انتشار این مقاله


دستگاهی برای کاهش درد‌های قاعدگی

بر طبق آمار‌های موجود، ۹ نفر از میان هر ۱۰ زن، هر ماه از درد‌های قاعدگی خود رنج می‌برند. متأسفانه ۱۰٪ از این افراد درد‌ها را به شکل شدیدی تجربه کرده و کیفیت زندگی‌شان برای مدتی به شدت کاهش یابد. به غیر از استفاده دارو‌های قطع‌کننده عادات ماهیانه (فضانوردان زن در مدت سفر‌های فضایی خود از […]

بر طبق آمار‌های موجود، ۹ نفر از میان هر ۱۰ زن، هر ماه از درد‌های قاعدگی خود رنج می‌برند. متأسفانه ۱۰٪ از این افراد درد‌ها را به شکل شدیدی تجربه کرده و کیفیت زندگی‌شان برای مدتی به شدت کاهش یابد.

به غیر از استفاده دارو‌های قطع‌کننده عادات ماهیانه (فضانوردان زن در مدت سفر‌های فضایی خود از این دارو‌ها استفاده می‌کنند.) راهکار خاص دیگری برای رفع این مشکل وجود نخواهد داشت. با این حال برخی، استفاده از کیسه‌های آب گرم و مسکن‌ها را نیز در کاهش درد مؤثر می‌دانند.

اما راهکار دیگری در انتظار همگان بوده و گزارشات اولیه نشان از تأثیرگذاری آن دارند. دستگاه جدید توسعه داده شده را می‌توان پایانی بر درد‌های طاقت‌فرسای قاعدگی به شمار آورد.

بسیار عالی! حال باید دید این دستگاه معجزه‌آسا به چه شکل کار می‌کند. در اینجا به توضیحاتی که منبع آن وبسایت سازنده این دستگاه می‌باشد، اشاره می‌کنیم: این دیوایس شامل دو الکترود بوده و این الکترود‌ها می‌بایستی بر روی محل درد قرار داده شوند. سپس با روشن کردن دستگاه، بدنه اصلی آن به کمک الکترود‌ها شروع به ارسال ایمپالس‌های الکتریکی به نورون‌های این ناحیه خواهند کرد. این فرآیند سبب فروکش کردن درد و کاهش تفسیر سیگنال‌های درد انتقالی به مغز می‌گردد.

با وجود فوق‌العاده بودن تئوری این دستگاه، محصول نهایی بازخورد‌های نه چندان جالبی از سوی نشریات زنان، من جمله Cosmopolitan و Glamour، و حامیان این پروژه که مبلغی بالغ بر ۲۸۴،۰۰۰ دلار را صرف توسعه و تحقیقات این پروژه نموده‌اند، داشته است.

مدیر اجرایی و مؤسس Livia در این باره اظهار داشت:

این دستگاه را بر روس ۱۶۳ خانم و در دو مرحله آزمایشی مورد بررسی قرار داده و بیش‌از ۸۰٪ درصد افراد مورد آزمایش اثرات کاهش درد را اعلام داشتند.

در حال حاضر مسائل ناشناخته بسیاری در ارتباط با این پروژه وجود داشته و نیاز به انجام تحقیقات آکادمیک بیشتری خواهد بود. با اینحال تکنولوژی مورد استفاده توسط این دستگاه، متدی جدید محسوب نشده و پزشکان سالهاست از این روش بهره می‌برند.

این روش با عنوان «تحریک الکتریکی ورا پوستی اعصاب» یا به اختصار TENS شناخته می‌شود. این روش در گذشته برای درمان انواع مختلفی از درد‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بطور مثال از این روش می‌توان برای درمان درد‌های کمر، گردن و درد زایمان بهره برد. این متد در واقع با فریب دادن سیستم‌عصبی‌تان توانایی تشخیص سیگنال‌های درد را مختل می‌سازد.

ایده این روش استفاده از عدم توانایی سیستم‌عصبی در تشخیص و تمایز میان دو نوع از سیگنال‌‌های عصبی در یک زمان می‌باشد. در واقع به علت حرکت سریع‌تر سیگنال‌های ناشی از الکترود و رسیدن زود‌تر آن به مغز، سیستم‌عصبی مرکزی توانایی درک سیگنال‌های درد قاعدگی را به طور همزمان نخواهد داشت.

بنا بر اظهارات یکی از مصرف‌کنندگان قدیمی دستگاه‌های TENS با فرکانس بالا، که به مدت ۱۵ سال از این روش برای کاهش دردهای قاعدگی استفاده می‌کرده است، این تکنیک لزوماً نتیجه‌ی مطلوبی را در همه افراد ایجاد نکرده و نشانه‌های کاهش درد را تنها در برخی از زنان باعث می‌شود.

در حال حاضر می‌توان این دستگاه را (Livia) به قیمت ۸۵ دلار آمریکا پیش‌خرید کرده و طی ۶ ماه آینده دریافت نمود. مدیر پروژه اضافه نمود، بررسی‌های تیم تحقیقات برای بهبود عملکرد دستگاه ادامه دارد.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید