انتشار این مقاله


پپسی در تلاشی گسترده برای کاهش قند!

شرکت پپسی در تلاشی گسترده در نظر دارد میزان قند موجود در نوشیدنی‌های غیرالکلی خود را در سرتاسر جهان پایین آورد.    هفتۀ قبل درباره میزان بالای قند موجود در برند آب‌میوۀ Naked Juice (متعلق به کمپانی پپسی) صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که “چیزی به اسم آب‌میوۀ سالم وجود ندارد“. حال این ابرشرکت […]

شرکت پپسی در تلاشی گسترده در نظر دارد میزان قند موجود در نوشیدنی‌های غیرالکلی خود را در سرتاسر جهان پایین آورد.

   هفتۀ قبل درباره میزان بالای قند موجود در برند آب‌میوۀ Naked Juice (متعلق به کمپانی پپسی) صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که “چیزی به اسم آب‌میوۀ سالم وجود ندارد“. حال این ابرشرکت نیویورکی بر آن شده است که در تلاشی گسترده تا سال ۲۰۲۵، میزان کالری موجود در حداقل دو‌سوم (۶۶درصد) از نوشیدنی‌هایش را تا سقف ۱۰۰ واحد به ازای هر ۱۲ اونس (۳۵۵ میلی‌لیتر) مقدار سرو (Serving Size)، کاهش دهد (که یک کاهش ۴۰ درصدی محسوب می‌شود). پپسی که تا پیش از این چشم‌انداز “کاهش ۲۵ درصدی قند تا سال ۲۰۲۰” را برای خود ترسیم کرده بود، اکنون دست به تلاشی بزرگ‌تر و بلند‌پروازانه‌تر زده است. بر اساس اظهارات محمود خان (Mehmood Khan)، ناظر علمی ارشد بخش تحقیقات و توسعۀ پپسی، بخشی از این هدف با استفاده از ترکیبات طعم‌دهنده‌ای عملی خواهد شد که به طور بالقوه به مقدار شیرین‌کنندۀ کم‌تری نیاز دارند.

   سازمان بهداشت جهانی (WHO) به تازگی (در همین ماه جاری) جهت افزایش سطح سلامت، برای نوشیدنی‌های قنددار مالیات وضع کرده است. این قانون در حال حاضر در فرانسه و مکزیک اعمال می‌شود. با این حال، بیشتر شرکت‌های تولیدکنندۀ نوشیدنی‌های غیرالکلی به مخالفت با این قانون پرداخته‌اند.

آب‌میوۀ تروپیکانا!
آب‌میوۀ تروپیکانا!

   برخلاف تصور عام، شرکت پپسی تنها ۱۲ درصد از سود سالانۀ ۶۳ میلیارد دلاری‌اش را از پپسی‌کولای مشهور خود به دست می‌آورد؛ که در مقایسه با سهم ۲۵ درصدی برند Mountain Dew این شرکت در این سود هنگفت، ناچیز است. بقیۀ سود این کمپانی نیز از برندهای آب‌میوه نظیر تروپیکانا (Tropicana)، انواع آب و تنقلات تأمین می‌شود. شایان ذکر است که این هدف بلندمدت پپسی شامل کاهش سطح سدیم و چربی اشباع در تنقلات این شرکت نیز می‌شود.

   پیشرفت اقتصادی

   میندی لوبر (Mindy Lubber)، مدیرعامل سازمان ناسودبر Ceres در رابطه با اهداف بلندمدت شرکت‌های تولیدکنندۀ نوشیدنی معتقد است:

   این‌ها گام‌های خوبی هستند. ولی در شرایطی که بحران چاقی بر جامعه حاکم است، باید بیشتر از این‌ها تلاش کنیم. اگر یک شرکت غذایی نسبت به ارزش تغذیه‌ای محصولات خود توجهی نداشته باشد، در حقیقت از مسیر جهانی این صنعت خارج شده است.

   کوکاکولا اعلام کرده است که در کنار سایر برنامه‌های بلندمدت، در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ نوشیدنی‌های کم‌کالری و حتی بدون کالری را وارد بازار کند.

CocaCola Zero
CocaCola Zero

   پپسی در حال گام برداشتن در مسیری است که ۱۰ سال قبل برای خود تعیین کرده بود. طبق اظهارات محمود خان، کمپانی پپسی طی ۵ سال اخیر از طریق کاهش در میزان آب مصرفی و انرژی، تولید پسماند و هم‌چنین بهبود بسته‌بندی بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید