انتشار این مقاله


نوزادانی که با شیر سویا تغذیه می‌شوند، تغییراتی در بافت تناسلی دارند

طبق نتایج یک تحقیق جدید، نوزادانی که با شیر سویا تغذیه می‌شوند در مقایسه با نوزادانی که با شیر گاو تغذیه می‌شوند، در بعضی از سلول‌ها و بافت‌های سیستم تناسلی‌، تفاوت‌هایی دارند. محققان این تفاوت‌ها را که در طی چندماه پس از تولد اندازه‌گیری شدند ، ذکر کردند. این تفاوت‌ها بسیار ظریف بودند و خطری […]

طبق نتایج یک تحقیق جدید، نوزادانی که با شیر سویا تغذیه می‌شوند در مقایسه با نوزادانی که با شیر گاو تغذیه می‌شوند، در بعضی از سلول‌ها و بافت‌های سیستم تناسلی‌، تفاوت‌هایی دارند. محققان این تفاوت‌ها را که در طی چندماه پس از تولد اندازه‌گیری شدند ، ذکر کردند. این تفاوت‌ها بسیار ظریف بودند و خطری را سبب نمی‌شوند ولی به بررسی بیشتر اثرات طولانی مدت مصرف اجزای شبه‌استروژن یافت شده در شیر سویا نیاز است.


مقاله ی مرتبط: کشف ارتباط میان استروژن‌ها و تغییرات فیزیولوژی قلب


 Virginia A. Stallings پزشک و سردبیر مرکز تغذیه‌ی بیمارستان کودکان شهر فیلادلفیا Children’s Hospital of Philadelphia، می‌گوید:

حاوی اجزای شبه‌استروژن گیاهی با غلظت بالا است و به دلیل این ساختار،برای بسیاری از کودکان تنها منبع غذایی در شش ماهه‌ی اول زندگی است. بنابراین دانستن تاثیرات مصرف این فبیل مواد در این دوره‌ی مهم و حیاتی تکامل ضروری است.

 Stallings نویسنده‌ی ارشد تحقیق جدید چاپ شده در مجله‌ی Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism است.

این تحقیق توسط موسسه‌ی ملی(National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS، طراحی و اجرا شد.  Adgent، نویسنده‌ی نخست تحقیق، می‌گوید:

شیر سویا دهه‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌است اما، تحقیقات ما تاثیراتی جزیی را روی بافت‌های حساس به استروژن در کودکانی که با شیر سویا تغذیه می‌شدند، نشان داد و نمی‌دانیم که آیا این تفاوت‌ها با تاثیرات بلند مدت سلامتی در ارتباط است یا خیر؟

بعضی از مادرانی که کودکان‌شان را با شیر خود تغذیه نمی‌کنند، معمولا به دلیل نگرانی‌های ناشی از حساسیت به شیر و لاکتوز موجود در آن و یا مشکلات دیگر، از شیر سویا به عنوان جایگزینی برای شیر گاو استفاده می‌کنند. پروتئین سویا حاوی مقدار زیادی جنیستئین (Genistein) که ماده‌ای شبه‌استروژن است، می‌باشد. همانند دیگر مواد شیمایی مقلد استروژن یافت شده، جستئین نیز می‌تواند عملکرد سیستم اندوکرین را تغییر داده و با تکامل هورمونی مداخله کند. درتحقیقات آزمایشگاهی روی جوندگان، جنستئین تکامل و عملکرد غیرطبیعی دستگاه تناسلی را سبب می‌شود ولی هنوز دانش کمی در رابطه با تاثیرات آن روی نوزادن وجود دارد.


مقاله‌ی مرتبط: استفاده طولانی مدت ازاستروژن پس از یائسگی و آسیب‌های آن


تحقیق اخیر، تکامل ثانویه‌ و بعد از تولد بافت‌های حساس به استروژن و میزان هورمون‌ها را بر اساس تغذیه‌ی نوزاد مورد بررسی قرار داد. محققان، نوزادان تغذیه شده با شیر سویا را با کودکان تغذیه شده توسط شیر گاو و شیر مادر مقایسه کردند.

از ۴۱۰ جفت مادر و نوزاد شرکت کننده ، ۲۸۳ جفت تحقیق را به پایان رساندند. از این تعداد، ۱۰۲ نوزاد منحصرا با شیر سویا، ۱۱۱ نوزاد منحصرا با شیر گاو و ۷۰ نوزاد با شیر مادر تغذیه شدند. Stallings می‌گوید:

این یک تحقیق مشاهده‌ای بود نه یک آزمایش تصادفی. کلیه‌ی مادران قبل از اینکه ما آن‌ها را در تحقیق شرکت دهیم، اولویت تغذیه‌ای نوزادان خود را انتخاب کرده بودند.

تقریبا نیمی از نوزادان دختر و ۷۰ درصد آن‌ها آفریقایی_آمریکایی بودند که در ۸ بیمارستان حومه‌ی شهر فیلادلفیا بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ متولد شده بودند و در تحقیق ” تغذیه و تکامل زودرس نوزاد” شرکت کردند.

همه‌ی نوزادان در CHOP که محققان متناوبا اندازه‌گیری‌ها را تا ۲۸ هفتگی در پسران و تا ۳۶ هفتگی در دختران انجام دادند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. تیم تحقیقاتی به سه دسته نتایج دست یافتند: یک شاخص بلوغ (MI) مبنی بر تست و بررسی سلول‌های پوششی بافت تناسلی_ادراری کودکان، اندازه‌گیری‌های حاصل از سونوگرافی رحم، تخمدان ، بیضه‌ها و اندازه‌ی سینه و غلظت‌های هورمونی مشاهده شده در خون حاصل شد.

بیشترین تفاوتی که یافت شد، مربوط به ترجیح تغذیه‌ای متفاوتی بود که بین نوزادان دختر وجود داشت. دخترانی که با شیر سویا تغذیه می‌شدند، در مقایسه با دخترانی که با شیر گاو تغذیه می‌شدند، مسیر تکاملی سازگار با مصرف استروژن دارند. در دخترانی که با شیر سویا تغذیه می‌شدند، شاخص بلوغ سلول‌های دهانه‌ی رحم بالاتر بوده و حجم رحم نیز در این نوزادان بسیار آهسته‌تر افزایش می‌یابد که هر دو نشان‌دهنده‌ی پاسخ‌های شبه‌استروژنی هستند. تیم تحقیقاتی الگوها مشابهی از تفاوت‌های بین دخترانی که با شیر سویا تغذیه می‌شدند و آن‌هایی که با شیر مادر تغذیه می‌شدند را کشف کردند. Stalling می‌گوید:

نمی‌دانیم که آیا نتایجی که کشف کردیم اثرات طولانی مدت بر سلامت و تکامل دارند یا خیر؟ اما می‌دانیم که این پرسش ارزش تحقیقات بیشتر را دارد.

وی افزود علاوه‌بر تکرار تحقیقات توسط دیگر محققان، لازم است که کودکان مورد تحقیق باید در دوران کودکی و نوجوانی نیز مورد بررسی قرارگیرند.


مقاله‌ی مرتبط: آیا جایگزین های طبیعی استروژن بی خطر هستند؟


مثل همیشه به مادرانی که تازه صاحب فرزند شده‌اند و یا در انتظار فرزند هستند و می‌خواهند تصمیم بگیرند که چگونه نوزادان خود را تغذیه کنند، به‌شدت تغذیه با شیر مادر را که توسط آکادمی  American Academy of Pediatrics نیز توصیه می‌شود، ضروری است، اما برای کودکان نارسی که مادرانشان تغذیه با شیر کمکی را ترجیح می‌دهند، AAP توصیه نمی‌شود اما در برخی مواردی که نوزادان اختلال ژنتیکی داشته و قادر به هضم مناسب شیر نیستند مثل گالاکتوزمیا (galactosemia) و در موارد نادرتر کمبود آنزیم لاکتاز (lactase deficiency) شیر سویا تجویز می‌شود. همچنین در رژیم غذایی گیاه‌خواری نیز شیر سویا توصیه می‌شود.

نارون دادخواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید