انتشار این مقاله


“اینو شنیدی؟” غیبت کردن همیشه هم بد نیست!

آن‌هایی که راجع به کارهای منحرف سایر افراد غیبت می‌کنند، فهم بهتری از هنجارهای اجتماعی دارند

در حالی که ممکن است گفته شود غیبت کردن کار غلطی است، تحقیقات جدید گزارش کرده‌اند که صحبت کردن راجع به کارهای سایر افراد خیلی هم بد نیست. آن‌هایی که راجع به کارهای منحرف سایر افراد غیبت می‌کنند، فهم بهتری از هنجارهای اجتماعی دارند، و آنچه را که رفتار مناسب خوانده می‌شود بهتر و روشن‌تر درک می‌کنند.

محققان دانشگاه کوئینزلند دریافتند که غیبت کردن به یک فرد کمک می‌کند که درک بهتری از رفتارهای اجتماعی مورد انتظار از دیگران داشته باشد. دکتر کیم پترز و پروفسور جولاندا جتن از دانشکده روانشناسی UQ راجع به غیبت درباره اعمال منحرف مطالعه می‌کردند و فهمیدند که این موضوع مردم را مجهز به یک شعور محسوس‌تری راجع به آنچه که رفتار مناسب و عادی نامیده می شود می‌کند.

در مطالعه‌ی آنان داوطلبان ناآشنا به صورت جفتی قرار گرفتند و ویدیوهایی از هر دو رفتار مثبت و و کج رفتاری منفی، به ویژه شخصی که آشغال می‌اندازد ویا آشغال جمع می‌کند به آن‌ها نشان داده شد. افرادی که شاهد ریختن آشغال بودند خیلی دوست داشتند که خود به خود راجع به آن موضوع با دیگری غیبت کنند. وقتی بیشتر راجع به آن موضوع غیبت کردند، آن‌ها فهم بهتری از هنجارهای اجتماعی نشان داده و معرفی کردند و تمایل بیشتری به غیبت راجع به موضوع رفتار نشان دادند.

این موضوع اشاره بر این دارد که غیبت‌های روزانه‌ی ما، به ما کمک می‌کنند که بنیان‌های اجتماعی را بنا کنیم و فهم بهتری از طبقه‌ها و گروه‌های اجتماعی و جوامعی که به آن تعلق داریم داشته و آنها را گسترش دهیم.

غیب کردن طیف وسیع‌تری از پیامدهای اجتماعی را در بر می‌گیرد؛ همانطور که این روزها در ادعاهای تجاوز جنسی در صنعت سرگرمی آمریکا می‌توانیم به وضوح آن را مشاهده کنیم.

غیبت کردن به ما اجازه می‌دهد که اعتبار و سابقه سایر افراد را دنبال کرده و ببینیم، و به وسیله یادگیری درباره رفتارهای آن‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد آنچه که باید انجام بدهیم یا نه یا اینکه به آن‌ها در اینده اعتماد کنیم، در موقعیت تصمیم‌گیری بهتری قرار بگیریم.

غیبت‌هایی که پشت سر هاروی واینستین (بنیانگذار شرکت فیلم سازی میرامکس که به جرم آزار جنسی اخراج شد)، بدون شک برای او بازتاب‌ها و عواقب منفی داشت؛ کارش را از دست داد و از تعدادی از انجمن‌های سینمایی معتبر کنار گذاشته شد؛ولی در عین حال ممکن است برای همه آن‌هایی که در این غیبت کردن شریک بودند، پیامدهایی داشته باشد.

از جمله‌ پیامدهایی که حرفش را زدیم، مثلاً می‌توان به این مورد اشاره کرد که آزار و اذیت‌های جنسی در محیط‌های کاری بیشتر از چیزی است که شاید ما فرض کنیم. این این چیزی نیست که قابل تحمل باشد. وقتی عواقب انحرافات اجتماعی بررسی می‌شود، مهم است که نقش اساسی غیبت‌های روزانه ما که می‎‌تواند زیاد باشد مطرح گردد.

تبسم سعیدپرور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید