انتشار این مقاله


مکانیسم جدیدی شناخته شده است که در برابر گلیوبلاستوما محافظت می‌کند

گلیوبلاستوما رایج‌ترین و مرگ‌بارترین تومور سیستم عصبی مرکزی در بزرگسالان است.

گروهی از محققین مرکز ملی تحقیقات سرطان اسپانیا (CNIO) پروتئینی به نام RanBP6 را به عنوان تنظیم‌کننده‌ی جدید EGFR، شناسایی کرده‌اند. آن‌ها در مقاله‌ای منتشر شده در Nature Communications نشان دادند که چگونه خاموش کردن RanBP6، رشد گلیوم (نوعی تومور سیستم عصبی مرکزی) را با تنظیم بیان EGFR افزایش داد. علاوه بر این، بازسازی RanBP6 در یک مدل موش زنوگرافت منجر به کاهش رشد تومور شد. نویسندگان اظهار داشتند که این یافته‌ها احتمالاً پیامدهای بالینی مهمی دارند.

تومورهای بدخیم حدود ۳ درصد از سرطان‌های شناخته شده را تشکیل می‌دهند و هر سال حدود ۱۰۰ هزار نمونه جدید در سراسر جهان تشخیص داده می‌شود. گلیوبلاستوما رایج‌ترین و مرگ‌بارترین تومور سیستم عصبی مرکزی در بزرگسالان است.
ده‌ها مقاله بر پیچیدگی ژنوم گلیوم تأکید کرده‌اند با این حال اهمیت کاربردی اکثریت قریب به اتفاق تغییرات ژنتیکی همچنان باقی مانده است.

گروه تومور مغزی The Seve Ballesteros Foudation-CNIO به سرپرستی Massimo Squatrito با همکاری آزمایشگاه Inqo Mellinghoff در مرکز سرطان (Memorial Sloan-Kettering (MSKCC نیویورک، در حال حاضر مکانیسم جدید کشف کرده‌اند که به جلوگیری از پیشرفت گلیوبلاستوما کمک می‌کند.


مقالۀ مرتبط: گلیوبلاستوما


گیرنده‌ی فاکتور رشد اپیدرمال (EGFR) نقش حیاتی در رشد طبیعی و سرطان انسان دارد. EGFR یکی از اولین گیرنده‌های تیروزین کیناز است که با سرطان‌های انسانی ارتباط دارد و نشان‌دهنده‌ی اهداف مهم دارویی در انکولوژی است.
فعال شدن غیرعادی EGFR در سرطان باعث تحریک رشد تومور می‌شود و عمدتاً به افزایش تعداد کمی از ژن‌ها یا جهش‌های عملکردی تبدیل می‌شود. همچنین می‌تواند منجر به نقص در تنظیمات بازخورد EGFR شود.

Barbara Oldrin و Wan-Ying Hsieh، نویسندگان مشترک مقاله، لایه‌ی جدیدی از پیچیدگی در تنظیم EGFR را کشف کرده‌اند. نویسندگان نشان می‌دهند RanBP6 عضو خانواده‌ی importin است که فرستنده‌ی سیگنال واردات هسته‌ای را تنظیم می‌کند و رونویسی۳ (STAT3) را فعال می‌کند.

خاموش شدن RanBP6، انتقال هسته‌ای STAT3 را مختل می‌سازد و منجر به تنزل رونویسی EGFR شده و خروجی مسیر EGFR را افزایش می‌دهد.

Massimo Squatrito می‌گوید:

مطالعات ما برای اولین بار نشان داد که STAT3 مهارکننده‌ی مستقیم بیان EGFR است. من معتقدم این پیامد‌های بالینی مهم است: مهارکننده‌های STAT3 در حال حاضر برای درمان گلیوبلاستوما و انواع دیگر تومور‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند. سیگنالینگ مهار STAT3 می‌تواند منجر به غیرفعال شدن ‌سیگنالینگ EGFR شود.


مقالۀ مرتبط: گلیوبلاستوما؛ یک گام به درمان نزدیک‌تر


حذف کانونی RanBP6 از ژن در مجموعه‌ای بیماران گلیوبلاستوما و خاموش کردن RanBP6 با تنظیم EGFR باعث افزایش رشد رشد گلیوما در موش شد. علاوه بر این بازسازی RanBP6 در سلول گلیوم انسانی نشان داد عدم بیان آن منجر به کاهش رشد تومور در مدل زنوگرافت موش می‌شود.

Barbara Oldrini می‌گوید:

نتایج ما مثالی از تنظیم مجدد EGFR در سرطان را از طریق خاموش کردن اجزای مسیر واردات هسته‌ای، ارائه می‌دهد. ما ارتباط جدیدی بین انتقال هسته‌ای Ran-GTPase و مسیر کلیدی سیگنالینگ سرطان را شناسایی کرده‌ایم که تضمین می‌کند تحقیقات بعدی به عنوان مهارکننده‌هایی که انتقال دهنده‌های هسته‌ای را مورد هدف قرار می‌دهند، به عنوان درمان سرطان به ارزیابی بالینی می‌پردازند.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید