انتشار این مقاله


زمان گردگیری قفسه‌ی درونتان فرا رسیده است!

وقت آن رسیده است تا فایل‌های خود را مرور کنید و تصمیم بگیرید: چه کسی برای شما مهم است و چرا؟

افراد مانند پوشه‌ی فایل و درون ما مانند یک قفسه‌ است! هنگامی که فایل‌ها (افراد) مهم هستند، پوشه‌ی آن‌ها نیز بزرگتر از دیگران است. برخی بیشتر اهمیت دارند. بعضی نیز زمانی اهمیت دارند، اما زمانی که اهمیت آن‌ها کاهش یافت ممکن است دورشان بیندازید. اما اینکار به همین راحتی نیست.

گاهی اوقات افرادی در دوره‌های خاصی از زندگی اهمیت دارند اما به هر دلیلی در دنیای شما باقی نمی‌مانند. شاید آن‌ها را خون آشام‌های عاطفی بدانید؛ یعنی آن‌ها بیشتر از چیزی که داده‌اند دریافت کرده‌اند یا حتی شاید از شما سوءاستفاده کرده‌اند. درست است که وقتی دیگران ترکتان می‌کنید ناراحت می‌شوید اما این ناراحتی بخشی از زندگی است که باید با آن کنار بیایید.


مقاله مرتبط:چگونه می‌توان با پایان رابطه‌ی عاطفی کنار آمد؟ (بخش اول: پشت سر گذاشتن)


اغلب سراغ کابینت درونمان می‌رویم و افراد را از لحاظ اهمیت سازماندهی می‌کنیم. این کار واقعاً مهم است، زیرا در غیر این صورت در تلاش برای برآوردن نیازهای افراد بیشماری خواهیم سوخت و این برای یک انسان ممکن نیست. شاید بخواهید سعی خودتان را بکنید اما در نهایت باعث خشم دیگران خواهید شد زیرا نتوانستید نیازهای تک تک آن‌ها را برآورده کنید. این بدان معنا نیست که برخی افراد ارزش ذاتی بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند. هر انسانی دارای ارزش است و قضاوت آن بر عهده‌ی ما نیست.

مثلاً وابستگی معتادان را در نظر بگیرید. رهایی از اعتیاد به معنای هشیار شدن و خروج از مستی نیست، بلکه در مورد تغییر زندگی است تا فرد مستقل‌تر بوده و وابستگی کمتری داشته باشد. فرد معتاد ارزش خود را در آینه‌ی نظر دیگران درباره‌ی خود می‌بیند. وقتی فرد دیگری آن‌ها را تأیید می‌کند، احساس خوبی دارند.

وابستگی منحصر در اعتیاد نیست اما شدیداً با آن گره خورده است. این چه ارتباطی با قضیه‌ی پوشه‌ها دارد؟ وقتی افراد را اولویت‌بندی می‌کنید و به تعادل می‌رسید شاید متوجه شوید که همواره در کشمکش راضی کردن دیگران بوده‌اید. این امر مستلزم آن است که سراغ پوشه‌هایتان بروید و ببینید چه کسی شایستگی باقی ماندن درون این قفسه را دارد.


مقاله مرتبط:نشانه‌های پایان رابطه‌ی عاطفی (۱)


هر یک از ما ظرفیت عاطفی فوق‌العاده‌ای برای مراقبت از دیگران داریم اما اولین کسی که باید مراقبش باشید خودتان هستید. شما کابینت فایل هستید و مهم است که از ظرفیت خود حفاظت کنید زیرا قابل جایگزینی نیست.

زمان تغییر فرا رسیده است!

اجازه ندهید تا قفسه‌تان از پوشه‌های بی‌فایده و کم اهمیت پر شود. گاهی بدون اینکه متوجه باشیم افراد سمی و خودشیفته‌ای وارد زندگیمان می‌شوند. به همین دلیل است که ارزیابی مداوم روابط لازم است تا از سلامتی و ارزشمندی آن‌ها اطمینان حاصل کنید. این کار اصلاً خودخواهانه نیست بلکه راهی برای داشتن زندگی سالم و پویا است.

تصور کنید که یک قفسه هستید و فایل‌های داخل خود را می‌بینید. چه رنگی هستند و هر یک نماینده‌ی چه کسی است؛ یعنی اهمیت آن‌ها چقدر است؟ شما توانایی مشخص کردن افراد مهم و میزان انرژی را که در روابط با آن‌ها صرف می‌کنید دارید.

وقت آن رسیده است تا فایل‌های خود را مرور کنید و تصمیم بگیرید: چه کسی برای شما مهم است و چرا؟

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید