انتشار این مقاله


چگونه از شر خشکی دستانم رهایی یابم؟

خشکی پوست دست بسیار رایج است. اساسا توسط فاکتورهای محیطی بوجود می‌آید. افرادی که اغلب ظرف‌ می‌شویند یا در مکان‌هایی با آب و هوای سرد و خشک زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به خشکی پوست دست دردناک هستند.

خشکی پوست دست بسیار رایج است. اساسا توسط فاکتورهای محیطی بوجود می‌آید. افرادی که اغلب ظرف‌ می‌شویند یا در مکان‌هایی با آب و هوای سرد و خشک زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به خشکی پوست دست دردناک هستند.

خشکی پوست دست اغلب به دلیل شرایط زیر ایجاد می‌شود:

  • هوا
  • محرک‌های زیست محیطی
  • شرایط پزشکی

خشکی پوست دستی که در زمستان اتفاق می‌افتد به دلیل شرایط هوایی است. هنگامی که هوا سرد می‌شود، رطوبت هوا کاهش می‌یابد. در این شرایط بدن قادر نیست رطوبت را حفظ کند. فقدان رطوبت هوا، سبب ایجاد خشکی در پوست و دست می‌شود.

افرادی همچون پرستاران و پزشکان که دستشان را زیاد می‌شویند یا چند بار در روز ضدعفونی می‌کنند، نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض خشکی دست قرار دارند. سایر افراد همچون ظرفشویان یا ارایشگران مو به دلیل مواجه زیاد با مواد شیمیایی و صابون مستعد خشکی پوست دست هستند.

بسیاری از افراد در شرایط خاص پزشکی ممکن است خشکی پوست دستشان را تجربه کرده باشند.

افراد مبتلا به بیماری‌هایی چون دیابت یا لوپوس که جریان خون اندام‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اغلب به خشکی پوست دست‌ها مبتلا می‌شوند. سایر بیماری‌هایی که بر پوست اثر می‌گذارند،  psoriasis و اگزما را می‌توان نام برد. این بیماری‌ها سبب خشکی پوست دست شده و باعث پوسته پوسته شدن و ترک می‌شوند.

 


بیشتر بخوانید: پسوریازیس چیست؟ و آیا درمان دارد؟


۱۱ درمان خانگی

فرد می‌تواند در مرحله‌ی اول درمان از راه‌کارهای زیر بهره ببرد:

۱) از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید.

بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها برای مرطوب‌سازی دست طراحی شده و به‌راحتی در دسترس هستند. فرد پس از شستشو به منظور جبران کمبودهای مرطوب‌کنندگی پوست بایستی از مرطوب‌کننده استفاده کند. مرطوب کننده‌ها حاوی روغن‌هایی همچون روغن نارگیل یا ترکیب‌های با عملکرد مشابه هستند.

۲) از پوست خود محافظت کنید.

خورشید می‌تواند پوست را خشک کند. باعث سوختگی پوست شود. ممکن است مشکلات پوستی شدیدتر ایجاد کند.تمام سطوح بدن، باید از قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل نور خورشید محافظت شوند. دست‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. حفاظت از دست‌ها با یک محافظ قدر در برابر نورخورشید، از خشک شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

۳) درمان شبانه را امتحان کنید.

افراد با خشکی پوست بیش‌از حد، تمایل به درمان شبانه دارند. به این منظور باید از مقدار زیادی لوسیون یا کرم مرطوب‌کننده استفاده کنند. هنگام استفاده از مقدار زیادی کرم فرد باید جوراب یا دستکش بپوشد. وجود پوشش سبب می‌شود که رطوبت بر روی پوست باقی‌مانده و در طول شب به مرور جذب شود.

۴) از آلوورا استفاده کنید.

آلوورا یکی از عناصر رایج است که در درمان امراض پوستی به عنوان آنتی‌بیوتیک و ضدالتهاب عمل می‌کند. آلوورا معمولا در اغلب مراکز دارویی وجود دارد. آلوورا به عنوان مرطوب کننده طبیعی و ایمن قابل استفاده است.

۵) از شستشوی دست با صابون پرهیز کنید.

ترکیبات شیمیایی که در صابون یافت می‌شوند، اثرات خشک‌کنندگی بر پوست می‌گذارند. در صورت امکان افراد باید از شستشوی بیش‌از حد دست‌ها خودداری کنند.

۶) دستکش بپوشید.

افرادی که دستشان مدت زمان زیادی با آب تماس دارد، باید از دستکش لاستیکی استفاده کنند.

تماس زیاد دست با آب می‌تواند دست‌ها خشک کند. این خشکی به دلیل رفع چربی پوست در اثر شستشوی زیاد است. دستکش به‌عنوان یک لایه‌ی حفاظتی دست علیه خشکی پوست کارآمد است.

۷) از دستگاه رطوبت‌ساز استفاده شود.

افرادی که مشکلات تنفسی دارند برای تنفس بهتر از این دستگاه استفاده می‌کنند. افرادی که در مکان‌های خشک یا در خشکی ناشی از سرمای زمستان زندگی می‌کنند، با بهره بردن از این دستگاه می‌توانند تأثیر چشم‌گیری در حفظ رطوبت پوست مشاهده کنند.

بهترین مکان قرارگیری رطوبت ساز اتاق خواب است. اما در سایر قسمت‌های خانه نیز می‌تواند قرار بگیرد.

۸) از استرس خود بکاهید.

استرس در افرادی که اگزما دارند در حکم شیوع دهنده یا شعله‌ور کننده بیماری عمل می‌کند. کاهش استرس در این افراد از خشکی پوست دست و سایر قسمت‌های بدن جلوگیری می‌کند.

۹) از هواخشک کن‌ دوری شود.

هواخشک کن‌های گرم سبب ایجاد خشکی پوست می‌شوند. به منظور جلوگیری از خشکی، با استفاده از دستمال کاغذی دست‌ها را خشک کنید.

۱۰) پوست را بتراشید.

تراشیدن سبب حذف پوست مرده، خشک و آسیب دیده می‌شود. بدین منظور فرد می‌تواند از سنگ پا یا محلول‌های خانگی استفاده کند. این محلول را با روغن زیتون و ۱الی ۲ قاشق شکر دانه‌ریز بسازید.

۱۱) حمام جو بگیرید.

هنگام استحمام استفاده از جو خام یا پخته شده به بهبود پوست کمک می‌کند. جو می‌تواند در یک حوض کوچک با یک روغن مثلا روغن زیتون مخلوط شود. می‌توان جو را به آب موجود در وان نیز اضافه کرد.

درمان پزشکی

درمان برای دست‌های خشک بر درمان بر اساس شرایط پزشکی استوار است. بسیاری از این داروها برای اگزما و پسوریازیس نیز مصرف می‌شوند.

فرد در صورت مشاهده موارد زیر باید به پزشک مراجعه کند.

  •  خون ریزی
  • تغییر رنگ
  • ورم
  • ترشح از زخم‌های باز
  • قرمزی شدید

در صورت عدم پاسخگویی درمان‌های خانگی و وخیم‌تر شدن شرایط بایستی به پزشک مراجعه کرد.

چگونه از خشک شدن دست‌ها جلوگیری کنیم.

پیشگیری به موقعیت فرد بستگی دارد. شرایط شغلی فرد می‌تواند بر سلامت فرد تأثیر بگذارد.

افرادی که مستلزم به شستشوی زیاد دست در محل کار هستند، باید به طور مداوم از مرطوب کننده‌ها استفاده کنند.

افراد ظرفشوی و افرادی که محل کارشان در محیطی است که با آب زیاد سروکار دارند، بهتر است از دستکش به عنوان محافظت کننده استفاده کنند.

افرادی که مبتلا به اگزما و سایر بیماری‌های پوستی هستند، باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از پیشرفت شرایط انجام دهند. این افراد باید از استرس خود کاسته و به تمام توصیه‌های پزشکی توجه نمایند.

افرادی که از مشکل خشکی دست رنج می‌برند باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از هواخشک‌کن ها پرهیز کنند.

آگاه باشید.

خشکی دست یکی از شرایطی است که بسیاری از افراد آن را مکررا تجربه می‌کنند. در بسیاری از موارد کرم‌های بدون نیاز به نسخه و داروهای خانگی می‌توانند شرایط را سر و سامان بدهند. در صورت عدم بهبودی یا مشاهده موارد مشکوک بایستی به پزشک مراجعه کنند.

 

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید