انتشار این مقاله


ارتباط مستقیم شیردهی با کاهش خطر دیابت در زنان

براساس یک تحقیق بین المللی درازمدت تغذیه با شیر مادر برای شش ماه یا بیشتر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تقریباً در نیمی از زنان کاهش می‌دهد.

براساس یک تحقیق بین المللی درازمدت شیردهی به مدت شش ماه یا بیشتر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تقریباً در نیمی از زنان کاهش می‌دهد.

پرفسور اریکا گندرسون می‌گوید: حتی با احتساب سایر فاکتورهای خطر ساز ما یک ارتباط بسیار قوی میان مدت زمان شیردهی و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مشاهده کردیم

دیابت نوع 2

زنانی که شش ماه یا بیشتر در تمامی زایمان‌ها به بچه های خود شیر داده‌اند کاهش ۴۷ درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را نسبت به زنانی که اصلاً به نوزادان خود شیر نداده‌اند تجربه می‌کنند. بعلاوه زنان با دوره شیردهی کمتر از ۶ ماه نیز به میزان ۲۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.


مقاله مرتبط:سلامت زنان مبتلا به دیابت بارداری در آینده بیشتر در معرض خطر می‌باشد


این یافته‌های جدید به یافته‌های پیشین در این زمینه اضافه شد که شیردهی هم برای مادر و هم برای نوزاد حفاظت کننده بوده و دارای فوایدی است که از جمله شامل کاهش خطر سرطان سینه و سرطان تخمدان در مادر می‌شود. بنابه این یافته‌ها برخی فرآیند های بیوشیمیایی حین شیردهی در زنان باردار دیابتی از اولین روزهای بارداری تا سال‌ها بعد رخ می‌دهد.

فواید طولانی مدت شیردهی در کاهش خطر دیابت برای زنان سیاه پوست و سفید پوست و زنان حامله دیابتی و غیر دیابتی یکسان بود.
زنان سیاه پوست در طی مطالعه ۳۰ ساله سه برابر بیشتر از زنان سفید پوست در معرض توسعه دیابت بودند. همچنین گویا زنان سیاه پوست شرکت کننده در تحقیق تمایل کمتری به شیردهی داشته‌اند.

بارداریمیزان بروز دیابت به طور چشمگیری با  افزایش طول مدت شیردهی کاهش می‌یابد و از آنجایی که این نتیجه بدون در نظر گرفتن نژاد، شیوه زندگی، اندازه بدن و سایر عوامل خطر زا به دست آمد این احتمال وجود دارد که مکانیزم پایه‌ای آن بیولوژیکی باشد.

چندین مکانیسم بیولوژیکی قابل طرح برای اثرات محافظتی تغذیه با شیر مادر وجود دارد که از جمله می توان به تاثیر هورمون های مرتبط با شیردهی بر روی سلول های پانکراس که سطح انسولین خون را کنترل کرده، و در نتیجه بر قند خون اثر می گذارد اشاره کرد.

موسسه Kaiser Permanente بر اساس شواهد قوی موجود دال بر مزایای شیر مادر برای سلامتی مادران و نوزادان، حمایت جدی برای همه مادرانی که شیر دادن راانتخاب می کنند، ارائه می کند.

تریسی فالنگان می‌گوید:ما برای مدت طولانی می‌دانستیم که شیردهی فواید متعددی هم برای مادر و هم برای نوزاد دارد با این‌حال بر خلاف آن‌چه در این تحقیق مشاهده کردیم تاثیر مثبت شیردهی برای بیماری‌های مزمن بسیار ضعیف و ناچیز بود. ما اکنون طی این تحقیق نظاره‌گر محافظت قوی‌تری برای مادران شیرده هستیم چرا که مشاهده کرده‌ایم به احتمال زیاد مادرانی که ماه‌ها بعد از زایمانشان شیرداده‌اند با افزایش هر چه بیشتر سنشان خطر ایتلا به دیابت را تا حدود نصف پایین میاورند.
این یک دلیل دیگر است که پزشکان، پرستاران و بیمارستان ها و نیز سیاست گذاران باید تا زمانی که ممکن است از زنان و خانواده های آنها برای شیر دادن حمایت کنند.


مقاله مرتبط:نوزادانی که تا دو ماه از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزادان هستند


این مطالعه ۱۲۳۸ زن سیاه و سفید را که چه در زمان ثبت نام برای این تحقیق و چه در حاملگی‎‌های بعدی به دیابت مبتلا نبودند را شامل ‌می‌شد. در طول ۳۰ سال هر زن در این تحقیق حداقل یک تولد زنده داشت و تحت بررسی‌های پروتکل سازمان  CARDIAقرار گرفته و براساس معیار‌های تشخیص دیابت بررسی شده بودند. شرکت کنندگان همچنین شیوه‌زندگی و رفتارهای خود(مانند رژیم‌غذایی و فعالیت بدنی) و تعداد دفعات شیردهی به نوزاد را در این تحقیق گزارش می‌کردند.

شیردهی دکتر گندرسون می‌گوید:بر خلاف مطالعات پیشین تغذیه با شیر مادر که بر روی خود گزارشی از دیابت مبتنی بود، ما توانستیم زنان را به طور خاص در طول دوران بارداری دنبال کنیم و آنها را به طور منظم از نظر دیابت قبل و بعد از بارداری مورد بررسی قرار دهیم. پس در نتیجه نتایج درست تر و قابل اعتمادتری به دست آورده و ارائه کردیم.

.

.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید