حیوانات استفاده می‌شود.

تحقیقات فراوانی درباره‌ی فواید این روش از جمله کاهش درد و عفونت‌های ناشی از سوختگی پوست در برزیل انجام گرفته است. در این مقاله به چگونگی اثر پوست ماهی در روند بهبودی سوختگی‌ها و فواید ناشی از آن می‌پردازیم.

در برزیل پرورش ماهی یک تجارت اصلی و مهم به حساب می‌آید ولی معمولا کارکنان بعد گرفتن ماهی و تمیز کردن آنان پوست ماهی‌های تیلاپیا را دور می‌ریزند. پزشکان این پوست‌ها را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده‌اند که بعد تمیز کردن و ضدعفونی کردن پوست‌ها، می‌توان از آن‌ها برای پوشاندن و درمان سوختگی پوست افراد آسیب دیده استفاده کرد. شاید با فکر‌کردن درباره‌ی بدن پوشیده شده با پوست ماهی، صحنه‌های وحشتناکی به ذهن‌تان خطور کند اما نباید از جنبه‌های درمانی این روند صرف نظر کرد.

پزشکان سوختگی‌های فرد را با پوست ماهی تیلاپیای ضدعفونی شده می‌پوشانند زیرا آن‌ها معتقدند که در پوست این ماهی‌ها پروتئین‌های کلاژن سازی وجود دارد (مقدار این پروتئین‌ها حتی بیشتر از پروتیین‌های موجود در بدن انسان است!) که به ترمیم زخم و تسریع روند بهبودی آن کمک می‌کند. در شرایطی که فرد تحت آسیب شدید قرار داشته و پوست مصنوعی برای پیوند به سختی یافت می‌شود، به نظر می‌رسد که پوست ماهی بهترین گزینه برای درمان خواهد بود.


مقاله‌ی مرتبط: استفاده از چربی برای ترمیم جراحت بدون ایجاد بافت زخم


اگر پزشکان از پانسمان‌های معمولی برای درمان این سوختگی‌ها استفاده کنند برای جلوگیری از عفونت‌های ناشی از سوختگی بایستی هر روز پانسمان را تعویض کرده و این تعویض پانسمان خود نیز بسیار دردناک است. باید بدانید که پانسمان در بهبودی جراحت‌های حاصل از سوختگی نقش مهمی را ایفا نمی‌کند. استفاده از پوست ماهی نه تنها نیاز به تعویض روزانه نخواهد داشت، (گاهی هفته‌ها بر روی پوست بدون نیاز به تعویض باقی می‌ماند) بلکه مانع ورود آلودگی‌ها و حتی تسریع  طول مدت بهبودی شده و درد ناشی از سوختگی را تا حد تحمل کاهش می‌دهد.

نقش پوست ماهی تیلاپیا در حیوانات

پوست ماهی تیلاپیا برای حیوانات دچار سوختگی نیز موثر است.در سال ۲۰۱۷ در ایالت کالیفرنیا دو خرس به علت سوختگی در قسمت پنجه‌هایشان قادر به راه رفتن نبودند. دامپزشکان برای درمان این خرس‌ها از پوست تیلاپیا استفاده کردند. دکتر جیمی پیتون در این باره می‌گوید:

استفاده از پوست ماهی تیلاپیا برای خرس‌ها مانند پوشاندن پنجه‌های آنان با کفش است! کفشی از جنس ماهی!

فایده‌ی دیگر استفاده از پوست ماهی برای درمان سوختگی پوست حیوانات، این است که اگر به صورت اتفاقی آن را بخورند بر عکس پانسمان‌های معمولی، به علت قابل خوردن بودن‌شان، هیچ آسیبی به حیوان وارد نمی‌شود.

دامپزشکان پنجه‌های خرس‌ها را که تحت بیهوشی بودند با پوست ماهی تیلاپیا پوشانده و آن‌ها را با نواری از جنس پوسته‌ی ذرت محکم کردند. بعد از چند هفته دامپزشکان با بررسی پنجه‌های خرس‌ها متوجه شدند که پوست منطقه‌ی آسیب دیده دوباره به حالت طبیعی بازگشته و اثری از سوختگی باقی نمانده است.

این روش چقدر برای انسان‌ها مفید است؟

در حال حاضر استفاده از پوست ضدعفونی شده‌ی ماهی تیلاپیا، کارآزمایی‌های بالینی رایج را برای درمان سوختگی پوست محدود کرده است. هر چند این کارآزمایی‌ها نیز در جای خود بسیار مفید و سودمند بودند. تا‌کنون ۵۲ نفر از این روش درمانی جدید برای بهبودی آثار سوختگی خود استفاده کرده و خوشبختانه هیچ یک از آن‌ها شکایتی از آن نداشتند.

جایگزین کردن پوست دچار سوختگی با پوست انسان دیگر یا پوست حیوان دیگر بسیار دردناک و گاهی نا‌خوشایند بوده اما استفاده از پوست ماهی تیلاپیا برای افراد، قابل تحمل و مقرون به صرفه است.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید