انتشار این مقاله


استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم نخاع

طبق مطالعات جدید استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم نخاع در موش‌های فلج، درک حس و توانایی‌های حرکتی را بهبود می‌بخشد.

ترمیم نخاع

پیشرفت‌ها در ترمیم ستون فقرات می‌تواند ما را به آینده‌ای هدایت کند که در آن ترمیم نخاع قطع شده، ممکن است. یک تیم تحقیقاتی در موسسه فناوری تکنیون اسرائیل (Israel’s Technion Institute of Technology) و دانشگاه تل‌آویو (Tel Aviv) موفق شدند موش‌هایی که قبلا فلج شده بودند را به حرکت در آورند. آن‌ها روش جراحی جدیدی برای ترمیم نخاع حیوانات به کار بردند.

روش ترمیم نخاع

این شاهکار پزشکی در ژورنال Frontiers در حیطه علوم عصبی منتشر شد. در این روش محققان، سلول‌های بنیادی که از دهان انسان بالغ گرفته شده بود را در داربست‌های اسفنج‌مانندِ زیست‌تخریب‌پذیر قرار دادند. این داربست‌ها در محلی از نخاع موش که آسیب دیده بود جایگذاری شدند و در نتیجه محل‌های ارتباطی قطع شده، به هم وصل شدند. به این ترتیب این ساختارها باعث شد که سیگنال‌ها  به راحتی از از مغز به سایر نقاط بدن منتقل شوند.


مقاله مرتبط: با تزریق سلول های بنیادی، بیماران سکته مغزی دوباره می توانند راه بروند!


بعد از دو الی سه هفته ۵ مورد از ۱۲ موشی که این جراحی روی‌شان انجام گرفته بود (۴۲ درصد آن ها)، شروع به راه رفتن کردند و در ظاهر راه رفتن آن‌ها شبیه موش‌هایی بود که آسیبی ندیده بودند. علاوه بر بهبود حرکت، علائمی از بازیابی ادراک حسی نیز در این موش‌ها مشاهده شد. در ۷ موش دیگر نیز نخاع تا حدودی بازسازی شده بود اما به اندازه‌ای نبود که بهبودی کامل خود را به دست آورند. در مقام مقایسه، در هیچ کدام از موش های فلجی که این روش درمانی را دریافت نکرده بودند، بهبودی در ادراک حسی و حرکتی آن‌ها پدید نیامده بود.

علت موفقیت این روش درمانی تاحدود زیادی به این موضوع مربوط می‌شود که جراحی با فاصله زمانی کوتاهی از آسیب انجام گرفت. اگر فاصله زمانی زیادی بین آسیب و جراحی وجود داشت به احتمال زیاد نتایج مشابهی را مشاهده نمی‌کردیم، زیرا محل آسیب دیده با گذشت زمان شروع به تحلیل رفتن می‌کند.

از موش تا انسان

این مطالعه با این هدف انجام شده است که دانشمندان بتوانند با استفاده از نتایج این تحقیق، روش درمانی موثری برای انسان بیابند. سالانه هزاران نفر در سراسر جهان دچار آسیب‌های نخاعی می‌شوند که این آمار برای ایالات متحده، حدود ۱۷ هزار نفر در هر سال می‌باشد.

دانشمندان باور دارند که زمانی فرا می‌رسد که روش ذکر شده به این افراد برای بازیابی سلامت‌شان کمک می‌کند. Daniel Offen سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه تل‌آویو در مصاحبه با Business Insider گفته است است که در آینده‌ای نه چندان دور بیمارستان‌ها خواهند توانست سلول‌های بنیادی را به صورت فریز شده ذخیره کنند تا بلافاصله پس از مراجعه بیماری با ضایعه نخاعی، درمان شروع شود. اگرچه راه طولانی در پیش است تا چنین اتفاقی در واقعیت روی دهد.


مقاله مرتبط: حس بویایی ما راه جدیدی برای مبارزه با ضایعات نخاعی فراهم می کند


تاکنون هیچ کسی نتوانسته است ترمیم نخاعی موفقی را در انسان ها انجام دهد. اگر چه، موفقیت‌هایی در تلاش برای ترمیم ضایعات نخاعی در سایر حیوانات مشاهده شده است. در سال ۲۰۱۶ محققان جزییاتی از موفقیت در روشی برای بازگرداندن کنترل‌های حرکتی موش‌هایی که از ضایعه نخاعی رنج می‌بردند منتشر کردند. در این روش ترکیبی که اصطلاحا “ماده شگفت‌انگیز گرافن” نامیده میشود، با اتیلن گلیکول پلی‌مری ترکیب یافتند تا عملکردهای حسی نیز بازگردانی شوند.

مورد دیگر مربوط به میمون‌ها می باشد. تیم تحقیقاتی دیگری، روشی در پیش گرفت که به میمون‌های فلج کمک می‌کرد تا دوباره راه بروند. در این مطالعه از سیستمی از الکترودها، ترنسمیترها و گیرنده‌ها برای بازگردانی عملکرد پاها استفاده شد. اما در هر صورت دهه‌ها طول می‌کشد تا چنین روش‌هایی برای درمان انسان نیز امکان‌پذیر شود.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید