انتشار این مقاله


آیا ذرت چاق‌ کننده است؟

مصرف کدام یک بهتر است؛ ذرت شیرین یا شربت ذرت؟

مصرف بیش از نیاز روزانه‌ی هر غذایی، چربی ایجاد می‌کند اما هیچ غذایی حتی ذرت چاق کننده تنها در شکم چربی ایجاد و ذخیره نمی‌کند. انواع غذاهای ذرت‌دار مزایا و خطرات مختلفی دارند. دانه‌ ذرت حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌های مهم و همچنین کربوهیدرات‌ها و فیبر است. وعده‌هایی با مقدار ذرت فراوان و محصولات فرآوری شده‌ی ذرت ارزش غذایی کمتری دارند. بر اساس مطالعه‌ی منتشر شده در نوامبر ۲۰۱۰، شربت ذرت نسبت به شکر به میزان بیشتری به چربی تبدیل می‌شود و به همین دلیل کالری ذرت پخته قابل توجه است.

چربی دور شکم

تجمع چربی در شکم یا قسمت‌ها تحتانی‌تر تا حد زیادی به آرایش ژنتیکی شما بستگی دارد. اگر شما ژن‌هایی را به ارث برده‌اید که بدن را به صورت گلابی شکل می‌دهد، چربی بیشتری در ران و باسن شما ذخیره می‌شود. اگر به شکل سیب هستید، اکثر چربی بدن شما در ناحیه‌ی شکم‌تان ذخیره می‌شود. بدن‌های به شکل سیب خطرات خاصی را به همراه دارند زیرا چربی در حفره‌ی احشایی سریعتر از زیر پوست تشکیل می‌شود. چربی احشایی بیش از حد در هر شکلی از بدن باعث مشکلات سلامت جدی می‌شود.

چربی احشایی

بدن شما اکثر چربی‌های خود را در زیر پوست ذخیره می‌کند و موجب درد کمر و سنگینی ران می‌شود که به نوبه‌ی خود نگرانی‌هایی در بسیاری از افراد به وجود می‌آورد. ۱۰ درصد از چربی بدن شما در داخل شکم ذخیره می‌شود. در واقع این نوع چربی بیشتر باعث بیماری می‌شود. طبق نظر دکتر باربارا ب. کان سلول‌های چربی پروتئین‌های مضری به نام سیتوکین تولید می‌کنند. چربی احشایی در اطراف اندام‌های داخلی و رگ‌های خونی بزرگ، این ترکیبات مضر را به جریان خون آزاد می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، آسم و سایر مسائل مربوط به سلامتی را افزایش می‌دهند. براساس مقاله‌ی Harvard Women’s Health Watch به ازای هر ۵ سانتی‌متر افزایش دور کمر با افزایش متناظر چربی احشایی، خطر بیماری قلبی عروقی را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد؛ حال باید دید کالری بلال چه تأثیری بر این عدد خواهد داشت.

آیا ذرت چاق کننده است؟

فروکتوز ذرت می‌تواند در تشکیل بیش از اندازه‌ی چربی احشایی کمک کننده باشد درحالی‌که ۱ فنجان ذرت شیرین خام فقط ۲/۸۱ گرم فروکتوز و فقط ۱۲۵ کالری انرژی دارد. این مقدار ذرت همچنین تقریبا ۵ گرم دکستروز و ۱/۲۹ گرم ساکارز را فراهم می‌کند. فروکتوز تقریبا ۵۰ درصد سریع‌تر از سایر قندها مانند ساکاروز، سبب افزایش وزن می‌شود، اما دلایل آن مشخص نیست. رژیم‌های غذایی حاوی فروکتوز می‌توانند ذخیره‌های چربی در کبد را افزایش دهند، زیرا این ارگان فروکتوز اضافی را به جای تبدیل به گلیکوژن به چربی تبدیل می‌کند. خوردن مقادیر معمول و به اندازه ذرت شیرین هیچ خطری غیرمعمولی ایجاد نمی‌کند، اما شربت ذرت با فروکتوز بالا که از نشاسته ذرت تولید شده، خطرناک است.

شربت ذرت چاق کننده

ذرت چاق کننده

در طول دهه‌ی ۱۹۷۰ شربت ذرت با فروکتوز بالا جایگزین سوکروز نیشکر و چغندر قند شد و در بسیاری از نوشیدنی‌ها و مواد غذایی به عنوان شیرین‌کننده مورد استفاده قرار گرفت. محققان بر این باورند که بیش از ۱۰ درصد مصرف روزانه‌ی کالری شما احتمالاً از فروکتوز و بیش از ۷۵ درصد فروکتوز مصرفی از شربت ذرت چاق کننده به دست می‌آید. مصرف فروکتوز، پرخوری را تحریک می‌کند. بدن شما هنگامی که قند‌های دیگری را مصرف می‌کنید هورمون لپتین که کنترل کننده اشتها است، ترشح می‌کند. در حالی‌که هنگام مصرف فروکتوز این هورمون تولید نمی‌شود. فیبر منابع طبیعی فروکتوز مانند ذرت شیرین، باعث می‌شود اشتها با پر شدن شکم سرکوب شود.

کالری ذرت پخته چقدر است

ذرت پخته کربوهیدرات، فیبر، ویتامین و مواد معدنی فراوانی دارد. همچنین می‌توان گفت که کالری بلال ارتباطی با پروتئین و چربی ندارد؛ چون ذرت پروتئین و چربی زیادی ندارد.

یک فنجان (۱۶۴ گرم) ذرت زرد شیرین حاوی مقادیر زیر از مواد مغذی است:

  • کالری بلال: ۱۷۷ کالری
  • کربوهیدرات: ۴۱ گرم
  • پروتئین: ۵.۴ گرم
  • چربی: ۲.۱ گرم
  • فیبر: ۴.۶ گرم
  • ویتامین سی: ۱۷ درصد ارزش غذایی روزانه
  • ویتامین B1 (تیامین): ۲۴ درصد ارزش غذایی روزانه
  • ویتامین B9 (فولات): ۱۹ درصد ارزش غذایی روزانه
  • منیزیم: ۱۱ درصد ارزش غذایی روزانه
  • پتاسیم: ۱۰ درصد ارزش غذایی روزانه

بیشتر کالری ذرت پخته از کربوهیدرات آن که در فرم نشاسته است می‌آید. این نوع قند بسته به میزان مصرف شما سریعاً قند خون تان را افزایش خواهد داد. با این حال، ذرت پخته فیبر هم دارد که قند خون شما را در سطوح متعادلی حفظ می‌نماید.

ذرت پخته به خاطر مواد مغذی ارزشمند خود شایسته‌ی کسب جایگاه مهمی در بین وعده‌های غذایی روزانه‌ی ماست. کالری بلال همچنین عاری از گلوتن است و به همین سبب، برای تمامی افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، مثل بیماران مبتلا به سلیاک، مفید می‌باشد.

از طرفی دیگر، فرآورده‌های فرآوری شده‌ی ذرت به اندازه‌ی ذرت آب پز خانگی مواد مغذی ندارند. محصولاتی مثل روغن‌های تصفیه شده، شربت ذرت و چیپس فیبر و سایر مواد ارزشمند خود را طی پروسه‌ی فرآوری از دست می‌دهند. حال بگذریم از مقدار زیادی نمک، قند و چربی که به آن‎ها افزوده می‌شود.

خوردن ذرت کامل برای رژیم غذایی شما فواید زیادی دارد، اما خوردن غذاهای فرآوری شده حاوی شربت ذرت، شما را در معرض کالری ذرت پخته و خطر افزایش وزن قرار می‌دهد.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *