انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۲۶)

انگار ۲۰۱۷ نمی‌خواهد بی‌سر و صدا تمام شود!


۸ – ۱۵ دسامبر ۲۰۱۷


قدیمی‌ترین و کامل‌ترین فسیل نیای انسان کشف شد

اسکلت فسیل‌شده‌ی پا کوچک Mujahid Safodien/AFP/Getty©
اسکلت فسیل‌شده‌ی پا کوچک Mujahid Safodien/AFP/Getty©

“پا کوچک” نامی است که دانشمندان به یکی از قدیمی‌ترین هومینین‌ها (انسانیان) داده‌اند. فسیل اسکلت تقریباً کامل این جد انسان، ششم دسامبر در آفریقای جنوبی کشف شد. بیش از ۲۰ سال طول کشیده است تا پا کوچک در یک سایت باستان‌شناسی در Sterkfontein از زیر خاک بیرون آورده شود. به نظر می‌رسد این زن ۱.۳ متری متعلق به جنوبی‌کَپی پرومتیوس (Australopithecus prometheus) باشد ولی سال بعد نتیجه‌ی نهایی مشخص خواهد شد. تخمین سن این فسیل (کامل‌ترین در نوع خود) چیزی بین ۲.۲ تا ۳.۷ میلیون سال را نشان می‌دهد.

همکاری بین‌المللی برای مطالعه‌ی مغز

پژوهشگران مغز از ایالات متحده، اروپا، ژاپن، کره‌ی جنوبی و استرالیا، روز هفتم دسامبر تولد ابتکار جهانی برای نقشه‌بندی و درک مغز را اعلام نمودند. با الهام گرفتن از کارهای بزرگ علمی که تاکنون انجام گرفته (مثل پروژه‌ی توالی‌یابی ژنوم انسان)، ابتکار بین‌المللی مغز قصد دارد پروژه‌های کنونی را در سطوح ملی با پلتفورم‌های اشتراک اطلاعات و تجهیزات بزرگ‌مقیاس برای محاسبه و نقشه‌بندی مغز به هم نزدیک نماید. دورنمای ده ساله‌ی این پروژه، فراهم آوردن نظریه‌ای واحد و مبتنی بر شواهد از عملکرد مغز و پایه‌های عصبی شناخت می‌باشد. برنامه‌ریزی شده است تا اولین نشست در مِی ۲۰۱۸، در کره‌ی جنوبی برگزار شود.

فناوری استخراج گاز طبیعی با کاهش وزن نوزادان ارتباط دارد

آلودگی ناشی از شکست هیدرولیک در پنسیلوانیا شاید برای نوزادان در حال رشد در مناطق نزدیک مضر باشد.

فناوری فرکینگ (فرآیند شکست هیدرولیکی صخره‌های نفتی عمیق به منظور استخراج گاز طبیعی) در عرض ۱۵ سال گذشته به آمریکا منتقل شده است. این تکنولوژی میزان استخراج انرژی را افزایش داده، از آلودگی هوا جلوگیری کرده و فرصت‌های شغلی جدیدی را به وجود آورده است. ولی بر اساس نتایج اولین مطالعه‌ی بزرگ‌مقیاس بر روی نوزادانی که قبل و بعد از شروع استخراج گاز طبیعی در پنسیلوانیا به دنیا آمده‌اند، شاید این مزایا به ضرر مرگ نوزادان تمام شده باشد.

نگهداری از پاتوژن‌های خطرناک

لابراتوارهای ملی بیماری‌های عفونی در حال ظهور (NEIDL) در دانشگاه بوستون ماساچوست، تأیید نهایی را مبنی بر افتتاح آزمایشگاه امنیتی خود برای نگهداری از پاتوژن‌های خطرناکی مثل ویروس‌های ابولا و ماربورگ، دریافت کرد. روز ششم دسامبر، کمیسیون سلامت عمومی بوستون، این پروژه را به عنوان تنها مرجع برای این کار معرفی نمود. NEIDL اکنون باید تجهیزات خود را به بالاترین سطوح امنیتی، یعنی سطح امنیت‌زیستی چهار (biosafety level ۴) ارتقا بخشد.

ماهواره‌های جاسوسی پرده از راز امپراطوری گمشده‌ی افغانستان برداشتند

تصویر ماهواره‌ای از یک کاروانسرای مربوط به قرن هفدهم DIGITALGLOBE, INC.©

افغانستان برای باستان‌شناسان، میدان کاری تقریباً بدون محدودیت حساب می‌شود. به همین دلیل محققان آمریکایی و افغانستانی، در حال یافتن هزاران سایت باستانی جدید در این کشور هستند. این اکتشافات می‌تواند دیدگاه باستان‌شناسان را از امپراطوری‌های گذشته‌ی این کشور گسترش داده و در عین حال برای این ملت رنج‌دیده، شانس حفاظت از گنجینه‌های فرهنگی‌شان را به وجود بیاورد.

کنه‌ی ۹۹ میلیون ساله در حال مکیدن خون دایناسورها

E. Peñalver et al., Nature Communications
E. Peñalver et al., Nature Communications

کنه‌ها شاید ما را به یاد بیماری بیاندازند ولی سلطان بقا نیز هستند: این انگل‌ها ۹۹ میلیون سال قبل، خون دایناسورها را نیز می‌مکیدند. مطابق با بررسی‌های جدیدی که روی کهرباها (صمغ فسیل‌شده‌ی درخت) در میانمار انجام شده است، کنه‌ای در حال خوردن خون یک دایناسور پیدا شده که اولین منابع غذایی این انگل‌ها را به نمایش می‌گذارد!


این مجموعه برگزیده‌ای از برترین وقایع علمی هفته‌ی نشریه‌های science و nature است.
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید