انتشار این مقاله


اسکنر زخم باکتری‌های عامل عفونت را به تصویر می‌کشد

دستگاه MolecuLight i:X ادعا دارد که می‌تواند حضور باکتری‌ها را به صورت هاله‌ی رنگی فلوروسنت نشان دهد.

این دستگاه آزمایشی برای بررسی وجود عفونت هنگام عمل پیوند پوست توسط استیون جفری آزمایش شده است. دستگاه MolecuLight i:X ادعا دارد که می‌تواند حضور باکتری‌ها را به صورت هاله‌ی رنگی فلوروسنت نشان دهد.

بیمار، مردی ۴۷ ساله بود که پایش از زانو به پائین قطع شده بود. او یک بار متحمل عفونت شده و جراح نمی‌خواست این اتفاق تکرار شود. استیون جفری از مرکز سلطنتی برای پزشکی وزارت دفاع در بیرمنگهام:

آماده‌ی جراحی روی این بیمار بودم و زخم هم تمیز به نظر می‌رسید.

ولی وقتی جراح از دستگاه به زخم نگاه کرد و رنگ قرمز را در آن دید، عمل را متوقف کرد؛ چون ممکن بود به علت وجود عفونت پیوند پس زده شود. وقتی نمونه‌برداری‌ها با سواب از روی زخم انجام گرفت، وجود باکتری‌های آسیب‌رسان در آن به اثبات رسید. جراح تا التیام کامل زخم صبر کرد تا پیامد بهتری برای بیمار داشته باشد. استفاده از این دستگاه به طور کامل روی تصمیم او تأثیر گذاشته بود.

عفونت زخم مشکل بزرگی در پزشکی محسوب می‌شود. می‌توان از آن‌ها نمونه تهیه کرد و به آزمایشگاه فرستاد ولی تا نتیجه به‌دست بیاید، روزها طول می‌کشد و این کار درمان را به تأخیر خواهد انداخت.

خود پزشکان فقط می‌توانند زخم را بررسی کرده و گرمی یا سفتی آن را بسنجند. ولی مسأله این است که نباید آنتی‌بیوتیک غیرضروری تجویز شود؛ هم به‌خاطر عوارض جانبی و هم مقاومت دارویی که ایجاد می‌کنند. بعضی وقت‌ها هم که اصلاً علائم اولیه عفونت به هیچ عنوان دیده نمی‌شود.

دستگاه MolecuLight i:X که اکتبر ۲۰۱۷ معرفی شد، کمی بزرگ‌تر از یک گوشی هوشمند است و نوری با طول موج ۴۰۵ نانومتر ساطع می‌کند. در این طول موج از نور، باکتری‌ها به‌خاطر پورفیرین‌هایی که دارند به دلیل خاصیت فلوروسانس می‌درخشند.

مولکولایت
حلقه‌ی قرمز دور زخم نشان‌دهنده‌ی وجود باکتری است.

وقتی دستگاه را مقابل زخم قرار بدهیم، صفحه‌ نمایش آن را در جاهایی که باکتری وجود دارد، با رنگ درخشان قرمز نشان خواهد داد. یا در مورد یک باکتری خاص با رنگ آبی-سبز. به غیر از این مورد آخر، نمی‌توان بین گونه‌های مختلف تمایز قائل شد. همچنین تعداد باکتری‌ها هم معلوم نمی‌شود.

هنوز با سواب‌ها کار داریم و مولکولایت می‌تواند نشان دهد که از کجاها باید نمونه برداشت. سواب‌ها را معمولاً به مرکز زخم‌ها می‌کشند ولی مولکولایت نشان داده است که شاید عفونت فقط در لبه‌ها وجود داشته باشد.

با این حال نمی‌توان وجود باکتری را همیشه به عفونت فعال ارتباط داد. دو کارآزمایی کوچک نشان داده‌اند که این دستگاه، با راهنمایی برای نمونه‌بردای، به التیام سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند. البته هیچ کدام از کارآزمایی‌ها تصادفی نبودند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید