در قرن بیستویکم اطلاعات غلط مانند ویروسی در اینترنت گسترش یافته است و تشخیص حقیقت برای مردم سختتر شده است.
در حال حاضر، محققان دانشگاه کمبریج بازی آنلاینی به هدف واکسینه کردن مردم علیه اخبار غلط منتشر کردهاند.
دکتر Sander Van Der Linden، مدیر آزمایشگاه تصمیمات اجتماعی دانشگاه کمبریج، گفت:
یک واکسن بیولوژیک یک ضایعه کوچک از بیماری را برای ایجاد ایمنی فراهم میکند. همچنین تئوری واکسن نشان میدهد که قرار گرفتن در معرض یک نسخه ضعیف یا عدم اعتماد یک استدلال، ثابت کردن اشتباه در هنگام رویارویی با ادعاهای متقاعد کننده را آسان میکند. قرار گرفتن در موقعیت فردی که سعی دارد شما را فریب دهد، تواناییتان برای کشف و مقاومت دربرابر تکنیکهای فریب را افزایش میدهد.
در مطالعات قبلی، همین محققان افشا کردند، قرار دادن تاکتیکهای تبلیغاتی دروغین در معرض دید مردم، میتواند به عنوان یک «واکسن روانشناختی» در برابر اطلاعات غلط کمک کند.
این بازی جدید بر این ایده استوار است و به بازیکنان مصاحبه تمسخرآمیزی برای شغل «سرمایهدار اخبار جعلی» ارائه میدهد.
یکی از طراحان بازی، Jon Roozenbeek که یکی از پژوهشگران گروه مطالعه اسلوونی از دانشگاه کمبریج:
ما برای تغییر رفتار تلاش نمیکنیم، بلکه یک فرایند فکری ساده برای تقویت مصرف اخبار مهم وآگاهانه راهاندازی میکنیم.
این بازی به وسیلهی یک سری تاکتیکها که بازیکنان تبلیغات جعلی هنگام گسترش بیاعتمادی، ترس و خشم آنلاین از آن استفاده میکنند، حرکت میکند.
در وهله اول، شما باید هویت یک فرد را سرقت کنید تا اعتبار خود را افزایش دهید..
سپس باید یک ایده فرهنگی که شخصا به دانشمندان اقلیمی حمله کند، ایجاد کنید..
و مقالات خبری جعلی برای وبسایت خود بنویسید…
آخرین و بزرگترین قدم، جعل یک رسوایی ملی!
در عین حال، طی بازی مدال بدست آورده و پیروان خود را افزایش دهید.
این بازی خود مشابه یک واکسن آزمایشی است. محققان امیدوارند بازیکنان این بازی را هرچه بیشتر نشر دهند و سخنان خوب در رابطه با سواد رسانهای و خطرات اخبار جعلی را گسترش دهند.
مقالات مرتبط: گیمی که برای کشف پروتئینها ساخته شده است!
بازیهای ویدیویی؛ گیمرهای باهوش!
Van Der Linden:
ما سعی داریم بازیکنان، ایجاد یک حباب فیلتر را تجربه کنند تا متوجه شوند شاید خودشان هم در یکی از آنها قرار دارند.
این بازی را انجام دهید وخودتان را دربرابر اخبار جعلی واکسینه کنید. http://www.getbadnews.com/