انتشار این مقاله


ورزش‌کردن به تنهایی موجب کاهش وزن نمی‌شود

اگر فکر می‌کنید تعدادی حرکت ورزشی در باشگاه به آب کردن چربی‌های اضافیتان کمک خواهد کرد، پس بیشتر فکر کنید!

اگر فکر می‌کنید تعدادی حرکت ورزشی در باشگاه به آب کردن چربی‌های اضافیتان کمک خواهد کرد، پس بیشتر فکر کنید! مطالعات جدید نشان می‌دهند که حداقل برای خانم‌ها ورزش به تنهایی موثر نیست.

تحقیقات در دانشگاه بنگور انگلستان حاکی از این‌است که خانم‌هایی که به مدت ۴-۸ هفته و سه روز در هفته در کلاس‌های ورزشی شرکت می‌کردند ولی در رژیم غذایی خود را ثابت قدم نبودند، در کم‌کردن وزن خود شکست خوردند.

رژیم غذاییتحقیق صورت گرفته شامل دو آزمایش بود. در آزمایش اول ۳۴ خانم‌ ۱۸-۳۲ ساله که سه بار در هفته و جمعاً ۴ هفته در دوره‌های آموزشی ورزشی شرکت داشتند، حضور پیدا کردند.

در آزمایش دوم ۳۶ خانم با همان رده سنی و با تعداد جلسات یکسان هفتگی ولی به مدت ۸ هفته در کلاس‌های ورزشی شرکت کرده بودند، حضور داشتند.

در آغاز و پایان هر دو آزمایش وزن، میزان توده ماهیچه‌‌ای و توده چربی هر خانم اندازه گرفته‌ شد.

نمونه‌های خونی هر شرکت‌کننده نیز گرفته‌ شد، که به تیم تحقیقاتی میزان هورمون‌های تنظیم‌کننده اشتها شامل انسولین، لپتین، آمیلین و گرلین را نشان ‌می‌داد. این هورمون‌ها بر احساس گرسنگی و در نتیجه میزان غذای دریافتی تاثیر می‌گذارند.

هورمون‌های تنظیم‌کننده اشتها ممکن است نقش داشته باشند

هدف این مطالعه بررسی این مسئله بود که آیا ورزش به تنهایی موجب کاهش وزن می‌شود یا خیر اما به شرکت‌کنندگان راجع به این مسئله آگاهی داده نشده بود. در عوض به آن‌ها گفته شده بود که این تحقیق برای بررسی تاثیر ورزش بر سیستم تنفسی و سیستم گردش خون درحال انجام است. دکتر کوبیس می‌گوید این‌ کار برای جلوگیری از تاثیرات تعصبات بالقوه صورت گرفت.

زمانی‌که افراد دوره‌های ورزشی می‌گذرانند در صورت اطلاع از دلیل تحقیق معمولاً رژیم غذایی خود را-آگاهانه یا ناخواسته- محدود می‌کنند و این مسئله می‌تواند اثرات ورزش را پنهان و غیرقابل تشخیص کند.

در پایان برنامه‌های ۴ هفته‌ای و ۸ هفته‌ای محققان دریافتند که صرف نظر از لاغربودن، اضافه‌وزن یا چاقی، هیچ‌کدام از خانم‌ها وزن کم نکرده بودند. در پایان دوره توده‌های ماهیچه‌ای‌ خانم‌های لاغر افزایش چشمگیری یافتند.

همچنین محققان دریافتند که در هورمون‌های کنترل‌کننده اشتهای خانم های چاق یا دارای اضافه وزن تغییراتی ایجاد شد که موجب افزایش گرسنگی در این افراد شده بود. تیم تحقیقاتی می‌گوید این مسئله یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد چرا ورزش به تنهایی نمی‌تواند موثر باشد.


مقاله مرتبط: مقدار غذایی که می‌خورید توسط هورمون خاصی کنترل می‌شود


سیستم بدن ما بسیار تنظیم‌شده کار می‌کند به طوری که همواره راهی برای جبران انرژی از دست رفته در طی فعالیت‌هایی مانند ورزش‌کردن پیدا می‌کند.

اگرچه بیشتر افراد از این موضوع آگاهی ندارند اما شخصی که فعالیت‌های فیزیکی بیشتری انجام می‌دهد گرسنگی را به عنوان یکی از نتایج این فعالیت تجربه می‌کند و این موضوع لاغر شدن را برای این افراد دشوار می‌سازد.

ورزش‌ کردن فقط برای کاهش وزن نیست

تیم تحقیقاتی اذعان دارد که این‌گونه نیست که ورزش کردن هیچ فایده دیگری نداشته باشد اما برای کاهش وزن کافی نیست. برای موفقیت در کاهش وزن لازم است که این امر تبدیل به یک سبک‌زندگی برای فرد بشود نه فقط در هنگام ورزش کردن بلکه در رژیم غذایی نیز باید مد نظر قرار بگیرد.


مقاله مرتبط: چگونه لاغر شویم؟ رژیم غذایی کم کربوهیدرات انتخاب کنید


زمانی‌که نوبت به فواید ورزش کردن می‌رسد کاهش وزن نمی‌تواند به عنوان اصلی‌ترین فایده ورزش‌کردن به‌حساب بیاید. اطلاع از میزان چربی و ماهیچه موجود در بدن مهم‌تر از آگاهی از وزن بدن است زیرا زمانی‌که فقط بر روی وزن متمرکز می‌شویم سایر پیشرفت‌های بدنی کسب شده در اثر ورزش را درک نمی‌کنیم.

عدم تغییر وزن پس از ورزش‌کردن دلیل اصلی ناامید شدن افراد از ادامه فرآیند آن است اما در واقع بدن این افراد با افزایش توده‌های ماهیچه‌ای بدن خود طی ورزش پیشرفت کرده‌ است. باشگاه‌ها باید امکانات و ترکیبات دیگری نیز در کنار ورزش کردن برای افراد فراهم کنند تا ترکیب بدنیشان بهبود بیشتری یابد.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید