انتشار این مقاله


نوعی پروتئین مربوط به دیابت با از دست دادن حافظه مرتبط است

پروتئین HbA1c که به طور معمول برای ارزیابی ابتلا به دیابت سنجیده می‌شود، با از دست دادن حافظه و کاهش عملکرد ذهن مرتبط است.

محققان چین و انگلستان دریافتند که سطحی از پروتئین HbA1c که به طور معمول برای ارزیابی ابتلا به دیابت سنجیده می‌شود، با از دست دادن حافظه و کاهش عملکرد ذهن در بزرگسالان مرتبط است. نتایج این مطالعه در مجله‌ی Diabetologia منتشر شده است.

طبق گفته‌ی دکتر David Reynolds، دانشمند ارشد موسسه‌ی تحقیقات آلزایمر در انگلستان، اگرچه ارتباط موثری بین دیابت و افزایش ریسک ابتلا به زوال عقل وجود دارد، این مطالعه روی تاثیر سطح قند خون بالا بر حافظه و کاهش عملکردهای ذهنی در بزرگسالان سالم، تمرکز داشته است. تحت نظر گرفتن افراد در طول زمان نشان داد در افرادی که کنترل قند خون ضعیف‌تری داشتند، کاهش حافظه و عملکرد ذهنی سریع‌تر است. اما در این مطالعه‌ی گسترده هیچ سرنخی از مکانیسم و دلیل این کاهش شناسایی نشد.


مقاله مرتبط: پروتئین مرتبط با آلزایمر مانند عفونت در بدن پخش می‌شود


با تخمین حدود ۷ میلیون شخص مستعد ابتلا به دیابت در انگلستان، درک تاثیرات طولانی‌مدت دیابت بر مغز به اندازه‌ی کشف راهکارهایی برای کنترل این ریسک حائز اهمیت است. بسیار مهم است که به خاطر داشته باشیم دیابت یکی از ریسک فاکتورهای ابتلا به آلزایمر است، بیماری‌ که حاصل ترکیب پیچیده‌ای از فاکتورهای سن، ژنتیک، شیوه‌ی زندگی است. بر اساس شواهد موجود، سیگار نکشیدن، کنترل فشار خون و سطح کلسترول خون، عادات غذایی متعادل، عدم زیاده‌روی در مصرف الکل و فعال بودن ذهنی و فیزیکی، می‌تواند به حفظ سلامت مغز کمک کند.


مقاله مرتبط: کارهایی که می‌توانید برای پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون انجام دهید


 

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید