انتشار این مقاله


از تاثیر رژیم غذایی در درمان بیماری چه می‌دانید؟

آیا هنگام بیمار شدن تمایل دارید سوپ بخورید؟ این تمایل دلیلی منطقی دارد. آزمایشات بر روی موشها، نشان داده است تغییردادن عادات غذایی می‌تواند، باعث تقویت یا تضعیف پاسخ‌های ایمنی بدن در عفونت،های مختلف شده و در نهایت مرگ یازندگی فرد را رقم بزند. medzhitov و همکارانش در دانشگاه yale طی تحقیقاتی دریافتند؛ که دادن گلوکز […]

آیا هنگام بیمار شدن تمایل دارید سوپ بخورید؟ این تمایل دلیلی منطقی دارد. آزمایشات بر روی موشها، نشان داده است تغییردادن عادات غذایی می‌تواند، باعث تقویت یا تضعیف پاسخ‌های ایمنی بدن در عفونت،های مختلف شده و در نهایت مرگ یازندگی فرد را رقم بزند.

medzhitov و همکارانش در دانشگاه yale طی تحقیقاتی دریافتند؛ که دادن گلوکز به موشهایی که توسط ویروس بیمار شده بودند، باعث نجات جان آنها می‌شد. در عین حال در موشهایی که توسط باکتری بیمار شده بودند؛ دریافت گلوکز باعث مرگشان میگردید. به طرز شگفت‌آوری دادن گلوکز به موشها حتی در عدم حضور پاتوژن‌های واقعی، و در حضور مولکول‌های مولد التهاب‌های، مشابه التهاب‌های باکتریایی و ویروسی اثری مشابه را ایجادمی‌کرد.

التهاب نشانه ی فعال شدن سیستم ایمنی بدن در اثر ورود یک عامل خارجی به بدن می‌باشد. التهاب باعث بروز بسياری از نشانه‌های بیماری می‌گردد، حتی می‌تواند باعث مرگ فرد شود. محققان به طور فزاینده‌ای باور دارندکه، جان سالم به در بردن از یک عفونت با طاقت آوردن بدن شما در برابر پاسخ ایمنی ایجاد شده در مقابل عامل مولد عفونت ارتباط نزدیکی دارد.

حفاظت از مغز

زنده ماندن موشها به دنبال پاسخ ایمنی بدنشان در مقابل عوامل عفونی بستگی به رژیم غذایی آنها دارد. همچون انسان‌ها، موشها نیز در هنگام بیماری ابتدا اشتهای خود را از دست می‌دهند. اما موشهای مبتلا به آنفولانزا که یک بیماری ویروسی است، به سرعت اشتهای خود را باز می‌یابند. این شاید به این دلیل است که باکتری‌ها و ویروس‌ها پاسخ‌های التهابی متفاوتی را در بدن به راه می‌اندازند. تغذیه کردن موشها با گلوکز هنگام ابتلا به بیماری‌های ویروسی به زنده ماندن ارگانیسم کمک خواهدکرد. ولی در پاسخ به بیماریهای‌باکتریایی مضر خواهد بود.

برای تست این موضوع تیم تحقيقاتی، همزمان باتزریق مولکول‌های ایجادکننده‌ی التهاب ویروسی یا باکتریایی، در فرایندهای مختلف متابولیسم در بدن موشها مداخلاتی انجام می‌دادند. مثلا از جذب گلوکزجلوگیری میکردند یا جذب آنرا افزایش می‌دادند.آن‌ها دریافتند برای مقابله باویروس‌ها موشها به گلوکز نیاز داشتند تا سلول‌های مغزی خود را از آسیب در اثر التهاب در امان نگه‌دارند. در عدم حضور گلوکز یک پاسخ ضد ویروسی سلول‌های مغزی آنها را از بین می‌برد.

رژيم كتوژنيك

fats-and-meats-lg-1
زمانى كه موش‌ها در حالت دفاع باكتريايى بودند قند در خونشان يافت نمى‌شد.
افرادى كه رژيم غذايى دارند مى‌دانند كه نخوردن قند باعث مى‌شود بدن به جاى توليد چربى ماده‌اى به نام كتون توليد‌كند.
اين تغيير حالت به كتوژنيك ، به نظر مى‌رسد به نفع موش‌هايى هست كه دچار التهاب باكتريايى هستند.
مطالعات نشان داد اگر به اين موش‌ها گلوكز داده شود يا متابوليسم كتوژنيك آن‌ها از طريق ديگرى مسدود شود موش‌ها از حملات صرع و تشنج ناشى از آسيب نورون ها مى‌ميرند.
medzhitovً معتقد است كه اين مساله به خاطر واكنش بيش از حد راديكال‌هاى آزاد كه از هضم گلوكز و همچنين التهاب ناشى از باكتري‌ها توليد می‌شود به وجود مى‌آيد .
جالب است بدانيم مدارك و شواهد بدست آمده از بررسى اختلالات مغزى در افراد نشان مى‌دهد زمانيكه نورون‌ها تحت تنش هستند ،نبود گلوكز مى‌تواند براى نورون‌ها مفيد باشد.
به نظر مى‌رسد يك رژيم غذايى كتوژنيك براى حفاظت از سلول‌هاى مغزى در افرادى‌كه صرع دارند مناسب است .
همچنين عده‌اى در حال آزمايش اين نظريه ، به عنوان يك راهى براى درمان و مبارزه با سرطان مغز هستند.

سوپ جوجه

سرماخوردگى ها معمولاً توسط ويروس‌ها ايجاد مى‌شوند در حاليكه علت تب به احتمال زياد عفونت باكتريايى مى‌باشد.
بيشتر رژيم‌هاى غذايى كربوهيدرات زيادى دارند كه در بدن گلوكز آزاد مى‌كند.

roasted-garlic-and-chicken-soup-updated
sepsis_التهاب سيستميك شديد بدن كه اغلب در پاسخ به عفونت رخ مى‌دهد _ حدود يك سوم از افراد مبتلا را به كام مرگ مى‌كشد.
تلاش براى درمان سپييس با روزه و تغذيه نتايج روشنى به همراه نداشته است. و اين مى‌تواند به اين دليل باشد كه تا كنون هيچ يك از مطالعات ثبت شده مشخص نكرده است كه آيا بيمارى سپسيس باكتريايى است يا ويروسى؟!
ممكن است روش تشخيص جديد نتيجه بخش باشد. برنامه‌ريزى‌هايى براى مطالعات بالينى بيمارانى كه دچار sepsis هستند انجام خواهد گرفت.
ممكن است كه تغذيه افراد مبتلا به باكترى و يا ويروس به طور متفاوتى احتمال نجات و بهبودى‌شان را افزايش دهد.

medzhitov اظهار داشته است : مردم باور دارند كه در هنگام بيمارى يك تغيير، ترجيحاً تغيير رژيم غذايى، براى بهبود متابوليسم بدن مى تواند بسيار مناسب باشد. و به اعتقاد medzhitov سوپ جوجه مى تواند راه موثرى باشد. اما خودش به شخصه در هنگام سرما خوردگى چاى و عسل را ترجيح مى دهد و در اين مورد موش هايش هم با او هم عقيده هستند !!

حسام الدین رضیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید