انتشار این مقاله


حتی اندکی کاهش وزن ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که هیچ‌گاه برای خانم‌ها دیر نیست تا با کاهش وزن خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند. محققان دریافته‌اند که کاهش وزن پنج درصدی یا بیشتر پس از یائسگی، احتمال ابتلا به سرطان سینه را حدود ۱۲ درصد کاهش می‌دهد. برای یک خانم با وزن ۱۷۰ پوند، پنج درصد کاهش […]

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که هیچ‌گاه برای خانم‌ها دیر نیست تا با کاهش وزن خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند.

محققان دریافته‌اند که کاهش وزن پنج درصدی یا بیشتر پس از یائسگی، احتمال ابتلا به سرطان سینه را حدود ۱۲ درصد کاهش می‌دهد. برای یک خانم با وزن ۱۷۰ پوند، پنج درصد کاهش وزن معادل ۸.۵ پوند است.

دکتر Rowan Chlebowski، سرپرست نویسندگان مقاله که استاد پژوهشی در بخش انکولوژی پزشکی و تحقیقات درمانی در City of Hope در Duarte، کالیفرنیا است گفت:

کاهش وزنی متعادل که پایدار به نظر می‌رسد، می‌تواند اثرات مهمی بر سلامتی داشته باشد. یافته‌های ما امیدوارکننده اند. شما برای مشاهده‌ی اثرات مثبت کاهش وزن مجبور نیستید به یک وزن نرمال برسید و نیازی به کاهش مقدار عظیمی از وزن خود ندارید. تنها کاهش ۵ درصدی وزن کافیست.

سرطان سینه
مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که هیچ‌گاه برای خانم‌ها دیر نیست تا با کاهش وزن خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند.

مقاله مرتبط: مکانیسم پیشگیری از سرطان سینه‌ ی تهاجمی


چاقی یکی از عوامل خطر شناخته‌شده برای سرطان سینه است. اما به گفته‌ی Chlebowski این که کاهش وزن از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری می‌کند یا نه هنوز مشخص نیست. حتی اگر کاهش وزن بتواند تفاوتی در خطر ابتلا به سرطان سینه ایجاد کند، مشخص نشده است که زمان مطلوب برای کاهش وزن وجود دارد یا خیر.

روند تحقیقات:

این مطالعه شامل اطلاعات بیش از ۶۱۰۰۰ زن یائسه از Women’s Health Initiative بود – یک مطالعه‌ی بزرگ و طولانی مدت روی زنان مسن توسط موسسه‌ی ملی بهداشت ایالات متحده. این زنان زمانی که در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ وارد مطالعه شدند، همه ۵۰ تا ۷۹ سال داشتند. هیچ‌کدام از آن‌ها سابقه‌ی سرطان سینه نداشتند و ماموگرافی آن‌ها قبل از مطالعه طبیعی بود.

به گفته‌ی Chlebowski وزن زنان در ابتدای مطالعه و دوباره سه سال بعد اندازه‌گیری شد. سپس سلامت آن‌ها به طور متوسط بیش از ۱۱ سال تحت نظر قرار گرفت.

در طی این مدت، بیش از ۳۰۰۰ زن به سرطان سینه‌ی تهاجمی مبتلا شدند.

سرطان سینه
محققان دریافتند حتی زمانی که زنان مقدار بیشتری از وزن خود را کم می‌کنند- ۱۵ درصد یا بیشتر از وزن بدن – خطر ابتلا به سرطان سینه ۳۷ درصد کاهش می‌یابد.

مقاله مرتبط: ٥ علامت هشدار دهنده ى سرطان پستان


از گروه اصلی، بیش از ۸۱۰۰ زن کاهش وزن پنج درصدی یا بیشتر داشتند. محققان این زنان را با بیش از ۴۱۱۰۰ زن که وزنشان پایدار مانده بود مقایسه کردند.

برای زنانی که وزن آن‌ها پایدار مانده بود، شاخص توده‌ی بدنی (BMI) به طور متوسط ۲۶.۷ بود. BMI برآورد تقریبی چربی بدن با اندازه‌گیری قد و وزن است.

BMI بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ طبیعی تلقی می‌شود. در حالی که ۲۵ تا ۲۹.۹ دارای اضافه وزن و ۳۰ به بالا به معنای چاقی است. به گفته‌ی انجمن ملی قلب، ریه و خون ایالات متحده زنی به قد ۵ فوت و ۶ اینچ و با وزن ۱۷۰ پوند BMI معادل ۲۷.۴ دارد.

زنانی که عمدا طی این مطالعه وزن کم کردند با شاخص توده‌ی بدنی ۲۹.۹ آغاز کردند.

Chlebowski اشاره کرد زنانی که کاهش وزن ۵ درصدی یا بیشتر داشتند چاق‌تر و کم‌تحرک‌تر از بقیه بودند.

محققان دریافتند حتی زمانی که زنان مقدار بیشتری از وزن خود را کم می‌کنند- ۱۵ درصد یا بیشتر از وزن بدن – خطر ابتلا به سرطان سینه ۳۷ درصد کاهش می‌یابد.

Chlebowski گفت:

تعدادی از فاکتورهای مرتبط با کاهش وزن، مانند التهاب کمتر وجود دارند که می‌توانند این کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه را توجیح کنند.

البته این مطالعه ثابت نمی‌کند که وزن بالا منجر به ایجاد خطر ابتلا به سرطان پستان می‌شود.

سرطان سینه
کاهش وزن و افزایش فعالیت چیزهایی است که شما کنترل می‌کنید. با این کار شما خطر ابتلا به سرطان پستان، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، بیماری‌های مفصلی و سایر سرطان‌های مربوط به وزن را کاهش می‌دهید.

محققان علاوه بر این که نتیجه گرفتند کاهش وزن با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است؛ تحقیق کردند تا متوجه شوند تاثیر افزایش وزن بر خطر ابتلا چگونه است. در طول مطالعه بیش از ۱۲۰۰۰ زن افزایش وزن داشتند که به طور کلی، به نظر نمی‌رسید این اتفاق خطر ابتلا به سرطان سینه را در آن‌ها افزایش داده باشد.

با این حال، هنگامی که محققان انواع خاص سرطان سینه را در نظر گرفتند، متوجه شدند افزایش ۵۴ درصدی خطر ابتلا به نوعی سرطان سینه به نام سرطان سینه‌ی سه‌گانه‌ی منفی، در زنانی که بعد از یائسگی افزایش وزن داشتند وجود دارد.

Chlebowski گفت مشخص نیست که چرا افزایش وزن خطر ابتلا به این سرطان خاص را افزایش می‌دهد.

دکتر Virginia Maurer، رئیس بخش جراحی پستان و مدیر برنامه‌ی سلامت پستان در بیمارستان NYU Winthrop در Mineola گفت این یک مطالعه مهم است که نشان می‌دهد هیچ وقت برای کاهش وزن دیر نیست.

Maurer، که در این مطالعه شرکت نکرده، می‌گوید: “کاهش وزن و افزایش فعالیت چیزهایی است که شما کنترل می‌کنید. با این کار شما خطر ابتلا به سرطان پستان، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، بیماری‌های مفصلی و سایر سرطان‌های مربوط به وزن را کاهش می‌دهید.”

او سه تا چهار ساعت تمرین هوازی در هفته، همراه با برخی از تمرینات قدرتی را توصیه می‌کند.

Chlebowski روز جمعه یافته‌های تیمش را در San Antonio Breast Cancer Symposium ارائه داد. یافته‌های ارائه شده در کنفرانس‌ها معمولا تا زمانی که در یک ژورنال کارشناسی منتشر شوند ابتدایی تلقی می‌شوند.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید