انتشار این مقاله


۱۰ ماده طبیعی برای داشتن پوستی صاف و یکدست

یکی از مسائل آزاردهنده که همراه با افزایش سن برای بسیاری از ما رخ میدهد، تغییرات مقاوم رنگ پوست است.

یکی از مسائل آزاردهنده که همراه با افزایش سن برای بسیاری از ما رخ میدهد، تغییرات مقاوم رنگ پوست است. پوست حتی اگر سالم باشد، قرار گرفتن در معرض عوامل مختلف مانند نور و نیز داروها میتواند نشانه ‌هایی را در قالب لکه و یا قطعات تیره تری از پوست برجا بگذارد.

راه‌های طبیعی برای متعادل سازی رنگ پوست

این نوع تغییر رنگ می تواند بسیار مقاوم به درمان باشد، که بسیاری را نا امید کند. بعضی از شما ممکن است تسلیم به درمان با هیدروکینون شده باشید، که پوست را به طور واضح روشن می کند، درحالی که حساسیت به نور خورشید را افزایش می‌دهد، باعث ایجاد لکه های تیره شده و می تواند موجب شود پیر به نظر برسید.

اما شما مجبور نیستید با تن پوست نامتعادل زندگی کنید. راه های طبیعی وجود دارد که کمک میکند تن پوستی متعادل و یکنواخت داشته باشید

علل تن پوستی غیر یکنواخت چیست؟

نواحی تیره روی صورت شما به دلیل افزایش ترشح ملانین ایجاد میشوند. ملانین رنگدانه طبیعی پوست است، و مسئول رنگ پوست، مو و چشم ست.اما مقدار بیش از حد آن باعث ایجاد لکه ها و نقاط تیره میشود.آنچه در چهره خود مشاهده میکنید، محتملا نتیجه تجمع ملانین در نقاطی خاص است که نواحی تیره تری روی پوست ایجاد میکنند.

آسیب های نور خورشید، هورمونها و داروها همگی میتوانند تولید ملانین را افزایش داده و باعث تیرگی پوست شود.

۱۰ راه حل طبیعی برای داشتن پوستی یکنواخت

۱. ویتامین C

ویتامین سی ماده ای فوق العاده برای پوست است. آنتی اکسیدانی قوی است که میتواند از پوست در برابر عوامل استرس‌زای محیطی محافظت کند. ویتامین سی در بسیاری از محصولات روشن‌کننده پوست استفاده میشود.

۲. نیاسین‌آمید (ویتامین B3)

نیاسین‌آمید فرم فعال نیاسین (ویتامین B3) است که در مخمرها و سبزیجاتی که بصورت ریشه هستند یافت میشود و به داشتن پوستی یکنواخت کمک میکند.

۳. کوجیک اسید

از گونه ‌ای قارچ مشتق میشود و به روشن سازی چهره کمک میکند. کوجیک اسید نیز آنتی اکسیدانی است که میتواند از پوست در برابر عوامل استرس زای محیطی محافظت کند

۴. کیوی

همانند کوجیک اسید، ثابت شده است که عصاره میوه کیوی میتواند با از بین بردن حلقه های تیره دور چشم در یکنواخت کردن تن پوستی موثر باشد. عصاره کیوی نیز مانند بیشتر میوه ها غنی از آنتی اکسیدان است

۵. ریشه سوفورا

سوفورا سرده ای از درختان است که ریشه اش  بسیار پرمصرف است و در درمان های سنتی استفاده میشده است. اخیرا مطالعاتی نشان داده است که ترکیباتی جدا شده از این گیاه در یکنواخت کردن تن پوستی موثر است.

۶. ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان شیره ای میسازد که به طور طبیعی به روشن سازی پوست کمک میکند.این شیره حاوی ترکیبی به نام «گلابریدین» است

۷. چای سبز

به نظر میرسد فواید چای سبز انتهایی ندارد. علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی، چای سبز به متعادل سازی تن پوست کمک میکند. میتوانید چای سبز کیسه ای خنک را به مدت تقریبا ۱۵ دقیقه روی نواحی تیره پوست قرار داده یا ماسکی با ترکیب چای سبز خنک، موز و کمی آب کیوی یا آرد برنج بسازید و برای روشن سازی پوست استفاده کنید.

۸. آلفا آربوتین

این ماده که از گیاهان زیادی کشیده میشود، تاثیر زیادی دارد. آلفاآربوتین ممکن است در کرنبری، بلوبری و گلابی یافت شود اما مهم ترین منبع آن امروزه bearberry یا uva-ursi است که نوعی توت محسوب میشود. این ماده در محصولات پوستی برای ازبین بردن نقاط تیره استفاده میشود.

۹. آب لیمو

آب لیمو به طور طبیعی ماده‌ای اسیدی است که استفاده از آن (به طور موضعی) میتواند باعث پوسته پوسته شدن و روشن تر شدن رنگ پوست شود.آب لیمو را مستقیما روی پوست بمالید، چند دقیقه صبر کنید و سپس بشویید. اگر پوست حساس دارید مراقب باشید، چراکه لیمو میتواند پوست را تحریک کند.

شما میتوانید در اینجا دستور ساخت ماسک روشن کننده مخصوص پوست خود را بیابید.

۱۰. زردچوبه

این ادویه فوق العاده که به تازگی دوباره مورد توجه قرار گرفته، اصالتا مربوط به جنوب آسیا و هند است و در آشپزی هندی بسیار پرمصرف است. تحقیقات به تازگی نشان داده است که زردچوبه علاوه بر خاصیت قوی آنتی اکسیدانی، در یکنواخت کردن تن پوستی بسیار موثر است. ماسکی با ترکیب زردچوبه و آب لیمو و یا روغن بادام برای پوست های حساس برای این منظور مفید است. ماسک را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست قرار داده سپس بشویید.

ممکن است اینطور به نظر برسد که برای از بین بردن لکه ها و یکنواخت کردن پوست تنها باید از مواد قوی شیمیایی استفاده کرد اما طبیعت بهترین راه حل ها را به شما ارائه میکند.

مریم مصباحی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید