انتشار این مقاله


داروهای ADHD خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش می دهد

اختلال کم توجهی – بیش فعالی (ADHD) خطر عفونت های مقاربتی متعاقب (STI) را در میان جمعیت نوجوانان و جوانان تا سه برابر افزایش می‌دهد.

مطالعه ی منتشر شده در مجله ی (Journal of the American Academy of Child And Adolescent Psychiatry (JAACAP گزارش می‌دهد که  اختلال کم توجهی – بیش فعالی (ADHD) خطر عفونت های مقاربتی متعاقب (STI) را در میان جمعیت نوجوانان و جوانان تا سه برابر افزایش می‌دهد.

محققان همچنین پی بردند که استفاده‌ی کوتاه‌مدت و بلندمدت از داروهای ADHD خطر بیماری های مقاربی متعاقب را درمیان مردان به ترتیب ۳۰% و ۴۱% کاهش داد.

دکتر مو-هانگ چن، پزشک بیمارستان عمومی سربازان Taipei، می‌گوید: ADHD یکی از رایج‌ترین اختلالات رشد عصبی است، و حدودا ۷-۵ % را از کودکان و نوجوانان و ۲% از بزرگسالان جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شواهد فزاینده از ارتباط بین ADHD و رفتارهای خطرناک مختلف، مثل رانندگی های خطرناک، اعتیاد به مواد مخدر، رفتار جنسی خطرناک، حمایت می‌کند. روانپزشکان بالینی باید به وقوع رفتارهای جنسی خطرناک و خطر بیماری های مقاربتی در میان بیماران مبتلا به ADHD توجه کنند، و تاکید کنند که درمان با داروهای ADHD ‌می‌تواند فاکتور حمایت کننده برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی باشند.


مقاله مرتبط: رابطه‌ای میان بیماری‌های مقاربتی و کم‌وزنی نوزادان در هنگام تولد!


اساس این یافته ها دیتابیس تحقیقاتی بیمه ی ملی سلامت تایوان است، که یک دیتابیس ملی نمایشگر نظریه های پزشکی و اطلاعات مراقبت پزشکی بیش از ۹۹% از تمام جمعیت مردم تایوان است.

در یک ازمایش کوهرت ۱۷,۸۹۸ نوجوان و بزرگسالان جوان که در آنها ADHD تشخیص داده شده بود و ۷۱۵۹۲ نفر که سن و جنسیت متناسب با افراد گروه کنترل داشتند و مبتلا به ADHD نبودند و از قبل بیماری مقاربتی ثبت شده ای نداشتند، مورد مطالعه قرار گرفتند.

 نوجوانان ۱۷-۱۲ ساله و بزرگسالان ۲۹-۱۸ ساله از اول ژانویه ی سال ۲۰۰۱ تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۰۹ تحت نظر قرار گرفتند. محققان اطلاعات مربوط به خطر بیماری های مقاربتی را، از جمله HIV، سفلیس، زگیل های تناسلی، سوزاک، عفونت کلامیدیا، تریکومونیاز، و همایندی بیماری های روانی و درمان دارویی ADHD با داروهای methylphenidate یا atomoxetine دنبال کردند.


مقاله مرتبط: واکسن سوزاک؛ سلاح بالقوه جدید در برابر این بیماری


محققان دریافتند که در نوجوانان و جوانان مبتلا به ADHD در مقایسه با همسالان همجنس خود، هرنوع بیماری مقاربتی (۱.۲% در برابر ۰.۴%) و بیماری های مقاربتی پیشرفته در سنین کوچکتر (۲۰.۵۱ ۴.۴۸ در برابر ۲۱.۹۰ ۴.۴۹) بروز بیشتری داشته است.

انها همچنین دریافتند که شیوع همایندی بیماری های روانی (بروز همزمان چند اختلال)، شامل اختلال رفتاری مخل (۱۳.۵% در برابر ۰.۳%)، اختلالات مصرف الکل (۱.۱% در برابر ۰.۵%) و اختلالات مصرف مواد (۲.۵% در برابر ۰.۸%) در میان نوجوانان و جوانان مبتلا به ADHD بیشتر است.

طی این مطالعه در میان مصرف کنندگان کوتاه مدت (HR 0.70%) و طولانی مدت (HR 0.59) داروهای ADHD مرد، به طور چشمگیری خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی کمتر بوده است.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید