انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۳۵)

روز چهاردهم فوریه، سازمان غذا و داروی ایالات متحده اولین تست خونی را برای ضربه‌ی مغزی تأیید کرد.

این “دروازه‌ی دوزخ” رومی، قربانیان خود را با ابری از کربن دی‌اکسید می‌کشت

شهر باستانی Hierapolis در ترکیه‌ی امروزی (CaoWei/Getty Images)

آیا امکان دارد به دروازه‌ی جهنم قدم بگذاری و زنده بمانی؟ رومی‌ها این گونه فکر می‌کردند، و برای اعتقادشان قربانی هم فراهم می‌نمودند. چیزی که در مدیترانه‌ی باستان دروازه‌ی ورود به دنیای تبهکاران پنداشته می‌شد. قربانیان که اغلب گاوهای سالم بودند، بدون مداخله‌ی انسان به سرعت می‌مردند، ولی کشیشان اخته سالم و سلامت بیرون می‌آمدند. اکنون، بررسی‌های صورت گرفته در یکی از اماکن باستانی بر آن است که این “معجزات” شاید یک توجیه زمین‌شناختی ساده داشته باشند.

ژن‌های کارائیبی‌های “انقراض‌یافته” در انسان‌های امروزی کشف شده است

Vibert Cambridge

بسیاری از دانشندان و تاریخ‌نگاران فکر می‌کنند که تاینو (مردم بومی کارائیب) بر اثر بیماری، بردگی و دیگر حوادث بی‌رحمانه، کمی بعد از ساکن شدن اروپایی‌ها از بین رفتند، بدون این که فرصت آن را داشته باشند تا ژنی از خود برای کارائیبیان امروزی به یادگار بگذارند. با این حال، مطالعه‌ی ژنتیکی جدیدی روی اسکلت هزار ساله‌ی باهاماسی نشان می‌دهد که حداقل یکی از جمعیت‌های کارائیبی با بومیان سابق منطقه ارتباط دارد و ایده‌ی انقراض آن‌ها منتفی است.

با دانشمندانی که قصد تحول در کنگره‌ی آمریکا دارند، آشنا شوید

بیوشیمی‌دان و کاندیدای کنگره، Randy Wadkins، در دیدار با مردم (TENOLA PLAXICO)

نزدیک به ۶۰ کاندیدا با پیش‌زمینه‌ی علمی برای کرسی‌های کنگره‌ی ایالات متحده نقشه می‌کشند. این دانشمندان که تقریباً همه‌ی آن‌ها دموکرات هستند، به خاطر ظهور احساسات ویروسی ضدعلم در واشنگتن انگیزه‌ی این کار را گرفته‌اند. این کاندیداها بیشترشان اولین تجربه‌ی نامزدی برای کرسی‌های نمایندگی آمریکا را دارند. در این بین می‌توان به یک فیزیک‌دان که دو دهه در یک آزمایشگاه برجسته‌ی ملی بوده، یک انکولوژیست بالینی، پروفسور شیمی، یک زمین‌شناس که سعی کرده است تمام جنبه‌های تغییرات صحرای مجاوه را ثبت کند، و یک فوق دکترای مهندسی‌زیستی اشاره کرد.

آیا ایران و افغانستان می‌توانند برای نجات هامون از مرگ کاری بکنند؟

نیره پورملائی و رضا میرشکار، دانشمندان اداره‌ی محیط زیست سیستان و بلوچستان در مرز افغانستان (Richard Stone/Science)

تالاب‌های هامون که روزی وسعتی به اندازه‌ی ۵,۸۰۰ کیلومتر مربع در مرز ایران با افغانستان داشتند و پنج هزار سال بود که یک‌جانشینی را به این منطقه آورده بودند، گرفتار فاجعه‌ی زیست‌محیطی هستند. این‌ها، حرف‌های نیره پورملائی است که سرپرستی سازمان محیط زیست سیستان و بلوچستان را بر عهده دارد. در سمت ایران، روستاها تقریباً خالی از سکنه شده است. بادها با خود چیزی جز گرد و خاک نمی‌آورند. پرنده‌های مهاجر هم سلامی می‌دهند و رد می‌شوند. اما اکنون، پس از سال‌ها دعوا سر این که تقصیر کدام کشور است، ایران و افغانستان باب مذاکره را در این باره باز کرده‌اند.

اولین تست خونی برای تشخیص ضربه‌ی مغزی تأیید شد

Science Picture Co Getty Images

روز چهاردهم فوریه، سازمان غذا و داروی ایالات متحده اولین تست خونی را برای ضربه‌ی مغزی تأیید کرد. این تست که با نام Brain Trauma Indicator معرفی شده، سطوخ دو پروتئین که پس از آسیب در مغز آزاد می‌شود، اندازه می‌گیرد. تاکنون، پزشکان مجبور بودند به اسکن‌های مغزی برای تشخیص ضربه‌ی مغزی اکتفا کنند، اما بسیاری از افراد با آسیب سر هیچ علامتی از تروما نشان نمی‌دهند. سازنده‌ی این تست در سن دیگوی کالیفرنیا، Banyan Biomarkers، می‌گوید که ۹۷.۵ درصد دقت در پیش‌بینی ضایعات مغزی وجود دارد. این دقت بالا می‌تواند به پزشکان در تجویز اسکن مغزی کمک نماید.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید