انتشار این مقاله


انفجارهای رادیویی اسرارآمیز ممکن است از ستاره نوترونی در حال چرخش در سیاه چاله باشد!

انفجارات از مکانی بسیار داغ با میدان مغناطیسی بسیار زیاد بود. آن‌ها معتقدند چنین شرایطی در نزدیکی یک سیاه چاله عظیم می‌تواند باشد و فاصله زمانی کوتاه پالس‌ها نشان می‌دهد آن‌ها از شی کوچکی مثل نوترون آمده‌اند.

ستاره شناسان به یافتن منبع انفجار کوتاه و مبهم امواج رادیویی در فضای عمیق، نزدیک شده‌اند.
(یکی از گیج کننده‌ترین ظهورها از پدیده‌های نجومی در چند سال اخیر)
محققان نخستین انفجار رادیویی سریع (FRB) را ده سال قبل یافته‌اند، از زمان تعداد انگشت شمار دیگری نیز یافته‌اند. آن‌ها ابتدا تصور می‌کردند که انفجارها، فقط چند میلی ثانیه طول می‌کشد و در اثر یک رویداد فاجعه بار مانند ترکیب دو ستاره نوترونی برای تشکیل یک سیاه چاله است. (به خاطر بقایای ستاره‌ای فوق متراکم آن)

به موجب کشف سال ۲۰۱۲، FRBهایی که در فواصل منظم تکرار می‌شوند، FRB 121102 را تغییر داد و اظهار کرد هر آنچه که FRB خاص را تولید می‌کند، طی این روند نابود نمی‌شود.
در سال گذشته، تیمی کشف موقعیت FRB 121102 را در یک کهکشان کوچک، به فاصله‌ی سه میلیارد سال نوری گزارش کردند. آن‌ها یک منبع قوی برای تشخیص آن از فاصله دور را که به طرز گیج کننده‌ای از یک کهکشان کوچک بود پیشنهاد کردند. ( موقعیتی بعید برای این حوادث سنگین وزن)

در حال حاضر، تیمی در پورتوریکو، با استفاده از تلسکوپ رادیویی Arcibo کشف کرده است که قطبی شدن امواج رادیویی انفجار ( جهتی که امواج ارتعاش می‌کنند)، در مسیری سریع و غیرقابل پیش بینی تغییر می‌کند.
این اظهارت که امروز در Nature گزارش کردند، مبنی بر ظهور انفجارات از مکانی بسیار داغ با میدان مغناطیسی بسیار زیاد بود. آن‌ها معتقدند چنین شرایطی در نزدیکی یک سیاه چاله عظیم می‌تواند باشد و فاصله زمانی کوتاه پالس‌ها نشان می‌دهد آن‌ها از شی کوچکی مثل نوترون آمده‌اند.

پس نتیجه یک ستاره نوترونی در حال گردش به دور سیاه چاله شد؟ شاید!
تیم این نتیجه را استنتاج کرده، اما برخی مدل‌های دیگر FRB پیشنهادی مانند: ابرهای گازی مغناطیسی و یا باقی مانده‌های ابر نواختری، پلاریزاسیون عجیب و غریبی را توضیح می‌دهند. بنابراین هیچ توضیحی برای FRB ها وجود ندارد، اما این یکی به نظر می‌رسد در جایی بسیار دور قرار دارد.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید