انتشار این مقاله


اینفوگراف: بوی بد جسد؛ آیا بوی انسان متفاوت است؟

اگر آنقدر بدشانس بوده‌اید که بوی جسد را تجربه کرده‌ باشید احتمالاً با این حرف موافقید که بوی آن چیزی نیست که از یاد برود! محققان به شناسایی دقیق‌تر گازهایی که مسئول ایجاد این بو هستند، نزدیک‌تر شده‌اند.

البته که به احتمال زیاد تشخیص بوی گوشتِ در حال تجزیه‌ی جسد انسان در لیست مهارت‌های شما برای فراگیری نسیت ولی تمایز بوی جسد انسان از سایر حیوانات نقش مهمی در توانایی برای پیدا کردن اجساد گمشده در دنیای جرم و جنایت بازی می‌کند. محققان توانسته‌اند راه‌هایی را برای تشخیص بوهایی که مخصوص جسدِ در حال فساد انسان هستند، پیدا کنند.

اگر آنقدر بدشانس بوده‌اید که بوی جسد را تجربه کرده‌ باشید احتمالاً با این حرف موافقید که بوی آن چیزی نیست که از یاد برود! محققان به شناسایی دقیق‌تر گازهایی که مسئول ایجاد این بو هستند، نزدیک‌تر شده‌اند.

برای این کار آن‌ها نمونه‌هایی از بافت‌های انسانی در حال فساد را درون شیشه‌هایی قرار دادند تا بتوانند با نمونه‌برداری از هوای داخل آن‌ها پس از چندین ماه، مواد آزادشده را شناسایی کنند. نمونه‌هایی نیز از خوک، موش، خرگوش، لاک‌پشت، قورباغه و پرنده نیز برای مقایسه تهیه شده بود.

برای کسی که تابحال با چنین بوهایی مواجه نشده بود همه‌ی نمونه‌ها تقریباً تجربه‌ی مشابهی به فرد می‌دادند ولی اگر با دید شیمیایی نگاه کنیم، بافت‌های در حال فساد جانوران مختلف، مواد شیمیایی متفاوتی را از خود آزاد می‌کنند. از بین حیوانات نامبرده، خوک بیشترین شباهت را به انسان داشت؛ چون میکروب‌های موجود در احشای آن‌ها، درصد چربی و موهای بدنشان به ما نزدیک‌تر است.

در طول ۶ ماهی که آزمایش برقرار بود، ۴۵۲ ماده‌ی شیمیایی آزادشده شناسایی گشت که از بین آن‌ها فقط ۸ مورد مخصوص انسان و خوک بودند. همچنین ۵ ماده نیز وجود داشتند که تنها از گوشت در حال فسادِ بدن انسان آزاد می‌شدند. در واقع این اولین باری بود که تفاوت‌های بین انسان و خوک در این زمینه معلوم گشت.

human smell of death-virtualdr.ir

درست است که خود فردی که در حال بحث راجع به بوی آن هستیم مرده است (!) ولی این بوها دقیقاً مربوط به هر ارگانیسمی در بدن او هستند که هنوز زنده‌ اند؛ باکتری‌‌ها و آنزیم‌هایی که برای تجزیه‌ی بافت تولید می‌کنند. بوی بد مربوط به موادی جانبی است که در پروسه‌ی تجزیه تولید می‌شوند.

از ترکیب بوی این مواد که مخصوص انسان هستند می‌توان برای تربیت سگ‌هایی استفاده کرد که برای پیدا کردن جسد انسان تخصصی عمل کنند. این کار می‌تواند جان بسیاری را در بلایای طبیعی نجات دهد. علاوه بر این روش سنتی، محققان در حال کار روی تجهیزاتی مصنوعی نیز هستند که بتوانند به صورتی تخصصی‌تر بوی جسد انسان را تشخیص دهند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید