انتشار این مقاله


اهمیت ادامه مصرف دارو در دوران بارداری

زنان باردار و کسانی که در پی برنامه‌ریزی برای بارداری هستند نباید داروی خود را بدون مشورت با یک متخصص متوقف کنند.

طبق یک گزارش جدید از محققان دانشگاه آکسفورد، زنان باردار و کسانی که در پی برنامه‌ریزی برای بارداری هستند نباید داروی خود را بدون مشورت با یک متخصص متوقف کنند.

آخرین تحقیقات محرمانه‌ای که درمورد مرگ و میر مادران و نوزادان، MBRRACE-UK، در یک برنامه مشارکت ملی صورت گرفت، مرگ ۱۲۴ زن و ۴۶ زن که در طی حاملگی یا پس از حاملگی در معرض بیماری‌های شدیدی بوده‌اند را در  انگلستان و ایرلند طی سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ مورد بررسی قرار داده است. گزارشی با عنوان “نجات زندگی، بهبود مراقبت از مادران”، مراقبت از زنان مبتلا به صرع شدید و زنان مبتلا به بیماری روحی شدید و همچنین مراقبت‌های صورت گرفته از زنان که درگذشته‌اند را مورد بررسی قرار داد. نویسندگان اظهار داشتند که برنامه‌ریزی قبلی برای مراقبت‌های لازم و بهینه‌سازی دوز دارو می‌تواند تفاوت عمده‌ای را در خطر عوارضی که برای زنان وجود دارد، ایجاد کند.


مقاله مرتبط: بیماری صرع


محققان بیان کردند که تعدادی از زنان که از بیماری صرع جان خود را از دست دادند، داروهای خود را در اوایل بارداری متوقف کردند. در برخی موارد این بدان دلیل بود که آنها یا پزشکان درمانگرشان نمی‌دانستند که این می‌تواند آن‌ها و نوزادان متولد نشده‌شان را در معرض افزایش خطر ابتلا به تشنج قرار دهد. زنانی كه قبل از بارداری يا در اوایل باردار مشورت كردند، داروهای خود را تغيير دادند. به طوری که در صورت نياز، دارویی تجویز می‌شد که برای هر دو آن‌ها بهتر بود و برای جنین خطر کمتری داشت. در این شرایط کمترین عوارض حاملگی را داریم. ضروری است که اطمینان داشته باشیم امکان این وجود دارد که زنان بتوانند به این مراقبت ویژه دسترسی پیدا کنند.

این گزارش همچنین اثر مثبتی را بیان می‌کند که پیش‌بینی قبلی می‌تواند برای زنانی که به بیماری روانی شدیدی پس از زایمان مبتلا شده‌اند، داشته باشد. زنانی كه بعد از زايمان علایمی از بیماری‌‌های روانی داشته‌اند بايد در حاملگی بعدی این فاکتور به عنوان «خطر بالا» شناخته شود. واضح است که مراقبت خوب (زمانی که تیم‌های سلامت‌روان و زایمان این خطر را شناختند و مورد بحث و بررسی قرار دادند و درمان پیشگیرانه و برنامه‌های عملی را به کار گرفتند.) باعث جلوگیری از عود در حاملگی‌های آینده می‌شود. با این حال این گزارش بیان می‌دارد، در مورد ایمن بودن یا نبودن برخی داروها برای برخی از زنان و نوزادشان پیچیدگی‌هایی وجود دارد. این مطلب تاکیدی بر اهمیت جستجوی مشاوره قبل از متوقف کردن یا تغییر درمان دارویی است.


مقاله مرتبط: بررسی تأثیر سلامت روانی مادران بر بارداری


مطالعات از سال۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ نشان می‌دهد، ۸.۸ زن از هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر در زمان حاملگی یا مدت کمی بعد از زایمان جان خود را از دست داده‌اند. تغییرات قابل ملاحظه‌ای در میزان مرگ و میر مادران وجود نداشته است.

پروفسور Marian Knight، رهبر این مطالعه، می‌گوید:

من نمی‌توانم بیش از این بر زنانی با این شرایط سلامتی شناخته شده‌اند تاکید کنم که چقدر مشاوره تخصصی قبل از این که آن‌ها دارویی را متوقف کند یا در اوایل بارداری تغییر دهید، اهمیت دارد. پزشکان عمومی ممکن است همیشه این تخصص را نداشته باشند که این توصیه‌ها را ارائه دهند و بهتر است با کسی که تجربه مدیریت شرایط خاص خود را دارد صحبت کند؛ مانند متخصص صرع خود، روان‌پزشک یا پزشک زنان‌زایمان. اگر شما در حال برنامه ریزی برای بارداری هستید، قبل از اینکه باردار شوید، این توصیه را بپذیرید.

پروفسور Jenny Kurinczuk، سرپرست تیم MBRRACE-UK بیان می‌کند:

بررسی مراقبت از زنان که مشکلات جدی در دوران بارداری داشت، به صورت بسیار واضح نشانگر تفاوت‌هایی بود که مراقبت‌های خوب می‌تواند ایجاد کند. در موارد متعددی، زنان که در طی حاملگی یا پس از اولین حاملگی شرایط سلامتی سختی داشتند، قبل از حاملگی و بعد از بارداری بعدی، درمان شایان تقلیدی داشتند و عوارض بسیار کمی را تجربه کردند. حصول اطمینان از این که همه زنان این مراقبت خوب را دریافت می کنند، و همچنین دسترسی به متخصصان پزشکی و بهداشت روانی باعث جلوگیری از مرگ زنان یا مشکلات جدی در بارداری در آینده خواهد شد.

پروفسور Knight افزود:

مراقبت با کیفیت بالا می‌تواند به وضوح از عوارض حاملگی جلوگیری کند. به منظور ادامه کاهش تعداد زنان در حین بارداری و بعد از آن مرده اند، اکنون باید اطمینان داشته باشیم که همه زنان می توانند در طول بارداری و بعد از آن به این مراقبت با کیفیت بالا با تیم‌های مناسب از متخصصان دسترسی داشته باشند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید