انتشار این مقاله


آیا گوشت‌ آزمایشگاهی تابو خوردن گوشت انسان را می‌شکند؟

ریچارد داوکینز دانشمند بحث برانگیز، اظهار دارد که خوردن گوشت ساخته شده انسان در آزمایشگاه می‌تواند موجب غلبه بر تابو کانیبالیسم شود.

ریچارد داوکینز دانشمند بحث برانگیز و مدافع مشهور آتئیسم، اظهار دارد که خوردن گوشت ساخته شده انسان در آزمایشگاه می‌تواند موجب غلبه بر تابو کانیبالیسم شود.

در صورت عدم وجود ضرورت مطلق، مانند زمانیکه نجات‌یافتگان سقوط پرواز ۵۷۱ نیرو هوایی اروگوئه، در طول ۷۰ روز با خوردن گوشت اجساد بازمانده، زنده ماندند، کانیبالیسم به عنوان یک رسم کاملاً غیراخلاقی  و فارغ از ارزش‌های انسانی شناخته می‌شود. احترام به اجساد مردگان نیز ناشی از همین مسئله است و به همین دلیل حتی در زمان جنگ نیز برخورد غیراخلاقی با اجساد فوت‌شدگان برخلاف قانون است.

داوکینز با این موضوع مخالف است و آن را گونه‌پرستی۱ و تبعیض علیه حیوانات می‌داند. او معتقد است ما تنها مجموعه‌ای از ملکول‌های کربن هستیم و صرفاً به جهت انسان بودن هیچگونه ارزش ذاتی و حقیقی نداریم.

با وجود اینکه گوشت ساخته شده در آزمایشگاه هیچ نتیجه آسیب‌پذیری مانند قتل یا بی احترامی به اجساد را ندارد و به عبارتی غیراخلاقی تلقی نمی‌شود، اما همچنان انسان‌ها به طور غریزی ممکن است حتی ایده‌ی خوردن گوشت انسان را نپذیرند.
سوال داوکینز مسئله جدیدی نیست، دانشمندان معتقدند به طور کلی خوردن هر نوع گوشت ساخته شده در آزمایشگاه به سختی توسط انسان‌ها پذیرفته می‌شود. بنابراین حتی اگر خوردن گوشت‌های آزمایشگاهی رایج شود نوع انسانی آن به شدت کم طرفدار خواهد بود.


مقاله مرتبط: گوشت آزمایشگاهی؛ راه حلی به نفع همه!


گوشت آزمایشگاهی که تحت عنوان گوشت ایمن هم شناخته می‌شود تنها از تعداد کمی سلول بنیادی استخراج شده از موجود زنده ساخته می‌شود. به طور کلی گوشت ساخته شده در آزمایشگاه اندکی برای مردم منزجر کننده است. نظرسنجی انجام شده در آمریکا نشان داد که تنها دو سوم از مردم مایل به امتحان کردن این گوشت‌ها هستند و تنها برای یک سوم از مردم ایده‌ی استفاده مرتب از این گوشت‌ها قابل قبول بود. این نظرسنجی همچنین نشان داد اگر گوشت سگ، گربه و یا اسب در آزمایشگاه ساخته شود تعداد بسیار کمی از مردم مایل به خودن خواهند بود. حتی با وجود اینکه گوشت‌های آزمایشگاهی هیچ آسیبی به حیوانات نمی‌رسانند، از میان گیاه‌خواران نیز اقلیت کمی مایل به شروع دوباره خوردن گوشت بودند. مشابهاً احتمال کمی وجود دارد کسانیکه مخالف کانیبالیسم هستند، صرفاً به دلیل اینکه گوشت‌های انسانی ساخته شده در آزمایشگاه بخشی از یک انسان نیستند، نظر خود را عوض کنند.

توییت ریچارد داوکینز درمورد شکستن تابو خوردن گوشت انسان ممکن است ناشی از باورهای بحث‌برانگیز او باشد اما هیچ باور آتئیستی ارزش‌های انسانی را رد نمی‌کند. ارزش ذاتی زندگی هر انسان هسته‌ی تمامی باورهای مذهبی و فلسفی است و نادیده گرفتن این ارزش‌ها، تمدن را زیر سوال می‌برد. اما همانطور که ریچارد داوکینز اشاره می‌کند تا زمانیکه تابوها را نشکنیم، نمی‌توانیم خود را انسانی آزاد بنامیم!


۱. تبعیض بر مبنای گونه

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید