انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۲۷)

حیات روی کره‌ی ما حداقل ۵۰۰ میلیون سال پیش‌تر از چیزی که تصور می‌کردیم، آغاز شده است.


۱۵ – ۲۲ دسامبر ۲۰۱۷


شاید قدمت حیات بر روی زمین، چهار میلیارد سال باشد

فسیل‌های 3.5 میلیارد ساله در غرب استرالیا (Apex Chert) پیشنهاد می‌کنند اجتماعات پیچیده‌ی باکتریایی حتی پیش‌تر از این زمان در آن جا حضور داشته‌اند. Graeme Churchard/Flickr/CC-BY 2.0
فسیل‌های ۳.۵ میلیارد ساله در غرب استرالیا (Apex Chert) پیشنهاد می‌کنند اجتماعات پیچیده‌ی باکتریایی حتی پیش‌تر از این زمان در آن جا حضور داشته‌اند. Graeme Churchard/Flickr/CC-BY 2.0

۲۵ سالی می‌شود که آثار ۳.۵ میلیارد ساله‌ی حیات بر روی صخره‌های استرالیا شناسایی شده و به عنوان قدیمی‌ترین شواهد می‌توان از آن‌ها نام برد. اکنون آنالیزی جامع روی میکروفسیل‌ها در آن مناطق پیشنهاد می‌نماید که شکل‌گیری این فرم‌ها، در واقع نمایانگر میکروب‌های باستانی است؛ میکروب‌هایی پیچیده که بر اساس آن‌ها، حیات روی کره‌ی ما حداقل ۵۰۰ میلیون سال پیش‌تر از چیزی که تصور می‌کردیم، آغاز شده است.

شواهد جدید پیشنهاد می‌کنند که این "مارپیچ‌ها" حیات اولیه را به نمایش گذاشته است. J. William Schopf, UCLA

شواهد جدید پیشنهاد می‌کنند که این “مارپیچ‌ها” حیات اولیه را به نمایش گذاشته است. J. William Schopf, UCLA

پیشنهاد مطالعه‌ی جدید: خرد برتر با کلاس اجتماعی پائین‌تر

Nicolas Hoizey/Unsplash
Nicolas Hoizey/Unsplash

اگر جامعه را در نظر بگیریم، ما در حال باهوش‌تر شدن هستیم ولی تک‌تک خود ما چه؟ شاید چون این عقل یا خرد (تواناییِ در نظر گرفتن دیدگاه‌های دیگران و کمک به مصالحه) است که مناقشات را کاهش می‌دهد، نه هوش. اکنون، تحقیقی جدید پیشنهاد می‌کند که چنین خردی، طبیعتاً بیشتر در افرادی رشد می‌کند که در مناطق فقیر و کاری بزرگ می‌شوند.

شاید سوسک‌ها قارچ‌ها را به تولید سم وادار می‌کنند!

تحقیقات جدید پیشنهاد می‌کنند که حشرات به قارچ‌های سمی برای به بیماری کشاندن مزارع ذرت کمک می‌کنند. iStock.com/Jevtic
تحقیقات جدید پیشنهاد می‌کنند که حشرات به قارچ‌های سمی برای به بیماری کشاندن مزارع ذرت کمک می‌کنند. iStock.com/Jevtic

سم بالقوه مهلک آفلاتوکسین می‌تواند جلوی رشد کودکان را گرفته و موجب سرطان کبد شود. این توکسین توسط یک کپک شایع (Aspergillus flavus) ساخته می‌شود که روی بوته‌ها رشد می‌کند. با این حال فقط برخی از این کپک‌ها توکسین می‌سازند. اکنون، محققان نشان داده‌اند که حشرات، این قارچ را به تولید آفلاتوکسین وادار می‌نمایند. وقتی به حشرات توکسین داده شد، از بین رفتند ولی وقتی حشرات از محیط حذف شدند، قارچ‌ها دیگر رشد نداشتند. در واقع به نظر می‌رسد قارچ‌های تولیدکننده‌ی توکسین و حشرات برای ادامه‌ی حیات به یکدیگر وابسته‌اند. یافته‌های جدید می‌تواند به دور نگه داشتن آن از سیستم توزیع غذا در جهان کمک کند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید