انتشار این مقاله


امید به درمان بیماری مزمن انسدادی ریه

ایزوراپونتیژنین به عنوان پلی‌فنل موجود در انگور می‌تواند التهاب ریه را سرکوب کند.

ایزوراپونتیژنین به عنوان پلی‌فنل موجود در انگور می‌تواند التهاب ریه را سرکوب کند.

پلی‌فنل‌ از ساختار‌های شیمیایی گوناگون یافته شده در انگور، می‌تواند فعالیت ضدالتهابی داشته باشد. اما زمانی که به عنوان یک دارو عمل می‌کند، چالش‌برانگیز می‌شود. Prof Lin و همکارانش، پلی‌فنلی را شناسایی کرده‌اند که به طور بالقوه می‌تواند تبدیل به دارویی برای التهاب ریوی ناشی از COPD شود.

دانشمندان داروسازی NUS دریافته‌اند ترکیبی که به طور طبیعی مشتق شده است، می‌تواند یک داروی بالقوه برای بیماری  مزمن انسدادی ریه (COPD) باشد. COPD یک نوع معمول از بیماری التهاب ریه است که با مرگ‌ومیر بالا ارتباط دارد. COPD یک بیماری پیشرونده است که اگر به درستی درمان نشود، با گذشت زمان بدتر می‌شود. محققان به دنبال یک ضدالتهاب مؤثر هستند که بتواند پیشرفت این بیماری را متوقف کند.

Prof Lin Haishu و تیمش از گروه داروسازی NUS به همراه دیگر محققان از کالج سلطنتی لندن، یک پلی‌فنل امیدوارکننده موجود در انگور، که با عنوان ایزوراپونتیژنین شناخته می‌شود، را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند التهاب ریوی ناشی از COPD را سرکوب کند. به علاوه این ترکیب وقتی به صورت خوراکی مصرف می‌شود، می‌تواند به راحتی جذب شود.


مقاله مرتبط: بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)


مطالعات پیشین نشان می‌دهند که رزوراترول، مولکولی معمول موجود در انگور قرمز، فعالیت ضدالتهابی را نشان می‌دهد اما به عنوان یک عمل مؤثر درمانی به دلیل توانایی ضعیفش، مناسب نیست. از طرفی نشان داده شده است که مولکول‌های مشابه دیگری به دلیل ارتباط نزدیک با رزوراترول، می‌توانند خواص فارماکولوژیک بهتری داشته باشند.

Prof Lin و دانشجوی دکترای وی، YEO Chao Ming Samuel، از انواع تکنیک‌های مولکولی و تحلیلی برای تحقیق درباره‌ی خواص دارویی چندین نوع از ترکیباتی که به طور طبیعی مشتق می‌شوند، استفاده کردند. آن‌ها ایزوراپونتیژنین را به دلیل توانایی‌اش برای تبدیل به دارویی برای درمان COPD، به عنوان یک ترکیب امیدبخش شناسایی کردند.

Prof Lin اظهار می‌کند:

کورتیکوستروئیدهایی که معمولاً برای کاهش التهاب استفاده می‌شوند، در بیماران COPD تأثیری نمی‌گذارند. ایزوراپونتیژنین از یک مسیر بیولوژیکی که با کورتیکوستروئیدها متفاوت است، برای مهار آزادسازی التهاب در بدن برای مقابله ها التهاب ریوی ناشی از COPD استفاده می‌کند.

خلاصه‌ی چگونگی تأثیر ایزوراپونتیژنین بر روی مسیر‌های التهابی درون‌سلولی

در روزهای پیشِ رو، برنامه‌های تیم تحقیقاتی برای ارزیابی بیشتر پتانسیل درمانی ایزوراپونتیژنین با استفاده از مطالعات انجام شده بر روی بدن، است.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید