انتشار این مقاله


کشف هورمون موفقیت بزرگی در فهم باروری است

دانشمندان در دانشگاه Nottingham برای اولین بار نشان داده‌اند، هورمون طبیعی که نقش مهمی در تنظیم باروری زنان دارد، کشفی است که می‌تواند به تشخیص بهتر و درمان ناباروری منجر شود.

دانشمندان در دانشگاه Nottingham برای اولین بار نشان داده‌اند، هورمون طبیعی که نقش مهمی در تنظیم باروری زنان دارد، کشفی است که می‌تواند به تشخیص بهتر و درمان ناباروری منجر شود.

تحقیقی که توسط دانشیار Ravinder Anand-Ivell، پروفسور Richard Ivell و Yanzhenzi Dai در دانشکده علوم زیستی صورت گرفته است؛ در مجله انلاین Frontiers منتشر شده است. این یافته‌ها نشان می‌دهند که INSL3 هورمون پپتیدهای انسولین ساخته شده در داخل تخمدان است که نقش مهمی در ترك خوردن و هماهنگ كردن رشد فولیکول‌های تخمدان و تخم‌های موجود در آنها ایفا می‌كند.

مقاله مرتبط: راهنمای بارداری: هفته‌های اول و دوم

پروفسور Anand-Ivell رهبری این مطالعه را بر عهده دارد. او می‌گوید:

«این تحقیق زمینه‌های جدیدی را در درک باروری زنان نشان می‌دهد. همچنین نشانگر این است که این هورمون نقش مهمی در باروری زنان دارد. پیش از این، نقش این هورمون نسبتا ناشناخته بود. به ویژه به این علت که مطالعات پس از تولد و متمرکز بر عملکرد آن در جنین مرد انجام می‌شود. در حالی که مدت‌هاست می‌دانیم که هورمون‌های استروئیدی تخمدان، مانند استروژن‌ها نقش مهمی در روند تولید مثل بازی می‌کنند، این کار جدید نشان می‌دهد که INSL3 در تنظیم باروری زنان نیز اهمیت دارد.»

نقش تعیین کننده

INSL3 سلول theca در مقادیر کم در تخمدان‌های زنان در سن باروری ساخته می‌شود و نقش مهمی در توانایی تنظیم هورمون‌های استروئیدی، به ویژه آندروژن‌ها در فولیکول‌های حاوی سلول‌های تخمک دارد.

یافته‌های مهم این مطالعه این است که برخی از این آندروژن‌های در داخل تخمدان عمدتا به عنوان یک استروژن عمل می‌کنند و با هورمون‌های هیپوفیز همکاری می‌کنند تا اثر حلقه‌ای را برای رشد سالم و توسعه‌ی فولیکول‌ها ایجاد کنند.

پروفسور Anand-Ivell افزود:

«داشتن درک عمیق‌تری از باروری زنان، راه را برای درمان بهتر و تشخیص ناباروری هموار می‌کند. بازخورد پزشکان در مورد آنچه که این تحقیق برای آینده درمان باروری ارائه می‌دهد بسیار هیجان‌اگیز بود. به عنوان مثال، این شواهد جدید نشان می‌دهد که INSL3 می‌تواند در عدم تعادل هورمون در ارتباط با سندرم تخمدان پلی کیستیک دخالت داشته باشد. این امر بر تعداد بسیار زیادی از زنان در سن باروری تاثیر می‌گذارد.»

تفسیر مطالعه

پروفسور Ivell و دانش‌یار Anand-Ivall بیش از ۱۵ سال پیش شروع به مطالعه درباره INSL3 به عنوان یک هورمون تولید شده توسط تستیس مردان بالغ و حیوانات کردند. از آن زمان چندین بخش مهم تحقیق را منتشر کرده‌اند. هر کدام از این بخش‌خا درک درستی از نقش این هورمون در سیستم تولید مثل و جاهای دیگر دارد.

پژوهش حاضر با استفاده از بافت تخمدانی گاوها به دست آمده است. با توجه به بارداری در تمامی پستانداران، تخمدان گاو به عنوان یکی از بهترین مدل‌ها برای مطالعه باروری در زنان بشر می‌باشد.

پروفسور Anand-Ivell بیان می‌کند:

«ناباروری در بسیاری از مناطق جامعه تاثیر می‌گذارد. در بین انسان‌ها هزینه‌های بسیار اجتماعی و عاطفی دارد.اما در مورد دام‌ها ، این مشکلات هزینه های اقتصادی بسیاری برای پرورش دام به وجود می‌آورند. مطالعه INSL3 در چنین ابعاد عمیقی، ما را بیشتر به درک علل اولیه ناباروری نزدیک می‌کند. تا کنون، در رویکردهای فارماکولوژیکی در باروری و روش‌های جلوگیری از بارداری، هدف مطالعه سیستم‌های هورمونی قدیمی بوده‌است. مانند گنادوتروپین ها یا هورمون های استروئید. با هدف قرار دادن سیستم‌های جدید هورمونی مانند INSL3، ممکن است بهتر و دقیق‌تر بتوانیم به جنبه‌های خاص فیزیولوژی باروری پستانداران پاسخ دهیم.»

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید