انتشار این مقاله


آیا سدیم پایین خون (هیپوناترمی) یک ریسک فاکتور است؟

سطوح پایین سدیم خون با افت عملکرد شناختی میان افراد سالم مسن مرتبط شناخته شده است.

در تحقیقی جدید سطوح پایین سدیم خون با افت عملکرد شناختی میان افراد سالم مسن مرتبط شناخته شده که در Clinical Journal of the American Society of Nephrology منتشر شده است. نویسندگان این مقاله، نشان یابی سطح پایین سدیم-هایپوناترمی- که می‌تواند در کاهش میزان سکته بسیار ارزشمند باشد را پیشنهاد کردند. هایپوناترمی زمانی اتفاق میافتد که میزان سدیم خون به کمتر از ۱۳۵ میلی‌مول در لیتر برسد.

تحقیقات نشان داده است که سدیم کم می‌تواند با حواس‌پرتی، غش کردن، شکستن استخوان، مشکلات قلبی و مرگ زودهنگام در ارتباط باشد. MDT قبلا نتایج تحقیقاتی که درباره خطرات نوشیدن مایعات زیاد حین تمرین که باعث کمبود سدیم حین ورزش (EAH) می‌شود را گزارش کرده است.

از علایم متوسط EAH می‌توان به تیرگی پوست، تهوع و ضعف بدنی اشاره کرد. EAH در موارد شدید می‌تواند کشنده باشد. تخمین زده می‌شود که تا کنون ۱۴ ورزشکار به دلیل EAH مرده اند.

موارد شدید مبتلا به هایپوناترمی (کمبود سدیم) با مشکلات عصبی و شناختی مواجه بوده اند اما تحقیقات، با دقت به اینکه مقادیر مختلف سدیم چگونه به مشکلات شناختی منجر می‌شود اشاره نکرده اند. نویسنده این تحقیق جدید، از دانشگاه University of Colorado Anschutz Medical Campus in Aurora می‌باشد.

ریسک افت عملکرد شناختی افزایش یافت

محققان در این تحقیق، به اطلاعات بدست آمده از ۵۴۳۵ فرد سالم با سن بیش از ۶۵ سال که به طور متوسط ۴.۶ سال اطلاعات آنها دنبال شده بود، نگاه کردند.

نتایج نشان داد کسانی که سطح سدیم آنها ۱۲۶ تا ۱۴۰ میلی مول بر لیتر بود، ۳۰ درصد بیشتر علائم عیب شناخت را در ابتدای آزمایش تجربه کرده اند و ۳۷ درصد بیشتر علائم افت شناحتی را در طول زمان نسبت به افرادی با سطح سدیم ۱۴۱ تا ۱۲۴ میلی مول بر لیتر تجربه کرده اند. به طور قابل توجهی، میزان سدیم بالای ۱۴۳ تا ۱۵۳ میلی مول بر لیتر نیز با افت شناخت در طول زمان همراه بود.

پروفسور Kristen Nowak نویسنده اصلی، گفت هنوز به تحقیقات بیشتری درباره اینکه چه حرکت اصلاح کننده ای باعث پیشگیری از افت شناختی در افراد مبتلا به هایپوناترمی نیاز داریم. وی افزود :” کاهش اندک سدیم در خون ممکن است در آزمایشات کلینیکی مشخص نشود.”

“به دلیل اینکه کاهش اندک سدیم سرم و تغییرات متوسط عملکرد شناختی، هر دو با افزایش سن شایع هستند، تحقیقات بیشتر درباره این موضوع مهم است. تحقیقاتی که تعیین کنند آیا کاهش سدیم اثری بر عملکرد شناختی دارد؟ “

محمد امین سالاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید