انتشار این مقاله


آیا به دنبال پایانی برای مو خوره‌ هستید؟

گلوتن گندم ممکن است قادر به بازسازی پیوند شیمیایی شکسته شده در پروتئین مو باشد.

راز شفافیت و مو‌های سالم‌تر ممکن است در قفسه مواد غذایی آسیای محلی قرار داشته باشد. طبق مطالعه جدید، گلوتن گندم (پروتئینی در آرد گندم که معمولا به عنوان جایگزین گوشت استفاده می‌شود.) ممکن است قادر به بازسازی پیوند شیمیایی شکسته شده در پروتئین مو باشد. اما این یافته‌ها خیلی روشن نیست. دانشمندان دیگر می‌خواهند قبل از این که متقاعد شوند آزمایش‌های دقیق‌تری انجام دهند.

موی انسان به طور عمده از پروتئین فیبری به نام کراتین ساخته شده است. پیوند‌های شیمیایی این پروتئین‌ها را کنار هم قرار می‌دهد و به آن‌ها قدرت و استحکام می‌بخشد. در موی سالم، این پیوند‌ها (پیوند‌های معروف به پل‌های دی سولفید) محکم و بدون شکستگی هستند. اما زندگی روزمره تلفاتی برای خود می‌گیرد. قرار گرفتن بسیار زیاد در معرض نور خورشید و استفاده از محصولاتی مانند سفیدکننده‌ها، صاف‌کننده‌ها و رنگ‌ها، پل‌های دی سولفیدی را می‌شکند و موجب شکنندگی مو می‌شود.


مقاله مرتبط: کراتین‌درمانی برای موهای مجعد


علت این که تولید‌کنندگان مواد مراقبت‌کننده‌ مو محصولات خود را در طی دهه‌ها با حیوانات (و یا گیاهان) آزمایش می‌کنند؛ تلاش برای یافت پروتئین‌هایی است که به طور بالقوه می‌توانند پیوند‌های شکسته را در کراتین مو جایگزین کنند. اما انجام این کار نیاز به یک عمل متعادل‌کننده شبیه‌ساز شیمیایی دارد. بلوک‌های ساختمانی پروتئین‌ها، پپتیدها، همه دارای یک مقدار pH‌اند که در آن هیچ مثبت و منفی وجود‌ ندارد. برای افزایش تشکیل پیوند‌های دی سولفید جدید، باید pH کراتین مو را با آن مقدار که معروف به نقطه ایزوالکتریک است، مطابقت داده شود. Shukun Wang، شیمی‌دان، از دانشگاه Jiangnan در Wuxi چین می‌گوید:

تا کنون، هیچ محصول موجود در حال حاضر این قابلیت را نداشته است.

Wang و همکارانش در شگفت‌اند که آیا می‌توانند نقطه ایزوالکتریک پروتئین را تغییر دهند تا با مقدار pH کراتین بهتر تطابق یابد. برای آزمایش آنان به گلوتن گندم روی آورده‌اند. گلوتن گندم یکی از پرطرفدارترین و ارزان‌ترین پروتئین موجود برای تولیدکنندگان است. ابتدا، محققان گلوتن را در محلولی از آب و آلکالاز قرار دادند. آلکالاز آنزیمی ست که پروتئین را به پپتیدهای پایه‌اش تجزیه می‌کند. سپس، این محلول را جهت بالا بردن نقطه ایزوالکتریک آن به یک سوپ شیمیایی به نام EDDAC اضافه کردند. در آخر، محلول نهایی را به شامپو اضافه کردند و آن را به موهای تازه ترمیم شده انسان که در هر دو شرایط مرطوب و خشک شانه شده‌بود، اعمال کردند.

از آنجایی که موهای آسیب دیده شانه شده اصطکاک بیشتری نسبت به موهای سالم ایجاد می‌کنند، یک دستگاه اصطکاک را به عنوان یک پروکسی برای آسیب، اندازه گیری می‌کند. در مقایسه با موهای درمان نشده از همان فرد، موی درمان شده در شرایط خشک حدود ۲۱ درصد و در شرایط خیس نزدیک ۵۰ درصد اصطکاک کمتری را نشان ‌می‌دهند. این موضوع امروزه توسط محققان  در Royal Society Open Science گذارش شده است. یافته‌هایی که قبلا طی اسکن موها زیر میکروسکوپ الکترونی به دست آمده‌اند نشان می‌دهند الیاف مو درمان شده به طور قابل توجهی نسبت به موهای درمان نشده نرم و صاف‌ترند. طبق گفته دانشمندان این یافته‌ها نشان می‌دهند گلوتن گندم باعث ایجاد پیوند‌های جدیدی شده است که جایگزین پیوند‌های شکسته می‌شود.

Sarah Millar، متخصص پوست از دانشکده پزشکی دانشگاه Pennsylvania Perelman می‌گوید:

اگرچه به نظر می‌رسد که نتیجه منطقی است، اما تجزیه و تحلیل آماری مرتبط ناکافی می‌‌باشد.

این مطالعه گزارش اطلاعات کلیدی در مورد نوع موی آزمایش شده را فراموش کرده است. همچنین محققان اطمینان دادند که نیروی شانه در آزمایش‌ها تاثیرگذار است.

با وجود نتایج به دست آمده Millar می‌گوید:

این تکنیک می تواند به نفع مشتریانی باشد که لوازم آرایشی مبتنی بر شواهد را می‌خواهند. این تحقیق اگر به درستی اجرا و کنترل شود می‌تواند برای تضمین مصرف‌کنندگان سودمند باشد که آن‌ها محصولاتی را خریداری می‌کنند که از لحاظ علمی اثبات شده‌اند و به صورت تبلیغاتی بیان می‌شود.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید