انتشار این مقاله


خواب‌های چند بخشی چگونه‌اند؟

در نیمه های شب با صدا بچه ام از خواب بلند شدم وقتی به اتاقش رسیدم زنگ در به صدا در آمد در عجب بودم کدام آدم عاقلی به ملاقات یک خانواده دارای بچه نوزاد در نیمه شی می آید؟! به بیرون نگاه کردم و نتوانستم کسی را ببینم و متوجه شدن که یک شوخی […]

در نیمه های شب با صدا بچه ام از خواب بلند شدم وقتی به اتاقش رسیدم زنگ در به صدا در آمد در عجب بودم کدام آدم عاقلی به ملاقات یک خانواده دارای بچه نوزاد در نیمه شی می آید؟! به بیرون نگاه کردم و نتوانستم کسی را ببینم و متوجه شدن که یک شوخی بوده است و بیخیال آن شدم.
ساعت ۳ بامداد دوباره با صدای گریه ی بچه ام از خواب بیدار شدم، در راهرو ۲تا از سگ هایم شروع به پارس کردند به پارس کردن و کشیدن ناخن هایشان روی زمین در این مورد متعجب شده بودم که دوباره صدای زنگ در آمد از پنجره به بیرون نگاه کردم و دیدم که پلیس است.

از ابتدا

این مورد زندگی خانواده های دارای بچه ی نوزاد راحت تر می کند اگر بچه ها در طول شب از هنگام به خواب رفتن تا بلند شدن بقیه از خواب می خوابیدند ولی حقیقت این گونه نیست و همه ی افراد خانواده مچبور به خوابیدن به شیوه ی چند فازی می شوند.
مغز کودکان کاملا تکامل پیدا نکرده استو آنها نیاز دارند مرتبا غذا بخورند. آنها در چند ماه اول زندگیشان چند برابر می خوابند. علت پیشرفت مغزی کودکان همانطور که دکتر واتسون ، معاونت دانشگاه علوم پزشکی واشنگتن و مختصص در امور دارو ها، گفته است مربوط به تغییرات در نور و تاریکی و ترشح ملاتونین در بدن است.(هورمونی که برنامه خواب را تنظیم می کند.) همه ی این موارد باعث می شود که کودکان خواب دو قسمتی پیدا کندد که قسمت اعظم آن در طول شب همراه با یک چرت کوتاه مدت در طول روز است و در نهایت خواب آنها تبدیل به خواب تک فازی می شود.

working-night

برخلاف سیستم بدنی عمل کردن

در نهایت خانواده ی بچه های تازه متولد شده به خواب چند فازی روی می آوردند که به گفته دکتر واتسون و روزنبرگ این یک تغییر قابل زیست برای افراد بالغ دارای خواب تک فازی است.
“شیوه زندگی و خواب شما دیگر پر بازده نخواد بود اگر شیوه خواب خود را ناگهانی تغییر بدهید”
“من هرگز پیشنهاد نمی کنم خواب چند فازی را به هیچ کسی مگر شرایط محیطی آن فرد را کجبور به آن بکند”

تقلب در زندگی: افراد معمولی یا متفاوت؟

اخیرخواب چند فازی را تقلب در زندگی نیز می نامند. شیوه ای که زندگی پر مشغله خود را بهتر اداره کنیم و کمتر بخوابیم. دکتر واتسون می گوید:

“ما با جامعه ای مبتلا به کمبود خواب روبرو هستیم زیرا موارد زیادی وجود دارند که می توانند وقت زیادی از ما بگیرند. از تلویزیون گرفته تا صفحات مجازی مانند فیس بوک و همین طور خود گوشی های هوشمند.”
بعضی ها این عقیده را دارند که می توانند سر نیاز به خواب بدنشان کلاه بگذارند و با خواب چند فازی وقت آزاد بیشتر اینجاد بکنند.

Monday morning again

ایجاد تغییر به خواب چند فازی

از آنجایی که خواب چند فازی در جوامع پزشکی پیشنهاد نشده است به همین خاطر در این باره مقالات کمی وجود دارد و برای افراد مبتلا به اینسامنیا که تشویق به چرت زدن در طول روز شده اند کمک چندانی وجود ندارد. قوانین محکم و قاطعی در مورد خواب چند فازی وجود ندارد و بدن سالم شما هرگز شما را مجبور به آن نخواهد کرد پس بهترین راه برای شروع تبدیل خواب خود از حالت تک فازی به چند فازی این است که مطابق برنامه روزانه خود، برنامه خواب خود را تنظیم کنید. دکتر واتسون:

“مهمترین و بزرگترین مشکل هنگامی رخ خواهد داد که می خواهید از خواب بلند شوید. برای تغییر به حالت چند فازی ایتدا خواب خود را برای مدتی دو قسمتی کنید سپس از مدت خواب در شب کم کنید و خواب در روز اضافه کنید تا وقتی که متناسب با شرایطتان شود.”

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *