انتشار این مقاله


ابتلای هشت درصد زنان ایرانی به بیماری اندومتریوز

دکتر مهدی آخوندی با بیان اینکه حدود پنج الی هشت درصد زنان در سنین باروری با مشکل اندومتریوز مواجه می‌شوند اظهار داشت: درمان اصلی این بیماری عمل به صورت جراحی باز می‌باشد با این وجود امروزه روش های کم‌تهاجمی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرید که متاسفانه پزشکان کشور با این روش ها چندان آشنا نمی‌باشند. به […]

دکتر مهدی آخوندی با بیان اینکه حدود پنج الی هشت درصد زنان در سنین باروری با مشکل اندومتریوز مواجه می‌شوند اظهار داشت:

درمان اصلی این بیماری عمل به صورت جراحی باز می‌باشد با این وجود امروزه روش های کم‌تهاجمی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرید که متاسفانه پزشکان کشور با این روش ها چندان آشنا نمی‌باشند.

به گزارش دکتر مجازی و به نقل از خبرگزاری ایسنا، رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی در نشست خبری با اشاره به مشکلات این بیماری در بروز ناباروری اضافه کرد: با بررسی مجموعه عواملی که موجب ناباروری می‌شوند به این نتیجه رسیدیم که اندومتریوز یکی از عوامل موثر در بروز این بیماری است.

وی با تاکید بر این موضوع که متاسفانه مراکز درمانی که به این عارضه در سراسر کشور توجه می‌کنند بسیار کم می‌باشد ابراز داشت: بر این اساس گام‌هایی برای درمان و بهبود بیماران مبتلا به این عارضه برداشتیم که از جمله این موارد می‌توان به راه‌اندازی کلینیک اندومتریوز در مرکز درمان ناباروری ابن سینا اشاره کرد.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از این افراد در دست نیست گفت:

بر اساس اطلاعات به دست آمده، حدود پنج الی هشت درصد زنان در سنین باروری مبتلا به عارضه اندومتریوز می‌باشند که در کشور حدود دو میلیون نفر را شامل می‌شود و ۳۰ الی ۵۰ درصد مبتلایان به اندومتریوز به ناباروری نیز مبتلا هستند.

دکتر آخوندی با تاکید بر اینکه هنوز معیار های قابل اعتماد تشخیصی برای این بیماری پیدا نشده، خاطر نشان کرد:

همه این عوامل باعث می‌شود که مبتلایان بعد از اینکه عوارض بیماری پیشرفت کرد به مراکز درمانی مراجعه کنند که سبب افزایش درصد ناباروری می‌گردد. همچنین متاسفانه پزشکانی که تجربیات کافی را برای جراحی این بیماری دارند نیز در سراسر کشور محدود است.

وی با بیان اینکه هنوز سرفصلی با موضوع روش‌های درمانی و تشخیصی اندومتریوز در دروس دانشگاهی رشته‌های زنان ایجاد نشده است، ابراز داشت: فعلا روش‌های جراحی باز برای مبتلایان به این بیماری پیشنهاد می‌شود، با این وجود در کشور های پیشرفته در این زمینه، درمان به سمت روش‌های جدید درمانی که شامل جراحی‌های کم‌تهاجمی و لاپارسکوپی می‌شود، در حال حرکت است.

آخوندی با ذکر این موضوع که پزشکان کشور با روش های کم‌تهاجمی آشنایی چندانی ندارند، ادامه داد: همین عوامل باعث افزایش تعداد بیماران مبتلا به اندومتریوزِ پیشرفته شده که حتی باز اگر تشخیص داده شود، پزشکی جرأت انجام این عمل جراجی را نخواهد داشت که همین نیز یکی از مشکلات درمان این بیماری است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: با گام‌هایی که در این پژوهشگاه برداشتیم این مشکل در حال رفع شدن است.

در آخر این مقام مسئول با اشاره به کارهایی که در پژوهشگاه ابن سینا صورت گرفته ،اضافه کرد: در آبان ماه کنگره‌ای بین‌المللی با موضوع اندومتریوز و جراحی‌های کم‌تهاجمی برگزار خواهد شد که امیدواریم همه این عوامل زمینه مناسبی برای تشخیص به موقع این بیماری در کشور فراهم آورد.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید