انتشار این مقاله


آیا در صورت انجام عمل پیوند سر، باز هم خودتان خواهید بود؟

دانشمندان اتفاق نظر دارند فردی که از این عمل بیرون می‌آید، شخصی است که سر متعلق به اوست، اما بسیار متفاوت‌تر از قبل، چون احتمالا عملکرد مغزش مختل می‌شود.

Sergio Canavero پیوند سر در انسان موفق خواهد بود. درواقع، او ادعا می‌کند، پیوند سر را تا یک سال تکمیل کند و علم موردنیاز برای پشتیبانی از این کار را دارد، اما آیا واقعا اینگونه است؟
در پایان سال ۲۰۱۷ پروژه Canavero با ادعای جراح ایتالیایی مبنی بر انجام کامل این فرایند، سرتیتر قرار گرفت. او این فرایند را “معامله قماری آناستوموز سر” یا HEAVEN نامیده است.

گزارش‌های بعدی نشان داد، چنین اتفاقی فقط روی جسد بوده است. ( بسیاری از دانشمندان علوم اعصاب سوال می‌کنند که آیا واقعا این اتفاق هم افتاده است؟


مقالات مرتبط: جراح ایتالیایی ادعا می‌کند اولین عمل پیوند سر در انسان را به انجام رسانده است!


درواقع سوال آن‌ها این است که آیا این تحقیق، پیوند سر را به عنوان یک گزینه امکان پذیر برای آینده معرفی می‌کند؟
Richard L.Harvey، دانشیار فیزیک پزشکی و توانبهشی از دانشگاه شمال غرب، آرای متفق را در گفت وگو با Futurism اینگونه جمع بندی کرد:

در این مرحله، اتصال بافت مغز به نخاع، عملکرد نخواهد داشت و در اینصورت هر چهار اندام او فلج می‌شود. ما حتی قادر به ترمیم نخاع در ضایعات نخاعی نیستیم. پس مسلما پیوند موفقیت‌آمیز سر امکان پذیر نخواهد بود.

اما به این معنی نیست که، هیچ وقت امکان نخواهد داشت.
Ralph, پروفسور روانشناسی و علوم عصبی و زیستی از بخش زیست و مهندسی زیستی (BBE) مرکز تکنولوژی کالیفرنیا (caltech)، درعین چالش‌های اساسی که پیش روی پیوند سر است، امکان آن را در آینده دور رد نمی‌کند. وی در مصاحبه با Futurism گفت:

من در اصل موضوع چیزی مبنی بر امکان ناپذیری آن نمی‌بینم و انجام آن در آینده قانع کننده به نظر می‌رسد. اما در وهله اول باید قدم‌های کوچکی مثل مداوای افراد فلج بردارد.با اینکه در زمان حال پیوند سر غیر ممکن به نظر می‌رسد، اگر علم تا حدی پیشرفت کند که این موفقیت حاصل شود، مجموعه‌ای از سوالات جدید را به ارمغان خواهد آورد که ذهن را مشغول می‌کند.

در قدم اول، چه اتفاقی برای سر پیوند شده به بدن می‌افتد؟ از آنجایی که بهش‌های دیگر بدن به عصب شناسی ما و نحوه فکر کردن و رفتارمان اور می‌گذارد، اتصال یک سر به بدن جدید، فردی جدید ایجاد خواهد کرد و یا سر، آگاهی‌های قبلی خود را بدون تغییر حفظ می‌کند؟

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد فعالیت‌های ‌ذهنی می‌تواند در اثر نیروهایی خارج از مغز تحت تاثیر قرار بگیرد. محققان سعی کردند تصویر واضح‌تری از چگونگی تاثیر میکروبیوم‌های بدن( اکوسیستم باکتریایی) بر نحوه تفکر و احساس افراد پیدا کنند. تحقیقی امکان ارتباط بین باکتری معده یا میکروب‌های مغز را نشان داد. برای موال گفته می‌شود؛ یک میکروب سالم معده بر شکل گیری خشم یا رفتارهای عصبی تاثیر می‌گذارد.

با پیوند سر در انسان،دسر یک میکروبیوم بیگانه برای بدن جدید تعریف می‌کند. پس آیا این تاثیر بر نحوه فکر کردن خواهد داشت؟

Adolph:

باکتری‌های متفاوت معده، ممکن است در شما احساسات متفاوتی ایجاد کنند، در نتیجه کمی متفاوت‌تر فکر کنید. اما مستقیما باعث تغییر در طرز فکر شما نمی‌شود، زیرا تمام افکار در مغز شکل می‌گیرند نه در معده. باکتری‌های متفاوت ممکن است کمی شما را گیج کنند یا باعث تغییر حالت در شما بشود. ( مثل حالتی که سرما خوردن ایجاد می‌کند) پس گمان کنم پاسخ سوالمان؛ به آرامی و غیر مستقیم است، درست مثل عملکرد یک باکتری با ویروس در زمان سرماخوردگی.

با فرض اینکه پیوند سر در انسان امکان پذیر باشد، بیمار کماکان به یک دوره زمانی ریماوری برای عادی سازی فعالیت‌های ذهنی خواهد داشت. براساس گفته‌های Adolph این ریکاوری دو بخش خواهد داشت. احتمالا بخش اول عادت کردن مغز به بدن جدید است. درست مثل یادگیری دوچرخه سواری که شما نیاز به یادگیری پدال زدن، چگونگی تکان دادن بازوها، تنظیم نفس کشیدن و ضربان قلب خواهید داشت. هماهنگی مغز و بدن ماه‌ها طول خواهد کشید، به هر حال این به معنی تغییر مغزتان خواهد بود.

این تغییر در اندازه کوچکتر قابل مقایسه است. بر فرض مثال: نحوه یادگیری نواختن ساز و پیشرفت کردن در اثر تمرین- در این مثال با تمرین بر کنترل بدن جدید، امکان پذیر است.
Felip De Brigard، دانشیار روانشناسی و علوم اعصاب از مرکز شناخت علوم عصب دانشگاه Duke، دیدگاه افراطی‌تری نسبت به این موضوع دارد.

او به Futurism گفت:

بعید است تمام صفات روانشناختی منحصرا وابسته به سلول‌های محدودی در سرمان باشد، احتمالا بیشتر به مبادلات اطلاعاتی بین مغز و بدن مربوط است.

به این ترتیب تغییر در بدن به احتمال زیاد برخی از ویژگی‌‌های روانشناختی ما را تغییر خواهد داد، اما DeBigard اذعان کرد مشخص نیست که بدن جدید چه میزان صفات روانی را تغییر می‌دهد.
Arthur Caplan، بنیانگذار بخش اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی نیویورک به Futurism گفت:

آنچه که پس از یک پیوند موفق‌آمیز سر پیش خواهد آمد، خود یک آسیب جراحی است. قرار دادن یک سر جدید در یک بدن، در بهترین حالت جنون را تضمین می‌کند.ترکیب جدید ذهن و بدن قادر به انجام کار نیست.چرا که مغز در اثر مواد شیمیایی و سیگنال‌هایی از بدن که از خارج پ ناآگاه هستند، ذوب می‌شود.

Harvey: اگر جنون واضحا هم نباشد، فردی که از چنین جراحی بیرون آمده است، فردی خواهد بود که سر را از او‌ پیوند زده‌اند. پس درواقع این یک پیوند بدن خواهد بود نه سر!


مقالات مرتبط: پیوند دو دست این پسر، مغزش را تغییر داد!


Kai G.Zinn, Howardو Gwen Launie Smits، استاد زیست شناسی از caltech, درباره این ارزیابی اختلاف نظر دارند. زیرا در صورت انجام این کار، مغز مشابه خواهد بود اما با اتصال آن به بدن جدید، شخص متفاوتی حاصل خواهد شد!
با وجود اختلاف نظرهای جزئی، دانشمندان اتفاق نظر دارند که پیوند سر انسان یک کابوس شناخته می‌شود و فردی که از این عمل بیرون می‌آید، شخصی است که سر متعلق به اوست، اما بسیار متفاوت‌تر از قبل، چون احتمالا عملکرد مغزش مختل می‌شود.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید