انتشار این مقاله


وسوسه نمودن جوانه‌های چشایی: تبلیغات غذا، مصرف‌کنندگان را پرخور بار می‌آورد

تبلیغات غذایی که فعالیت مغز را تحریک می‌کنند، برخی از مشتریان را با افزایش گرسنگی به سمت پرخوری سوق می‌دهد.

ترشح آب دهان در اثر بوی غذاهایی همچون همبرگر آبدار، سیب‌زمینی سرخ کرده و پیشنهادهای جذاب منو با تصاویر غذای خوشمزه می‌تواند بسیاری از مشتریان گرسنه را در رستوران‌های فست فود منکوب کند. اما مطالعه‌ای از جدید دانشگاه میشیگان (UM) نشان می‌دهد که این تبلیغات غذایی که فعالیت مغز را تحریک می‌کنند، می‌تواند برخی از مشتریان را با افزایش ولع و گرسنگی به سمت پرخوری سوق دهد.


مقاله مرتبط: چگونه از پرخوری در مراسم خودداری کنیم؟


میشل جوینر، دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی UM و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید:

نشانه‌های مرتبط با غذا می‌توانند مردم را وادار کنند تا غذای بیشتری بخواهند و یا تمایل بیشتری به خوردن غذا داشته باشند، اما تأثیر زیادی بر میل آن‌ها و لذت بردن از خوردن غذا ندارند.

این مطالعه شامل ۱۱۲ شرکت کننده در کالج بود که وزن، نژاد، جنسیت و سایر شناسه‌های جمعیت‌شناسی خود را فاش کردند. هر یک به صورت تصادفی به یک آزمایشگاه فست‌فود – مانند یک رستوران واقعی با میز و صندلی، غرفه و موسیقی پس زمینه کم – و یا یک آزمایشگاه بی‌طرف فرستاده‌ شدند.

شرکت‌کنندگان یک ساعت قبل از آزمایش ناهار خوردند و در این فضا می‎توانستند نشانه‎های خرید غذاهایی را ببینند که معمولا در رستوران‌های فست فود در دسترس هستند؛ مانند چیزبرگر، سیب زمینی سرخ کرده، میلک شیک و نوشیدنی‌های غیرالکلی. نشانه‌ها هم‌چنین می‌توانند برای فعالیت‌های متنوع، زمان بخرند، مانند بازی کردن بازی‌های ویدئویی در تبلت‌ها. هر دو گزینه غذا و بازی بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شد.

سوالات این تحقیق بر روی میل، علاقه و گرسنگی متمرکز بود. تمایل به انگیزه قوی است، خواستن یک انگیزه بسیار قویست در حالی که علاقه مستلزم لذت بردن است.


مقاله مرتبط: چه چیزی باعث ولع غذایی می‌شود؟


هنگامی که در معرض تبلیغات مرتبط با غذا قرار گرفتند، شرکت‌کنندگان در فست‌فود آزمایشگاهی بیشتر از محیط خنثی احساس گرسنگی می‌کردند. با این حال، تبلیغات، صرف نظر از محیط، تفاوتی در میزان لذت بردن از غذا در شرکت کنندگان ایجاد نمی‌کنند.

این مطالعه نشان داد، افراد در محیط فست فود با نشانه‌های غذایی نسبت به کسانی که در محیط‌های خنثی و بدون نشانه بودند، ۲۲۰ کالری بیشتر مصرف کردند. جوینر گفت که نشانه‌های غذا در خواستن و یا دوست داشتن بازی‌ها تاثیری نداشته، و این نشان می‌دهد که این اثر مخصوص غذا است.

جوینر و همکارانش گفتند که بسیار مهم است که مردم خود را به دانشی تجهیز کنند درباره این‌که چگونه نشانه‌های مواد غذایی می‌توانند آن‌ها را فریب بدهند تا فکر کنند که گرسنه هستند و میل خود را برای غذا افزایش می‌دهند.

جوینر خاطرنشان کرد:

اجتناب از تبلیغات مواد غذایی در جامعه فعلی ما سخت است اما مردم می‌توانند برخی استراتژی‌ها را امتحان کنند تا مواجهه با این تبلیغات را به حداقل برسانند: با نرفتن به رستوران‌ها و استفاده از تکنولوژی برای رهایی از تبلیغات مواد غذایی در برنامه‌های تلویزیونی.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید