انتشار این مقاله


زنانى كه بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند

مطالعه‌ای جدید عوامل خطر سکته مغزی منحصر به فرد زنان را با دقت نشان می‌دهد.

در ایالات متحده، سکته مغزی زنان بیشتر از مردان است. و یک مطالعه جدید عوامل خطر سکته مغزی منحصر به فرد زنان را با دقت نشان می‌دهد.


مقاله مرتبط: نوع نادری از سکته مغزی در زنان باردار افزایش می‌یابد


دکتر Kathryn Rexrode ، نویسنده مربوطه این مطالعه گفت:

بسیاری از مردم متوجه نمی‌شوند که زنان بیشتر از مردان سکته می‌کنند و مرگ و میر ناشی از آن در میان زنان بسیار بالاتر است.

Rexrode، که با بریگام و بیمارستان زنان در بوستون همکاری می‌کند، گفت:

در سنین زنان، آن‌ها به احتمال زیاد به جای حمله قلبی، سکته مغزی را به عنوان اولین نشانه ظهور بیماری قلبی عروقی نشان می دهند. این مطالعه تلاش می‌کند تا حساسیت این موضوع را بیشتر درک کند.

چرا زنان بیشتری نسبت به مردان دچار سکته مغزی می‌شوند؟ چه عواملی موجب کمک به افزایش بیش از اندازه خطر در زنان می‌شود؟ Rexrode در خبرگزاری یک بیمارستان گفت:

سکته در ایالات متحده ۵۵ هزار زن بیشتری را نسبت به مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد. محققان در یادداشت‌های پس زمینه خاطرنشان کردند که این مورد اولین علت اصلی ناتوانی و سومین علت مرگ و میر در زنان است.


مقاله مرتبط: چراغ راهنمایی در مغز!


تیم Rexrode مقالات چاپ‌شده علمی را تجزیه و تحلیل و عوامل متعددی که باعث افزایش خطر سکته مغزی در زنان می‌شد را شناسایی کرد. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • قاعدگی قبل از ۱۰ سالگی
  • یائسگی قبل از ۴۵ سالگی
  • سطح پایین هورمون دهیدرواپی‌آندسترون (DHEAS)،
  • استفاده از قرص‌های جلوگیری از حاملگی

سابقه عوارض حاملگی نیز می‌تواند خطر سکته مغزی بالایی را نشان دهد. محققان گفتند که این عوارض شامل دیابت بارداری و فشار خون بالا در طی یا بلافاصله پس از بارداری هستند.

برخی از این عوامل خطر عمومی هستند و محققان تاکید کردند که تعداد کمی از زنان که یک یا چند مورد را دارا هستند، سکته مغزی را تجربه خواهند کرد. با این حال، آن‌ها گفتند که برای ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی مهم است که از هر گونه خطر بالقوه آگاه باشند. این زنان باید با دقت تحت نظارت قرار گیرند و باید آگاه باشند که در معرض خطر بیشتری هستند و برای پیروی از رفتارهای سالم ترین شیوه زندگی انگیزه داشته باشند تا خطر ابتلا به فشار خون بالا و سکته مغزی را کاهش دهند.
این مقاله ۸ فوریه در مجله Stroke منتشر شد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید