انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۳۰)

تست خون جدیدی که می‌تواند هشت نوع سرطان شایع را پیش از دردسرساز شدن شناسایی کند!


۱۲ – ۱۹ ژانویه‌ی ۲۰۱۸


نفتکش سانچی؛ فاجعه‌ی انسانی و محیطی

کشتی نجات در حال اطفای حریق سانچی (Xinhua via ZUMA)

روز چهاردهم ژانویه، نفتکش ایرانی سانچی در دریای شرق چین دچار سانحه شد و هشت روز در آتش سوخت. سانچی حامل ۱۳۶,۰۰۰ تن فرآورده‌ی سبک نفت خام بود و از این که بارش در دریا تخلیه شود، واهمه وجود داشت. رسانه‌ی محلی چین گزارش کرد که آتش گسترش بیشتری پیدا نمود و کشتی غرق شد. از فقدان تلخ ۳۲ خدمه‌ی کشتی که بگذریم، معلوم نیست چه مقدار نفت در دریا آزاد شده است. سازمان اقیانوسی چین اعلام کرده محیط اطراف حادثه را تحت نظر خواهد داشت.

بیوپسی مایع در تشخیص زودهنگام سرطان موفقیت‌آمیز ظاهر شده است

تست خون جدید به دنبال DNAهایی می‌گردد که از سلول‌های سرطانی مثل این سلول‌های تومور پانکراس آزاد می‌شوند.
تست خون جدید به دنبال DNAهایی می‌گردد که از سلول‌های سرطانی مثل این سلول‌های تومور پانکراس آزاد می‌شوند.

دانشمندان گامی دیگر برای دستیابی به تست خونی برداشته‌اند که می‌تواند سرطان را پیش از بروز تشخیص دهد. این تست جدید که در حقیقت به دنبال DNA و پروتئین‌های مرتبط با سرطان در خون می‌باشد، توانسته در ۷۰ درصد موارد، هشت سرطان شایع را بین ۱,۰۰۰ بیمار تشخیص دهد. نکته این جاست که این تشخیص قبل از گسترش تومور در بدن واقع شده است. این تست می‌تواند در آینده‌ای ابزاری روتین برای غربالگری مردم و تشخیص تومورها، زمانی باشد که شانس علاج بسیار بالاست.


مقاله‌ی مرتبط: آزمایش ساده‌ی خون: راهی برای تشخیص زودتر سرطان


تکرار تحقیقات، باید به کاری ضروری و عادی در علم تبدیل شود

شاید یکی از بدترین اپیدمی‌های تاریخ، تقصیر این میکروب شایع باشد

دانشمندان ۲۴ جسد مربوط به این اپیدمی را نبش قبر کرده‌اند.

آزتک‌ها (هندوهای آمریکا) به آن طاعون می‌گویند. قربانیان این بیماری به دلیل یرقان زرد شده و خون از بینی و گوش‌هایشان جاری می‌شد. توهمات و تشنج‌های دردناکی در انتظار آن‌ها بود و در عرض چند روز می‌مردند. با این حال همین امروز هم کسی نمی‌داند دلیل اپیدمی مرگ‌بار مکزیک در قرن شانزدهم چه چیزی بوده است. تحقیقات ژنتیکی جدیدی که هفته‌ی پیش منتشر شد، نشان می‌دهد شاید مقصر سالمونلا باشد؛ یک بیماری شایع منتقل‌شونده از راه غذا که توسط جمعیت‌های اروپایی به آمریکا آورده شده است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید