انتشار این مقاله


مادر مبتلا به روماتیسم می‌تواند فرزندی مبتلا داشته باشد

وزادان متولد شده از مادران مبتلا به روماتیسم مفصلی در معرض خطر ابتلا به این بیماری و سایر مشکلات سلامتی مزمن هستند.

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به روماتیسم مفصلی در معرض خطر ابتلا به این بیماری و سایر مشکلات سلامتی مزمن هستند.
با بررسی بلند مدت کودکان متولد شده در دانمارک به مدت ۲۵ سال یافته‌ها به دست آمد. در بین این کودکان بیش از ۲۱۰۰ کودک از زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید پیش از بارداری و ۱.۳ میلیون کودک از زنان بدون سابقه بیماری متولد شده بودند.
مطالعه‌ی داده‌ها نشان می‌دهد که کودکان متولد شده از مادران مبتلا به بیماری ۳ برابر بیشتر از سایر کودکان مستعد ابتلا به آرتریت روماتوئید هستند. آن‌ها همچنین ۲.۲ برابر خطر ابتلا به بیماری‌های تیروئید و ۱.۶ برابر خطر حملات صرع را دارا هستند.


مقاله‌ی مرتبط: درمان آرتریت روماتوئید با نوعی هیدروژل جدید


این مطالعه در ۱۱ دسامبر در ژورنال Arthritis Care & Research به چاپ رسیده است. محققان این مطالعه عقیده دارند که یافته‌های آن‌ها باید برای افزایش آگاهی در میان پزشکان مورد استفاده قرار گیرد. لاین جول‌وینگ، از محققان این مطالعه در مرکز اپیدمیولوژی بالینی در بیمارستان دانشگاه Odense در دانمارک، می‌گوید:

ما در مادران باردار مبتلا به آرتریت روماتوئید درباره‌ی افزایش خطر بالقوه بیماری مزمنشان بر روی آینده‌ی سلامت فرزندان آن‌ها هشدار داده‌ایم. با توجه به نتایج مطالعه‌ی ما، هنگامی که جنین در رحم با آرتریت روماتوئید مواجه می‌شود باید نسبت به تکامل جنینی بیماری‌هایی مانند روماتیسم مفصلی، صرع و بیماری‌های تیروئیدی توجه ویژه‌ای شود.

براساس تعریف بنیاد آرتروز، آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به مفاصل  بدن حمله می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: مکانیسم کامل شکل‌گیری روماتوئید آرتریت


آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید