انتشار این مقاله


سلول‌های بنیادی مانع از دست رفتن قدرت بینایی و بازگرداندن آن

مردی ۸۰ ساله و زن ۶۰ ساله که هردو مشکل بینایی حادی(AMD) داشتند تحت این روش درمانی قرار گرفتند در این بیماری قدرت بینایی به سرعت از دست می‌رود.

دو نفر با مشکل حاد بینایی اکنون می‌توانند با دریافت سلول‌های بنیادی جنینی به طور کامل ببینند.

مردی که در دهه ۸۰ زندگی خود قرار دارد و زن ۶۰ ساله که هردو مشکل بینایی حادی(AMD) داشتند تحت این روش درمانی قرار گرفتند در این بیماری شرایطی حاکم است که قدرت بینایی به سرعت از دست می‌رود.

amdاین دو شخص از حالت عدم توانایی برای خواندن کلمات شروع کردند و اکنون بعد از درمان می‌توانند با عینک معمولی مطالعه ۶۰-۸۰ واژه در دقیقه بخوانند. این افراد پس از درمان به مدت یکسال تحت نظر قرار گرفتند و هیچگونه عوارض جانبی در اثر پیوند در آنها مشاهده نشد.

نتایج حاصله یک قدم رو به جلو برای یافتن درمان AMD که بیش از ۶۰۰۰۰۰نفر در انگلستان را درگیر می‌کند بود.

دکتر لیندون داکروز می‌گوید:نتیجه این تحقیق بیان می‌کند که این روش درمانی جدید امن بوده و خروجی خوبی برای بینایی اشخاص مبتلا ارائه داد. بیماران تحت درمان قرارگرفته وضعیت بینایی حاد و نامطلوبی داشتند و این بهبود بینایی سبب بهبود کیفیت سایر قسمت‌های زندگیشان خواهد شد.

  لایه‌های جدید

یک لایه سلولی که اپیتلیوم رنگدانه‌ای قرنیه (RPE) نام دارد برای تغذیه و حمایت از سلول‌های قرنیه که نور را دریافت می‌کنند ضروری است.

در wet AMDچکه کردن مایع این قسمت بر روی سلول‌های قرنیه سبب مرگ سلول‌های حساس به نور و از دست رفتن بینایی می‌شود.

داکروز و همکارانش از سلول‌های بنیادی جنینی کشت شده در یک چارچوب پلاستیکی برای جایگزینی سلول‌های RPE استفاده کردند.

سلول‌های RPE جدید با بهبود سلامت سلول‌های حساس به نور بهبود قدرت بینایی را فراهم کردند.

یک نسخه مشابه از سلول‌های RPE که از سلول‌های بنیادی پرتوان ایجاد شده بودند نیز در سال قبل موفقیت‌هایی از خود نشان دادند. در این خانم مبتلا به AMD سلول‌های پوستی به سلول‌های RPE تبدیل شدند. این سلول‌های جدید در نزدیکی قرنیه قرار داده شدند. این روش درمانی سبب بازگرداندن توان بینایی او نشد اما از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

سلول های بنیادی پرتوان

درمان با سلول‌های بنیادی پرتوان به سلول‌های بنیادی همه توان جنینی ترجیح داده می‌شود چرا که در این حالت از سلول‌های معمولی استفاده شده و سبب تخریب جنین انسانی نمی‌شود. هرچند که نگرانی‌هایی در زمینه اینکه تبدیل سلول‌های بالغ به سلول‌های بنیادی می‌تواند سبب بروز جهش و سرطان شود وجود دارد. به هرحال تحقیقات بیشتری برای اثبات برتری این دو تکنیک نیاز است.


مقاله مرتبط:زبان سلول‌های بنیادی کشف شد


پروفسور پیت کافی می‌گوید:این تحقیق جدید یک پیشرفت واقعی در زمینه درمان احیا کننده محسوب می‌شود و درهای جدیدی را به روی یافتن روش‌های درمانی برای درمان AMD باز می‌کند.ما امیدواریم که این پدیده به یک درمان ارزان قیمت تبدیل شود تا بتواند در عرض پنج سال آینده به طور کامل برای بیماران NHS در دسترس قرار گیرد.

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید